جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارتدریس دین و زندگیچگونگیِ آموزش کتاب دین‌ و زندگی

چگونگیِ آموزش کتاب دین‌ و زندگی

19 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
تدریس دین و زندگی
کتاب دین و زندگی دوره انسانی دینی تدریس دین و زندگی

چگونگیِ آموزش کتاب دین‌ و زندگی

صحبت‌های دکتر دلبری در نشست تخصصیِ «چگونگیِ آموزش کتاب دین و زندگی» با حضور معلم‌های دوره‌ی دبیرستان درشهرستان قزوین:

دکتر دلبری در ابتدای این نشستْ یکی از کتاب‌های پُرکاربرد در حوزه‌ی آموزش الهیات و دین‌وزندگی را معرفی کردند:

«کتابی که در زمینه‌ تدریس دین و زندگی بسیار پُرکاربرد است، کتاب «آموزش مفاهیم دینی بر اساس روانشناسی رشد کودک و نوجوانان»، نوشته‌ی دکتر باهنر است.»

وی در خصوص نوع و نحوه‌ی آموزش درس دین‌وزندگی، گفت:

«آموزش‌ها باید مطابق و بر اساس نیاز مخاطب (دانش‌آموز) انتخاب و تدریس شود. یکی از نکات تدریس این است که چه محتوایی برای چه سنی قابل ارائه است؛ به همین خاطر است که گاهی بعضی از مفاهیم موجود در کتاب درسی از نظر تقدم و تاخرْ جابه‌جا می‌شود؛ دلیل این کار این است که دانش‌آموز در سنین خاصی تواناییِ درک تمامی مطالب یک حوزه‌ی خاص آموزشی را ندارد؛ به همین خاطر است که در کتاب دین و زندگی مفاهیمی چون توحید، معاد و نبوت به ترتیب توضیح داده نمی‌شوند.»

«پیش‌سازمان‌ده‌ها جزو مهم‌ترین فاکتورهای آموزش و یادگیری هستند. معلم باید فرض کند که با آموزششْ درحال ساخت خانه‌ای برای دانش‌آموز است؛ حال ممکن است این خانه را از ابتدا بسازد یا از اواسط کار این خانه را تحویل بگیرد و آن را کامل کند. بعضی از معلم‌ها بخش دوم را اصلا نمی‌بینند. کسی که معلم دبیرستان است باید به طور کامل از محتوای آموزشی دوره‌ی راهنمایی و ابتدایی آگاهی داشته باشد. برای معلم ابتدایی هم همین‌طور است: باید از محتوای درسی سطوح بالاتر آگاهی کامل داشته باشد.»

«اساسا هنر معلمْ پیوند پیشاگفته‌ها با مطالب تازه است؛ اگر این اتفاق نیافتد یادگیری به هیچ‌وجه معنادار نخواهد بود. یادگیری معنادار یعنی اینکه بین تمام یادگرفته‌های دانش‌آموز رابطه‌ای زنجیروار وجود داشته باشد و معلم بداند که آموزشی که همین حالا به دانش‌آموز انتقال می‌دهد کجای نظام آموزشی و نظام ذهنیِ دانش‌آموز قرار می‌گیرد؛ وقتی این شبکه‌ی تارعنکبوتی در ذهن دانش‌آموز ساخته شد خیلی سریع یاد می‌گیرد.

معلم گاهی باید به جای انتقال دانش، تجربه‌هایِ زیسته‌اش را با دانش‌آموز در میان بگذارد. هریک از معلم‌ها یک شخصیت و آداب آموزشی دارند که دانش‌آموزان بر اساس آن عکس‌العمل نشان می‌دهند؛ پس اگر دانش‌آموز نسبت به نوع ارائه‌ی درس از طرف معلم ارتباط لازم را برقرار نکند یادگیری کامل نخواهد بود.»

ایشان نسبت به ساعات اختصاص یافته به برخی دروس انتقاد و خاطر نشان کردند:

«ما معتقدیم ساعات آموزشی‌ای که نظام آموزشی برای بعضی از دروس در نظر گرفته است، اصلا و ابدا اصولی و کاربردی نیست. درسی که نظام فکری و معرفتی ایجاد می‌کند، تدریس دین و زندگی. امروزه به بهانه‌ی اینکه مفاهیم دینی در سایر درس‌ها هم آورده شده است، ساعات آموزشی درس دین‌وزندگی را کم کرده اند، غافل از اینکه این درس‌ها نظام معرفتی و فکری لازم برای دانش‌آموز را ایجاد نمی‌کند.

دکتر دلبری در خصوص برخی انتقادات به حوزه‌ی دین و زندگی و معارف اسلامی و مشکلات موجود در این حوزه و گروه آموزشی، گفت:

«در نظام آموزشی ما حدود 1130 کتاب آموزشی وجود دارد؛ گروه درسی قرآن و معارف اسلامی یکی از نقدپذیرترین و فعال‌ترین گروه‌های نظام آموزشی آموزش‌وپرورش است. ما تمام مشکلات و معضلات موجود در این گروه آموزشی را رصد کرده و برای حل آن هر لحظه تلاش می‌کنیم.»

«این نکته را نباید فراموش کرد که متاسفانه ما در سیستمی فعالیت می‌کنیم که از یک کتاب درسی برای آموزش به دانش‌آموزان تمام مناطق جغرافیایی کشور استفاده می‌کند. یکسان فرض کردن مخاطبْ مشکلات فراوانی را به وجود آورده است؛ زیرا کشور ما به لحاظ فرهنگی و مذهبی دارای گستردگیِ بسیار زیادی است.»

وی همچنین در زمینه‌ی آفت‌ها و مشکلات آموزشی موجود در فضای آموزشی کشور خصوصا تدریس دین و زندگی گفت:

«یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات و معضلات نظام آموزشی و به‌خصوص رشته‌ی علوم انسانی این است که به جای اینکه هدف‌های کتابِ درسیْ شیوه‌ی ارزشیابی را تعیین کند، کاملا برعکس عمل می‌شود و شیوه‌ی ارزشیابیْ هدف‌های کتاب درسی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و سازمان می‌دهد. همچنین متاسفانه امروزه بسیاری از معلم‌های ما به خاطر اینکه دانش‌آموز بتواند سوال‌ها را حفظی جواب دهد، بنای آموزش را بر شیوه‌ی حفظی قرار می‌دهد. ما در بحث آموزش هنوز به الگویی نرسیده‌ایم که وقتی معلم می‌خواهد دانش‌آموز را مقایسه کند (برای رسیدن به هدف) بتواند به راحتی از این الگو استفاده کند.»

دکتر دلبری عوامل یادگیری و آموزش اثرگذار در حوزه‌ی الهیات و تدریس دین و زندگی را معرفی کرده و افزود:

«تربیت دینی عبارت است از ایجاد زمینه برای آشنایی دانش‌آموزان با آموزه‌های دینی با غبن و علاقه نسبت به آن آموزه‌ها و عمل بر اساس آنها برای رسیدن به سعادت. کار معلم دینی ایجاد این زمینه در دانش‌آموز است. در واقع سه کلیدواژه در رفتار دینی وجود دارد: شناخت، ایمان و عمل. حال مسئله این است که معلم دینی چگونه آموزش را بیش‌ازپیش اثرگذار کند.»

«سه سازند مهم در امر یادگیری عبارتند از: یادگیری معنادار، یادگیری ساخت‌مدار و پیش‌سازمان‌دهنده‌ها.»

«رعایت کردن اصول اخلاقی یکی از ویژگی‌های تدریس اثرگذار است. در دورانی که گسترده‌گی روابط اجتماعی وجود دارد، روز به روز دانش‌آموزان ما تنهاتر شده‌اند. سرکش‌ترین دانش‌آموز یک کلاس، تنهاترین دانش‌آموز آن کلاس است. اگر معلم بنا را بر این بگذارد که زندگی و مشکلات درونی و بیرونی دانش‌آموز به او _معلم_ هیچ ارتباطی ندارد، به صورت کامل دانش‌آموز را از چریان یادگیری بیرون می‌گذارد.

معلم باید کاری کند که دانش‌موز احساس کند معلم حامی و درکنار اوست. این حس اگر منتقل شود انتقال دانش به تمامی انجام خواهد شد. یکی از اصول یادگیری موثر به‌وجود آوردن محیط حمایتی است. همینطور باید کاری کرد که دانش‌آموزان درقبال هم‌دیگر حس مسئولیت داشته باشند. اشتباه کردن جزو ذات انسان است، و همچنین یکی از اصول یادگیری است. معلم باید خودش را به جای دانش‌آموز گذاشته و بپذیرد که او نیز اشتباه می‌کند.»

برچسب ها: آموزش روان شناسیآموزش علوم انسانیچالش های تدریس دین و زندگیدبیران متوسطه دوره دومدوره های آموزشیدوره های آنلایندین و زندگیدینیروش تدریس دین و زندگیضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازی
قبلی روش تدریس ریاضی
بعدی چالش های تدریس جامعه شناسی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی