تدریس کاربردی روان شناسی
17 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

تدریس کاربردی روان شناسی
کتاب روانشناسی به نسبت گذشته کاربردیتر شده است
در سالهای گذشته کتابهای روانشناسی بیشتر بحثهای نظری را ارائه میکرد؛ یعنی اطلاعات و دانشی از علم روانشناسی در اختیار دانشآموز قرار میداد. در کتابهای تالیف جدید مباحث متفاوتی از قبیل بحثهای شناختی، مثبتنگری و کاربردی مطرح شده است. هدف از تالیف این کتاب این است که اولا دانشآموز افکار و اندیشهی خود را بهتر و بیشتر بشناسد و ثانیا دانشی که به دست آورده را به کار ببندد؛ به طور مثال دانشآموز وقتی بحث حافظه را در این درس یاد گرفت بتواند آن را در سایر دروس نیز بکار ببرد؛ بنابر این صرف خواندن مبانی روانشناسی و نظریههای این علم مدّ نظر گروه تالیف نبوده است. ما در گروه تالیف خواستیم در دبیرستان دانشآموز با کارکردهای این رشته بیشتر آشنا شود، بعد از آن اگر به هر مبحثی علاقه نشان داد آن را در دانشگاه ادامه دهد.
یادگیری عمیق و پایدار؛ هدف اصلی گروه تالیف در آموزش روان شناسی
بعضی از همکاران به ما اعتراض میکنند که مباحث این درس وقتگیرتر شده است؛ ما این موضوع را قبول داریم ولی از طرف دیگر باید گفت به همان نسبت که وقتگیرتر شده است، جذابتر نیز شده است. در این کتاب، تست و سوال هدف ما نبود، بلکه هدف ما یادگیری عمیق و پایدار مباحث روانشناسی است.
نوع ارزشیابی معلمها ایراد دارد
ارزشیابی با سه مشکل روبهروست: اولین مشکل این است که اتفاقی که در مدارس ما به نام ارزشیابی در حال رخ دادن است ارزشیابی نیست و اندازهگیری است. در نظام آموزشی ما معلم صحبت میکند و دانشآموز ساکت است؛ در حالی که دانشآموز باید صحبت کرده و معلم باید سکوت کند. معلم خوب معلمی است که شوق به یادگیری و آموختن را در دانشآموزان زنده کند. دومین مشکلی که وجود دارد این است که ما کسانی را به عنوان مراقب در سر جلسات امتحانی قرار میدهیم؛ این به آن معناست که به صورت پیشفرض دانشآموزان را دزد فرض میکنیم. سومین نکتهای که وجود دارد این است که:«ارزشیابی برای…» یا «ارزشیابی از…»؟ چیزی که باید اتفاق بیافتد «ارزشیابی برای یادگیری» است.
تولید جذابیت در تدریس؛ عامل اصلی یادگیری عمیق در آموزش روان شناسی
]بعد از اجرای بازی صندلیها و نمایش فیلم کودک و مرد[: ما باید با بهرهگیری از بازیها و محتواهای آموزشی موجب رشد درک اخلاقیِ دنشآموز شویم. با بهرهگیری از این بازیها میتوانیم دانشآموز را به محتوای کتاب علاقهمند ساخته و کاری کنیم که مطالب از ذهنش پاک نشوند. یکی دیگر از راههای تولید جذابیت در کلای و درس ایجاد چالش در کلاس با استفاده از سوالات چالش بر انگیز و از قبل طراحی نشده است. معلمها به جای اینکه خشک، کلاسیک و مکتبخانهای تدریس کنند با به کار گیریِ این روشها کاری میکنند که بحثها و سرفصلهای کتاب درسی در ذهن دانشآموزان نهادینه شود و مطمئن باشند که با این روشها دانشآموزان در کنکور نیز موفق میشوند.
معلمها نگران تمام نشدن کتاب به خاطر حجم بالای آن نباشند
همکاران من نگران این نباشند که به خاطر حجم درس، کتاب تمام نشود؛ بلکه نگران این باشند که یادگیری یه شکل درست و کامل اتفاق نیافتد. معلمهای روانشناسی باید یک سر و گردن از سایر معلمها بالاتر باشند. روانشناس صرفا کسی نیست که دانش روانشناسی دارد، بلکه به دیگران کمک میکند تا مهارتها و قابلیتهای آموزشی و… را انتقال دهند. برای همکارانی که رشتهی تخصصیشان غیر از روانشناسی است و همچنین کسانی که سال اول تدریسشان است، فیلمهای آموزشی «رایادرس» انتخاب مناسبی است؛ تمامیِ نکات و مبانیای که میخواهید درس بدهید در این فیلمها نهفته است.
ویژگیهای سوال درسی استاندارد در آموزش روان شناسی
دیدگاهتان را بنویسید