جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارروش تدریسبهبود روخوانی دانش آموزان

بهبود روخوانی دانش آموزان

26 بهمن 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
روش تدریس
بهبود روخوانی دانش آموزان

بهبود روخوانی دانش آموزان

مداخله به موقع برای دانش آموزانی که مشکلات روخوانی دارند، برای جلوگیری از عقب افتادگی بیشتر آنها در تمام مواد درسی نسبت به کودکان دیگر در طول تحصيل، واجد ارزش حیاتی است. «برنامه های بهبود روخوانی» و «موفقیت برای همه» از موفق ترین برنامه های مداخله هستند.

بهبود روخوانی برنامه ای است که توسط ماری کلی در زلاندنو طراحی شده است. این برنامه ترکیبی است از آموزش آوایی مستقیم و محيط غنی شده با سبک کل خوانی. این برنامه به طور متوسط ۱۶ هفته ادامه می یابد و در طول این دوره معلم هایی که به طور ویژه آموزش دیده اند، ۳۰ دقیقه در روز با تک تک دانش آموزان کار می کنند.

کتاب هایی که گام به گام دشوارتر می شوند، دروس نگارش کوتاه و حروف پلاستیکی برای لغت سازی، به دانش آموزان عرضه می شود. درسهای بهبود روخوانی هفت جزء دارند:

  • بازخوانی دو یا چند متن آشنا و داستانهایی که دانش آموز می داند (اما از حفظ نیست)؛ در خلال این قسمت بر درک مطالب تمرکز می شود.

  • ادامه بازخوانی داستان جدید روز قبل؛ معلم کودک را حین خواندن متن مشاهده میکند.

  • شناسایی حروف و ساختن لغت با استفاده از حروف مغناطیسی.

  • نوشتن یک داستان و افزایش آگاهی واج شناختی. دانش آموز یک داستان می نویسد و به هنگام روبه رو شدن با لغات دشوار، از روش آوایی استفاده میکند. دانش آموزان به تجزیه لغات به اصوات تشکیل دهنده ترغیب می شوند.

  • سپس دانش آموزان ترغیب می شوند تا داستان را به مؤلفه های تشکیل دهنده آن شامل عبارات، لغات، دسته های حروفی و حروف واحد تجزیه کنند.

  • معرفی کتاب جدید؛ کتاب جدیدی که دانش آموز میتواند با کمی تلاش بر آن تسلط یابد، البته این کتاب باید شامل حداقلی از عناصر جدید برای یادگیری کودک باشد.

  • خواندن کتاب جدید با کمک معلم.

به طور کلی، برنامه بهبود روخوانی که در حال حاضر در اغلب کشورهای انگلیسی زبان استفاده می شود، برای دامنه وسیعی از دانش آموزان واجد مشکلات روخوانی مؤثر و کارآمد تشخیص داده شده است. البته از آنجا که ممکن است تا ۲۵ درصد از دانش آموزان از پیشرفت لازم برخوردار نشوند، عده ای به اثربخشی این روش تردید کرده اند.

موفقیت برای همه (SFA) برنامه مدرسه شمول بسیار موفقی است که برای مدارس دارای پذیرش از نقاط محروم طراحی شده است. این برنامه نیز مانند برنامه بهبود روخوانی بر متون با معنا او معتبر و آموزش نظام مند آوایی تأکید می کند. آموزش مستقیم راهبردهای روخوانی بخش دیگری از این برنامه است.

بخش های اصلی این برنامه عبارتند از:

  • مربیان تعلیم دید؛ روخوانی، دانش آموزانی را که عملکرد آنها در سطح معیارهای روخوانی همسالان خود نیست، در جلسات ۲۰ دقیقه ای به صورت فردی آموزش می دهند. آنها طی جلسات سواد یا روخوانی به تدریس کلاس کمک میکنند و بدین ترتیب حجم کلاس را کاهش می دهند. مربیان، پیوسته دانش آموزان را مورد ارزشیابی قرار می دهند.

  • هر روز یک زنگ ۹۰ دقیقه ای تعیین می شود که طی آن دانش آموزان بر حسب توانایی روخوانی احتمالا با سنین مختلف) در کلاسهای حداکثر ۲۰ نفری گروه بندی می شوند. علاوه بر کتابهای بزرگ و داستانهای خواندنی، از آموزش مستقیم آوایی نیز استفاده می شود. وقتی بچه های کودکستانی بتوانند در سطح كتاب الفبا روخوانی کنند، کار گروهی در زمینه روخوانی و فعالیت های ترکیبی را شروع می کنند.

  • هر ۸ هفته یک بار پیشرفت دانش آموزان سنجیده می شود و گروههای مربی دوباره مورد ارزشیابی قرار می گیرند.

  • مدارس موفقیت برای همه»، با تدارک کلاسهای پیش دبستانی نیمه وقت و کودکستانی تمام وقت، تجربه های مناسب برای یادگیری و رشد زبان را به دانش آموزان منتقل می کنند.

  • یک گروه پشتیبانی با خانواده های دانش آموزان کار می کند و کمک های لازم را در اختیار آنها قرار می دهد.

برنامه «موفقیت برای همه» به صورت گسترده مورد ارزشیابی قرار گرفته و در مقایسه با مدارس همتا شده کنترل در ارتقای سطح روخوانی و به طور کلی پیشرفت تحصیلی، موفقیت قابل ملاحظه ای نشان داده است.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیبهبود روخوانی دانش آموزانبهبود مهارت readingدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروخوانیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانییادگیری روخوانی
قبلی یادگیری روخوانی در کودکان چگونه است؟
بعدی مشاهده و بررسی مداوم وضعیت دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی