جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارمدیریت در آموزش و پرورشبررسی نظام آموزشی کشور فرانسه

بررسی نظام آموزشی کشور فرانسه

29 مهر 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
مدیریت در آموزش و پرورش
بررسی نظام آموزشی کشور فرانسه

بررسی نظام آموزشی کشور فرانسه

بررسی نظام آموزشی کشور فرانسه: دکتر محمدعلی فرجاد به بررسی نظام آموزشی در کشور فرانسه پرداخته است:

نظام آموزشی کشور فرانسه از زمانهای قدیم متمرکز بوده و هم اکنون نیز با مختصر تغییری که در آن داده شده، به همان شیوه سابق باقی مانده است. در نظام فعلی، به استانها و شهرستانها اختیارات بیشتری داده اند. به این معنی که مسئولان آموزش و پرورش در برنامه ریزیهای آموزشی مقتضیات و شرایط اجتماعی و اقتصادی محیطهای حوزه فعالیت خود ارا دخالت می دهند و به عبارت دیگر، برنامه های آموزشی به صورت یکسان و برابر در سطح کشور به اجرا در نمی آید.

در این جا مجال بحث درباره مزایا یا منافع نظامهای متمرکز و غیر متمرکز آموزش نیست، گرچه این خود مطلبی قابل توجه است. در نظام آموزشی کشور فرانسه در اصل دوم سوم روزگاری بشدت وجود داشت. اما امروزه تغییری کلی یافته است. یعنی، دیگ برنامه ها در سطح کشور، یکنواخت نیستند؛ بلکه بسته به نیازهای اجتماعی و اقتصا مناطق مختلف از انعطافی مطلوب بر خوردارند. در مورد کتابهای درسی هیچ محدودیت وجود ندارد و استانها و شهرستانها وحتی مدارس، در انتخاب آنها آزاد هستند. مولفان کتابهای درسی با شرایط خاص وضوابط معینی به تدوین کتابها می پردازند و مقامهای آموزشی فهرست کتابهای تأیید شده را در اختیار مدارس می گذارند.

اما درباره مسائل مالی که مهمترین ضابطه تمرکز یا عدم تمرکز در نظامهای آموزشی است باید گفت، در فرانسه قسمتی از هزینه های آموزشی توسط حکومت مرکزی و قسمتی دیگر به وسیله مقامهای محلی تأمین می شود. در سطح کودکستان و ابتدایی مخارج ساختمان، تجهیزات و نگهداری مدارس به عهده شهرداریهاست، ولی حقوق معلمان را وزارت آموزش و پرورش می پردازد. مطلب بسیار اساسی در نظام آموزشی فرانسه اختیاراتی است که به مدارس داده شده و به خصوص آزادی عملی است که معلمان از آن به نحو مطلوب برخوردار هستند. معلم در کار خود اعتبار دارد و در تدریس آزاد است.

کتابهای درسی را طبق نظر خود انتخاب می کند و مختار است که حتی برای تدریس کتابی در نظر نگیرد. او تنها با مدیر مدرسه و بازرس آموزشی که از اعتبار و حیثیت علمی فوق العاده بر خوردار است، مشورت می کند و سپس برنامه کار خود را اعلام می دارد. مدیر مدرسه منتخب شورای محلی مدرسه است که معلمان در آن نیمی از آراء را در اختیار دارند. این انتخاب برای مدت نا محدود صورت می گیرد. هرگاه به عللی مدیر مدرسه از ادامه کار خود صرفنظر کرد، مؤظف است که جانشین خویش را تعیین کند و تا زمانی که رسمیت مدیر بعدی اعلام نگردیده، مؤظف است که او را در انجام امور کمک و یاری دهد.

به این ترتیب، همه قدرتها در واحد مدرسه جمع می شود و در وجود معلم کلاس متجلی می گردد. همچنان که قبلا یادآوری شد، در نظام آموزشی کشور فرانسه این تحولات بتدریج صورت گرفته و البته برای توجیه آنها دلایلی نیز در دست است. اما به طور کلی، نظام آموزشی فرانسه تمایل به تمرکز دارد، زیرا از نظام حکومتی آن نشأت می گیرد که خود بحثی است اجتماعی و سیاسی. آموزش و پرورش به مفهوم امروزی، در فرانسه از قرن هیجدهم آغاز شده است

آموزش رایگان و اجباری

سال ۱۸۸۲ در تاریخ آموزش و پرورش فرانسه سالی مهم است. در این سال . جمهوری فرانسه آموزش ابتدایی را در تمام کشور رایگان اعلام کرد و متعاقب آن در سال ۱۹۳۳ آموزش متوسطه نیز مشمول این قانون شد. در حال حاضر آموزش و پرورش در فرانسه برای تمام کودکان 6 تا ۱۹ ساله، چه فرانسوی و چه غیر فرانسوی مقیم فرانسه، اجباری است. به این معنی که خانواده ها ناگزیرند کودکان خود را در سنین یاده شده به نزدیکترین مدرسه محل خود بسیارند، در غیر این صورت، طبق قوانین خاص مورد تعقیب قرار خواهند گرفت. هزینه آمد ورفت کودکان، در صورتی که فاصله منازلشان تا مدرسه از حد معینی تجاوز کند، بر عهده آموزش و پرورش است و معمولا به شاگردان مدارس بلیط اتوبوس یا مترو می دهند یا کارتهای اعتباری خاصی در اختیارشان می گذارند.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیآموزش و پرورش فرانسهبررسی نظام آموزشی کشور فرانسهدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازینظام آموزشی فرانسههمایش علوم انسانی
قبلی بررسی نحوه مدیریت در آموزش و پرورش کشورهای اروپایی
بعدی «تربیت معلم» در نظام آموزش و پرورش فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی