جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارمدیریت در آموزش و پرورشخصوصیات نظام آموزشی متمرکز و غیر متمرکز

خصوصیات نظام آموزشی متمرکز و غیر متمرکز

11 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
مدیریت در آموزش و پرورش
خصوصیات نظام آموزشی متمرکز و غیر متمرکز

نظام آموزشی

خصوصیات نظام آموزشی متمرکز و غیر متمرکز

خصوصیات نظام آموزشی متمرکز و غیر متمرکز: دکتر محمدعلی فرجاد در باره‌ی نظامهای متمرکز و غیرمتمرکز آموزشی صحبت کرد:

از آنجا که در مقایسه نظامهای آموزشی به کیفیت کار آنها، يعني چگونگی تفویض اختیارات در سطوح مختلف توجه می‌شود و دو عامل تمرکز یا عدم تمرکز و در حقیقت به نوع حکومت و سیاست حاکم بر کشورها بستگی دارد، در این مطلب کوشش می‌کنیم که خصوصیات هر یک از این دو سیستم آموزشی را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

هر یک از کشورهای جهان صرفنظر از وسعت خاک و جمعیتشان دارای مناطق مختلف هستند که از لحاظ آب و هوا، نوع خاک و محصولات کشاورزی و صنایع باهم تفاوت فاحش دارند. بدون شک نیازهای مردم مناطق کوهستانی و سردسیر با نیازهای مردم دیگر در مناطق هموار و گرم، و همچنین نیازهای مردمی که در سواحل دریا زندگی می‌کنند، کاملا متفاوت است. بر این ساس، نیازهای اصلی مردم شهر نشین در شهرهای بزرگ و کوچک نیز کاملا باهم فرق دارد. به عنوان مثال، نیازهای مردمی که در نواحی صنعتی به کار اشتغال دارند، با نیازهای مردمی که در نواحی کشاورزی ساکن هستند یکی نیست. هر جامعه‌ای بسته به شرایط خود دارای نیازهای خاصی است. در این میان، از آنجا که اموزش و پرورش متأثر از نیازهای جامعه است، عوامل اجتماعی از قبیل زبان، عادات، سنتها واعتقادات مردم بر کیفیت نظام آموزشی تأثیر مستقیم می‌گذارد.

محاسن نظام آموزشی غیرمتمرکز

١- نظام آموزشی غیر متمرکز بر پایه نیازهای مردم منطقه بنا می‌شود، به عنوان مثال اگر منطقه کشاورزی باشد، نیازهای آن عبارت از تأمین نیروهای نیمه ماهر و ماهر کشاورزی خواهد بود و احداث مدارس کشاورزی در آن منطقه در اولویت قرار خواهد گرفت.

۲- در یک نظام غیر متمرکز آموزشی، مردم امکان بیشتری برای شرکت در فعالیتهای آموزشی دارند، به خصوص اگر این عمل برای آنها به عنوان وظیفه‌ای اجتماعی تلقی شود. از آنجا که مردم محل از نیازهای منطقه خود آگاه هستند، بدون شک بهتر می‌توانند در برنامه های آموزشی منطقه‌ای شرکت کنند.

۳- با اعطای امتیازات آموزشی به مناطق، مردم محل قادر خواهند بود در رفع مشکلات آموزشی منطقه مشارکت مؤثر داشته باشند. برای مثال، اگر مشکلات منطقه در کمبود ساختمانهای آموزشی با تجهیزات و غیر خلاصه شود، مردم محل خواهند توانست در سایه همکاری و خود باری زمین و لوازم مورد نیاز مدارس را به بهای مناسب در اختياز آموزش و پرورش بگذارند.

4- در یک نظام غیر متمرکز آموزشی مردم علاقه مندند در برنامه های آموزشی اظهار نظر کنند. و در رفع مشکلات موجود با اولیای آموزش و پرورش همکاری و تشریک مساعی نمایند. تشریک مساعی ممکن است به صورت کمکهای مالی یا کمکهای فکری وعلمی به شورای محلی باشد.

۵- شورای محلی می‌تواند در کلیه برنامه های آموزشی، اعم از اداره مدارس و نظارت بر کار معلمان حضور جدی داشته باشد.

6- در این نوع از نظام آموزشی، معلمان به کار و انجام وظایف آموزشی خود بیشتر علاقه مند می‌شوند، زیرا احساس می‌کنند که مقامات محلی قدر زحمات آنها را می‌دانند و بموقع، از کوششهای آنها قدر شناسی می‌کنند.

7- حکومت مرکزی مجبور نیست همه هزینه های آموزشی را به تنهایی عهده دار باشد، زیرا مقامات محلی هم در این امر آنها را یاری می‌کنند.

۸- در این نظام، اختیارات بیشتری به مدیران و معلمان اعطا می‌شود. مثلا، معلمان در انتخاب کتابهای درسی متناسب با نیازهای محلی آزادند و خود درباره آنها تصمیم می‌گیرند.

9- با اعطای اختیارات به شوراهای محلی، معلمان و صاحبنظران آموزشی در محلهای خدمت خود اختیار دارند که به تدوین کتابهای درسی و طرح روشهای جدید بپردازند و مقامات مرکزی می‌توانند از راه ایجاد رقابت بین آنها به پیشرفت آموزش و پرورش کشور اقدام کنند.

۱۰- در این نظام، ارتباط بین مدارس ومقامات اداری بسیار سهل تر انجام می‌شود، مسائل آموزش و پرورش در محل مورد بررسی قرار می‌گیرد و به عبارت دیگر از بوروكراسي (كاغذ بازی) جلوگیری به عمل می‌آید.

پیشرفت تکنولوژی در اکثر کشورهای جهان باعث شده است که ارتباطات در سطح کشور و بین شهرها به صورت مطلوب در آید. در این امر، شاهراها و وسایل نقلیه سریع السیر مثل هوا پیما، ترن و اتومبیل نقش موثر دارند. وسایل ارتباط جمعی مثل رادیو تلویزیون نیز به این امر کمک کرده است. به این جهت در کشورهایی که نظام آموزشی متمرکز در آنها دایر است، مقامات تصمیم گیرنده عقیده دارند که می‌توانند کلیه برنامه های آموزشی را زیر نظر داشته باشند و همه آنها را به نحو مطلوب انجام دهند، بدون اینکه در این امر با مشکلی مواجه شوند.

محاسن نظامهای متمرکز

١- به دلایل متعدد، آموزش و پرورش هیچ کشوری نمی تواند به طور کامل غير متمرکز باشد. زیرا هر کشوری دارای سیاست خاصی است و عواملی وجود دارد که اجرای آن سیاست را در سطح کشور برای مقامات مسئول مملکتی به صورت امری لازم الاجرا در می‌آورد این عوامل عبارتند از: عوامل جغرافیایی، اقتصادی، تاریخی، مذهبی، سیاسی، و اجتماعی .همه این عوامل باید دقیقا از طرف مقامات مسئول مملکتی مورد کنترل قرار گیرند و این کار جز با اجرای سیاستهای متمرکز در سطح کشور، عملی نیست.

۲- پیش از آنکه برای اتخاذ سیاستهای آموزشی در سطح کشور برنامه ریزی شود، هر کشوری نیاز دارد که احتیاجات خود را با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی مورد بررسی قرار دهد و این بررسی بر اساس آمار مبتنی است که باید در مرکز جمع آوری گردد. پس برای برنامه ریزی آموزشی، هرکشوری مجبور است سازمانهای مجهز مرکزی داشته باشد تا در ان مراکز نیازها مورد بررسی قرار گیرند. مثلا، نرخ ازدیاد جمعیت بر اساس سرشماری تعیین می‌شود و نیازهای کلی کشور به ساختمان برای مدارس بر اساس بررسی کلی در سطح دست می‌آید.

۳- در برخی موارد، از قبیل تعین استانداردهای ساختمانی برای مدارس با تجهیزات آزمایشگاهها و کارگاهها و کتابخانه ها؛ اتخاذ تصمیمات لازم برای کل کشور از وظایف سازمانهای مرکزی است که با کمک و مشورت مقامات مسئول محلی به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

4- بدون شک هرگاه تجهیزات یا کتابهای درسی یا لوازم آزمایشگاهی و کارگاهی به طور یکسان برای کل کشور تهیه شود، از نظر اقتصادی به صرفه نزدیکتر خواهد بود و تهیه آنها به طور یکجانبه برای تمام کشور آسانتر و بهتر انجام خواهد شد.

۵- شرایط استخدام، میزان و کیفیت تحصیلات، حقوق و مزایا، ارتقای شغلی معلمان از مسائلی است که معمولا در سازمانهای مرکزی کشور والبته با مشاوره و تبادل نظر با مقامات محلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به این جهت، در نظامهای متمرکز این مسائل بهتر و دقیق تر صورت می‌پذیرد.

برگزاری امتحانات از مسائلی است که بهتر است مقامات مرکزی بر آنها نظارت مستقیم داشته باشند. علاوه بر اینکه، در همه مناطق نیروهای ماهر و متخصص برای این منظور به حد کافی وجود ندارد.

۷- آموزش استثنائی برای کودکان عقب افتاده ذهنی از مسائلی است که بارعمده آن بر دوش مقامات مرکزی است. زیرا کار برنامه ریزی تحصیلی آنها را باید متخصصان انجام دهند معمولا در مناطق محلی این افراد کمتر وجود دارند و بیشتر متخصصان در مرکز کشور و در سازمانهای اداری و آموزشی مربوط به این برنامه ها انجام وظیفه می‌کنند.

۸- تحقیق و بررسی درباره روشهای تدریس و آموزش و تألیف کتابهای درسی از مسائلی است که معمولا متخصصان مربوط در سازمانهای مرکزی کشور آنها را به عهده دارند و در مناطق محلی کمتر می‌توان به این عده. دسترسی پیدا کرد. در مورد اخیر، از جمله مسائلی هستند که در سطح دانشگاهها توسط اساتید، برنامه ریزی و انجام می‌شود زیرا در حد تخصص آنهاست و معمولا اغلب دانشگاههای مهم و مجهز نیز در مراکز کشورها دایر هستند.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیآموزش و پرورسآموزش و پرورش تطبیقیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیمدیریت در آموزش و پرورشنظام آموزشینظام آموزشی متمرکز و غیر متمرکزهمایش علوم انسانی
قبلی مدیریت در آموزش و پرورش کشورهای اروپایی
بعدی اهداف آموزش و پرورش ملی در ژاپن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی