جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارروش تدریسبحث کلاسی و رابطه آن با پرسشگری

بحث کلاسی و رابطه آن با پرسشگری

28 دی 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
روش تدریس
بحث کلاسی و رابطه آن با پرسشگری

بحث کلاسی و رابطه آن با پرسشگری

با وجود اینکه پرسشگری پرکاربردترین نوع تعامل معلم – دانش آموز است، تنها شکل تعامل نیست و در حقیقت در برخی موارد مطلوب ترین شکل تعامل نیز به حساب نمی آید، پرسشگری به ناجار توسط معلم هدایت می شود که در بعضی از موارد ممکن است با هدف درس متناسب نباشد.

بحث کلاسی در دو حالت می تواند در کلاس انجام شود؛ بین دانش آموزان ضمن کار مشارکتی در گروههای کوچک، یا بین معلم و دانش آموزان در کل کلاس.

بحث کلاسی می تواند به برآورده شدن سه هدف عمده در یادگیری کمک کند. با فراهم کردن امکان شنیدن نظر یکدیگر برای دانش آموزان، مشارکت و درگیری آنها را در درس تشویق و ترغیب می کنیم؛ با درخواست از آنها برای تفکر درباره مطالب و بیان دیدگاهشان، آنها را در رسیدن به درک بهتر یاری می رسانیم و در نهایت دانش آموزان را در کسب مهارت های ارتباطی (به ویژه اعتماد به نفس برای اظهارنظر در میان جمع به صورت مختصر و مفید) کمک می کنیم.

بحث باید با دقت تدارک دیده شود و معمولا لازم است با فعالیت های قبلی (مثلا درس پیشین در یک ماده درسی مشخص) مرتبط باشد. به جای آن معلم می تواند قبل از درس، دانش آموزان را به مطالعه درباره موضوعی خاص ترغیب کند.

همچنین میتوان بعد از ارائه مختصر مطلب توسط معلم با دانش آموزان دیگر، بحثی را ترتیب داد.

برای اینکه بحث، کارآمد و مؤثر باشد، متمرکز ساختن و حفظ ارتباط آن با موضوع حائز اهمیت است.

همانند آموزش مستقیم، معلم از ابتدا باید هدف بحث را بیان کند. برای متمرکز کردن بحث و مرتبط نمودن آن با دانسته های قبلی دانش آموزان، فراهم کردن چند سؤال شاخص می تواند مفید باشد.

ضمن بحث، معلم باید دانش آموزان را به صورت جدی به انجام تکلیف مشغول سازد و آنها را از منحرف شدن به موضوعات دیگر باز دارد.

نوشتن نکات اصلي بحث روی تابلو با یک نمودار و همچنین تأکید بر این نکته که بحث، فعالیتی است برای یادگیری و نه صرفا پر کردن وقت، می تواند به تمرکز دانش آموزان کمک کند.

معلم باید در خلال بحث طوری به نظر دانش آموزان پاسخ دهد که به روشن ساختن فرایندهای تفکر آنها و آگاهی بیشتر از آنها ترغیب شوند.

این کار را می توان با توضیح خواستن (ممکن است توضیح دهید که…)، منعکس کردن نظر دانش آموز (ایده جدیدی است، فکر میکنم چیزی که شما می خواهید بگویید این است که..) و یا واداشتن دانش آموزان به در نظر گرفتن سایر دیدگاهها، انجام دهد.

در پایان بحث خوب است که معلم بار دیگر نکات اصلی را به اختصار بیان کند و به دنبال آن با به گزارش روی فرایند بحث و اینکه بهتر بود بحث چگونه پیش می رفت، تمرکز نماید.

هر دو کار می تواند توسط معلم (یا اغلب مناسب تر است که با درخواست نظر دانش آموزان، انجام شود.

استفاده یا عدم استفاده از بحث کلاسی باز هم به موضوع درس، پختگی و همین طور مهارتهای انباطی دانش آموزان بستگی دارد.

ضروری است که احترام متقابل بر جو کلاس حاکم باشد و به نظر همه دانش آموزان بها داده شود.

تمام این عوامل، جهت و ساختار داده شده به بحث از سوی معلم را نیز تعیین خواهند کرد.

یکی از تنش های کلاس درس، تعارض بین پرسشگری و مباحثه است.

یک پژوهش مشخص کرده که در بعضی از موارد ممکن است پرسشگری به شیوه ای انجام شود که با تحمیل دیدگاههای معلم به دانش آموزان، بحث کلاسی عقیم و بی نتیجه گردد.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیبحث کلاسیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی پرسشگری چگونه به یادگیری دانش‌آموزان کمک می کند؟
بعدی تدریس تعاملی ، جنسیت و کمرویی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی