جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارتدریس جامعه شناسیروش تدریس جامعه شناسی

روش تدریس جامعه شناسی

16 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
تدریس جامعه شناسی
کتاب جامعه شناسی دوازدهم رابطه درس جامعه شناسی و واقعیت های روزمره

روش تدریس جامعه شناسی

روش اکتشافیِ سازنده‌گرا، موثرترین روش در یادگیریِ دانش‌آموزان

در حال حاضر فرایند یادگیری در مدارس ما بر دو پایه‌ی یاد دهنده و یاد گیرنده استوار شده است؛ یعنی دانش‌آموزان یادگیری را «کسب» می‌کنند. وقتی یادگیری را کسب می‌کنند این یادگیری به هیچ‌وجه پایدار و معنادار نیست. ما به عنوان معلم حوزه‌ی مطالعات اجتماعی، در هر حوزه‌ای، باید با روش‌های «اکتشافی سازنده‌گرا» یا روش‌های «ساختن‌گرا» کار کنیم.

خواهش من از همه‌ی همکاران این است که با یک جست‌وجوی ساده در این رابطهْ مسیر درست یادگیری را به دانش‌آموزان نشان دهند. این روش‌ها و فرایندها بسیار ساده‌اند؛ اساس این روش‌ها این است که به پدیده‌ها و برساخته‌های اجتماعی از جوانب مختلف نگاه کنیم، و این نوع نگاه را به دانش‌آموزان نیز منتقل کنیم.

به طور مثال معلم یک آسیب یا پدیده‌ی اجتماعی را در کلاس بیان می‌کند، برای مثال اعتیاد. سپس از دانش‌آموزان می‌خواهد از زوایای مختلفی به این بلای خانمان‌سوز نگاه کنند؛ زمانی گفته می‌شد که اعتیاد جرم است، حالا اما نام بیماری را روی آن گذاشته‌اند. بعد معلم کُدواژه‌هایی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد که رئوس بحث‌ها بر پایه‌ی آنها شکل می‌گیرند. به طور مثال «اعتیاد و فرهنگ»، «اعتیاد و فقر»، «اعتیاد و اقتصاد» یا «اعتیاد و بهداشت».

معلم باید چکار کند؟ به طور مثال در کلاس 6 گروه مختلف به‌وجود می‌آوریم، یک پیش‌سازمان‌ده را به دانش‌آموزان می‌دهیم، مسئله را تفهم و تبیین می‌کنیم، سپس چالش ایجاد می‌کنیم و از دانش‌آموزان می‌خواهیم مسائل را حل کنند. به این ترتیب یک گروه درباره‌ی موضوع «اعتیاد و اقتصاد» بحث می‌کند، گروه دیگر درباره‌ی «اعتیاد و فرهنگ»، و به این ترتیب هر گروه در باره‌ی یک موضوع به صحبت می‌نشینند. در مرحله‌ی بعدی این موضوعات را به اشتراک می‌گذارند؛ مثلا نماینده‌ی گروه اول مباحثی را که درباره‌ی آنها صحبت کرده‌اند را با باقیِ گروه‌ها به اشتراک می‌گذارد.

همینطور باقیِ گروه‌ها نیز به این طریق تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. بچه‌ها بر اساس پیش‌دانسته‌های خودشان _ در ساخت‌شناخت دانش‌آموز اطلاعاتی از پایه‌های قبلی وجود دارد. به طور کلی تمام چیزهایی که دانش‌آموز از راه‌های مختلف راجع به یک پدیده‌ی اجتماعی می‌داند پیش‌دانسته محسوب می‌شود_ بحث‌ها را پیش می‌برند. درست در این نقطه است که معلم باید ضربه‌ی آموزنده را بزند؛ تدریس معلم درست در این نقطه شکل می‌گیرد.

کار معلم جمع‌بندی و یک‌پارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات دانش‌آموزان است. مهم‌ترین نقطه‌ی تدریس همین نقطه است: معلم تمام این مباحث را یک بار دیگر مطرح، دسته‌بندی و یک‌پارچه‌سازی می‌کند. حالا دانش‌آموز در یک سطح جدید است؛ و معلم آنها را در موقعیت‌های یادگیری جدید قرار می‌دهد. از این رو، چون دانش‌آموزان خود به طور فعال در امر یادگیری دخالت داشتند، اندیشیدند و پیش‌دانسته‌هایشان را با دانسته‌های جدید دیگر دانش‌آموزان جمع بستند، هم‌افزایی کردند و این دیالوگ شکل گرفت.

از شگل گرفتن این دیالوگ، انواع و اقسام مهارت‌های دیداری، شنیداری، حسی و ارتباطی به دانش‌آموز منتقل می‌شود. بهترین روش برای برگزاری یک کلاس در حوزه‌ی علوم اجتماعی، همین روش «اکتشافی سازنده‌گرا» است. در حالی که در علوم تجربی از روش «تفکر استقرایی» استفاده می‌شود. در روش استقرایی از جزء به کل می‌رسیم اما در روش اکتشافی سازنده‌گرا از کل به جزء می‌رسیم.

ثقیل بودن مفاهیم کتاب درسی؛ آفت آموزش

یادگیری یعنی لذت بردن؛ امروزه اما برای دانش‌آموزان ما یادگیری با کمترین میزان لذت همراه است، اگر نگوییم با رنج همراه شده است. حال باید دید چرا این اتفاق افتاده است. کجای کار نظام آموزشی اشتباه بوده است که دانش‌آموزان و حتی معلم‌ها از آموختن و آموزش لذت نمی‌برند. یکی از مشکلات دانش‌آموزان ثقیل بودن ادبیات کتاب جامعه‌شناسی، خصوصا پایه‌ی دوازدهم، است؛ دانش‌آموز هر بار که به کتاب رجوع می‌کند با مفاهیمی سنگین، فلسفی، انتزاعی و ثقیل روبه‌رو می‌شود که راه یادگیری بر او سد می‌شود.

بسیاری از موارد سخت و ثقیل کتاب درس را می‌توان با مصداق برای دانش‌آموزان جا انداخت؛ به اصطلاح باید از «پدیده‌ی مجاورت» و قیاس برای رساندن مفاهیم استفاده کرد. به طور مثال اگر بخواهیم کارکرد قلب در بدن را برای دانش‌آموزان تشریح کنیم، می‌توانیم از قیاس آن با پمپ آب بهره بجوییم و مفهوم را برسانیم. مثال و مصداق، موضوعات را عینی و قابل دیدن و فهمیدن می‌کند. پیشنهاد من به معلم‌ها این است که جایی که مصداق وجود ندارد، مصداق سازی کنید و حتی آن را به شورای مولفین کتاب پیشنهاد دهید.

برچسب ها: آموزش علوم انسانیجامعه شناسیدبیران متوسطه دوره دومدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسروش تدریس جامعه شناسیضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازی
قبلی روش تدریس دین و زندگی
بعدی آموزش درس عربی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی