جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارتدریس جامعه شناسیچرایی علوم اجتماعی

چرایی علوم اجتماعی

22 مهر 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
تدریس جامعه شناسی، همایش ها
چرایی علوم اجتماعی

چرایی علوم اجتماعی

چرایی علوم اجتماعی: دکتر لب خندق، از اساتید برجسته جامعه شناسی، در همایشی که به همت مرکز ترویج علوم انسانی برگزار شد به سخنرانی پرداخت:

چرایی علوم اجتماعی

برای فهم بهتر نظریه های جامعه شناسی، فاصله گیری ضروری است. برای استفاده از قابلیتها و ظرفیتهای نظریه های مختلف در حوزه جامعه شناسی باید از فضای خود جامعه شناسی فاصله بگیریم. گاهی این امر در منظومه خود آن دانش شکل می گیرد، ولی گاهی نیز لازم است از کلیت فضای جامعه شناسی فاصله بگیریم و از نگاه علم و دانش دیگری به موضوع مان بنگریم. هر نظریه ای لاچه در حوزه علوم انسانی به طور عام و چه در جامعه شناسی به طور خاص از دو آبشخور اصلی سرچشمه می گیرد: یکی عوامل معرفتی همچون مبانی هستی شناسی، انسان شناسی و دیگری عوامل غیرمعرفتی که شامل شرایط روحی روانی نظریه پرداز، مقام و پایگاه اجتماعی وی، شرایط تاریخی و… می باشد.

جامعه شناسی مطبوعی یامسموگی؟

هر فرد به دو ساحت از علم می تواند دست یابد: علم مطبوع و علم مسموع. علم مسموع تنها در سطح شنیده ها باقی می ماند، در حالی که علم مطبوع در جان و روح آدمی تنیده می شود. ما در حوزه علوم اجتماعی می آموزیم و در آن پژوهش می کنیم و در نهایت آموخته ها را به کار می گیریم، اما آیا اندیشه هایی که از علوم جدید دریافت می کنیم به سطح اندیشیدن ها آمده یا همچنان در سطح تمدن و فرهنگ ما باقی مانده؟ اگر بخواهیم با س احت تاریخی و حقیقی خودمان به علوم جدید نظر بیفکنیم این پرسش اساسی مطرح می شود که آیا ما توانسته ایم علوم اجتماعی جدید را در سطح تفکر و علم مطبوع بیاوریم؟ یا علم مان مسموع است و به کارنیامدنی؟

«بخوانید»های نخواندنی

برخی اعتقاد دارند بخش «بخوانید و بدانید» کتاب در حقیقت نخوانید و ندانید است. این در حالی است که بخوانیدها بیشتر عامل تنوع در کتاب هستند و به منظور تلطیف فضای کلاس طراحی شده اند. همچنین برخی از «بخوانید و بدانید»ها مخاطب خاص دارند. این قسمت بیشتر برای دانش آموزها و فراگیرهایی تهیه ش ده که جویای علم بیشتری هستند و مقرر شده که در امتحان کتبی و کنکور از آنها سوالی طرح نشود.

کتاب جامعه شناسی دو کارکردی است

همواره از ما مولفین می پرسند: کتاب علوم اجتماعی پایه دوازدهم چه کار کردی دارد؟ آیا مقدمه ای بر ورود به مفاهیم جدی تر دانشگاه است یا آنکه هدف از طرح آنها صرفا مواجهه با زندگی اجتماعی است؟ هر کدام از درسها و نحله های موجود در کتاب درسی علاوه بر طرح نظریه های مهم و پایه ای در علوم اجتماعی، نوعی مسئله شناسی اجتماعی نیز هست. در حقیقت کتاب ارائه شده یک کتاب مسئله مند حول محور نظریه هاست.

قبلی درس تاریخ حفظ کردنی نیست
بعدی آموزش نوين انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی