تدریس تعاملی ، جنسیت و کمرویی
30 دی 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

تدریس تعاملی ، جنسیت و کمرویی: آموزش مستقیم و تدریس تعاملی ممکن است به سود پسران و به زیان دختران و دانش آموزان کمرو باشد.
انتقادی که به آموزش مستقیم و به خصوص بخش تعاملی تدریس برای کل کلاس وارد شده این است که آموزش مستقیم و تدریس تعاملی ممکن است به سود پسران و به زیان دختران و دانش آموزان کمرو باشد.
به نظر می رسد دلیل این امر طبیعت جرأت ورزتر پسران و جرأت ورزی کمتر دانش آموزان کمرو در کلاس درس باشد.
این امر به این معنا است که احتمال داوطلب شدن در پاسخگویی به سؤالها و تسلط بر دروس برای پسران بسیار بیشتر خواهد بود و دانش آموزان کمرو از انجام چنین کارهایی اجتناب خواهند کرد.
در این روش پسران جرأت ورزتر ممکن است با هزینه سایر دانش آموزان بر درس تسلط یابند.
مشارکت نکردن عمدی برخی از دانش آموزان، که به «پدیده اسب سوار بدون مانع» (یکه تازی) معروف است، مشکل بالقوه دیگری در تدریس تعاملی برای کل کلاس می باشد.
این مسئله به این واقعیت بر می گردد که برخی از دانش آموزان به دلیل فقدان اعتماد به نفس یا بی میلی، از مشارکت فعال در درس اجتناب می کنند و اجازه میدهند که دانش آموزان دیگر همه کارها را انجام دهند.
البته می توان با اقدامات معلم فکور به آسانی از این مشکلات دور شد.
بنابراین لازم است معلم به هنگام سؤال پرسیدن، مطمئن شود که نه تنها دانش آموزان داوطلب یا سمج بلکه همه دانش آموزان به پاسخگویی به سؤالها ترغیب می شوند.
یک روش برای حصول اطمینان از انجام این کار دور زدن در کلاس با نظمی متغیر و یا داشتن فهرست اسامی دانش آموزان روی میز معلم است که بتوان به سرعت جلوی اسم دانش آموزانی که جواب می دهند، علامت گذاشت.
وقتی معلم به طور منظم در کلاس دور می زند باید مطمئن باشد که ترتیب دور زدن برای دانش آموزان معلوم نیست وگرنه برخی از دانش آموزان وقتی که می دانند نوبت آنها برای جواب دادن نزدیک است، از زیر تکلیف در می روند.
همچنین معلم باید اطمینان یابد که دختران نیز به اندازه پسران فرصت پاسخگویی به سؤال ها را داشته باشند.
در میان دانش آموزان خردسال جلوگیری از فریاد زدن دانش آموزانی که پاسخها را با صدای بلند عنوان می کنند، حائز اهمیت است؛ زیرا انجام چنین کاری معمولا از جانب جرأت ورزترین دانش آموزان صورت می گیرد.
وسوسه شدن معلم برای مخاطب قرار دادن دانش آموزانی که تصور می کند احتمال ارائه پاسخ صحیح به سؤال از سوی آنها بیشتر است، وضعیت دیگری است که معلم باید از آن اجتناب کند.
برای اجتناب از اشتباهات مکرر دانش آموزان ضعیف تر ، که در کسب احساس تسلط کمکی به آنها نخواهد کرد، ممکن است تغییر دشواری سؤالها متناسب با توان علمی دانش آموزی که از او سؤال می شود، لازم باشد. مشارکت همه دانش آموزان در درس، اهمیت دارد.
برچسب ها:
آموزشآموزش علوم انسانیتدریس تعاملیتدریس تعاملی چیستدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسروش تدریس تعاملیروشهای تدریس تعاملیضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیکمروییکمرویی دانش آموزانکمرویی در دانش آموزانکمرویی در کودکانکمرویی و اضطراب اجتماعیکمرویی و خجالتهمایش علوم انسانی
دیدگاهتان را بنویسید