جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارروش تدریسنقاط ضعف و محدودیتهای آموزش مستقیم

نقاط ضعف و محدودیتهای آموزش مستقیم

24 دی 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
روش تدریس، مدیریت در آموزش و پرورش
آموزش مستقیم

آموزش مستقیم: با اینکه آموزش مستقیم یکی از کارآمدترین راهبردهای وجود است، الزاما بهترین راهبرد برای به کارگیری در تمام شرایط نیست.

آموزش مستقیم برای پدر قواعد دستورالعمل ها و مهارت های پایه، به ویژه برای دانش آموزان خردسال، بهترین روش تشخیص داده شده است اما هنگامی که اهداف درس پیچیده با نامحدود است. برای مثال گسترش و توسعه مهارتهای تفکر دانش آموزان، یا بحث درباره مزایای لامرهای مختلف انتخاباتی)، رویکرد ساخت دار و معلم مدار که وجه مشخصه آموزش مستقیم می باشد مؤثرترین مدل نیست.

شاید مدل های بازتر برای رسیدن به این اهداف مناسب تر باشند.

کارآمدی و اثربخشی آموزش مستقیم به ویژگی های خود دانش آموزان نیز بستگی دارد. به نظر می رسد رویکرد کاملا ساخت دار به ویژه برای دانش آموزان دارای وضعیت نامساعد اقتصادی – اجتماعی با دانش آموزانی که از سطح پایین یک ماده درسی خاص شروع می کنند، مؤثر باشد.

برای مثال اخیرا در مطالعه ای در انگلستان و ولز ارتباط بین پیشرفت دانش آموزان و رفتارهای معلم در سبک آموزش مستقیم در مدارسی که درصد بالایی از دانش آموزان آنها از طبقات محروم بودند نسبت به مدارسی که درصد پایینی از دانش آموزان آنها به این طبقات تعلق داشتند، دو برابر قوی تر بود.

این نتیجه حاکی از آن است که این دانش آموزان به تدریس صریح و مستقیم نیاز بیشتری دارند. البته باید خاطر نشان کرد که در مدارس با محرومیت پایین نیز روابط مثبت به دست آمد.

مشکل دیگر در زمینه این آموزش است که در این روش، چه بسا نقش دانش آموزان بسیار منفعل شود و به وابستگی بیش از حد به معلم و پیشرفت کم در مهارتهای یادگیری مستقل منجر گردد.

همچنین شواهد و مدارک مربوط به آموزش مستقیم به سود دانش آموزان سنین ابتدایی و مواد درسی ریاضی و انگلیسی بوده است. به پژوهش های بیشتری در مورد مواد درسی دیگر و مدارس متوسطه نیازمندیم تا ببینیم که آیا این روش در آن شرایط نیز تأیید می شود یا خیر.

به علاوه، استفاده از راهبردهای مؤثر آموزش مستقیم برای تدریس مطالب آسان با تدریس به شیوه ای که مطالب را به طور مناسب به یکدیگر مرتبط نمی کند، کاملا امکان پذیر است.

نکته آخر اینکه آموزش مستقیم در برخی موارد به شیوه ناکارآمد (سخنرانی، نوشتن با گچ و صحبت کردن بدون تعامل با دانش آموزان) تنزل می یابد.

بنابراین هنگام تصمیم گیری درباره استفاده یا عدم استفاده از این مدل ، باید به اهداف درس توجه کرده و برای این که این مدل اثربخش باشد، باید آن را به معلومات مفید و مطالب مناسب در مورد موضوع درس پیوند زد.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیآموزش غیر مستقیمآموزش مستقیمآموزش مستقیم مبتنی بر سخنرانی بهبود یافتهآموزش مستقیم و غیرمستقیمدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیراهبرد آموزش مستقیمروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی حلقه های مرتبط با نظریه یادگیری رفتاری
بعدی پرسشگری چگونه به یادگیری دانش‌آموزان کمک می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی