جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارمدیریت در آموزش و پرورشاز آموزش و پرورش اسکاتلند چه می دانیم؟

از آموزش و پرورش اسکاتلند چه می دانیم؟

3 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
مدیریت در آموزش و پرورش
از آموزش و پرورش اسکاتلند چه می دانیم؟

آموزش و پرورش اسکاتلند

از آموزش و پرورش اسکاتلند چه می دانیم؟

«از آموزش و پرورش اسکاتلند چه می دانیم؟»: دکتر محمدعلی فرجاد نویسنده کتاب آموزش و پرورش تطبیقی به بررسی مدارس و نظام آموزشی کشور اسکاتلند پرداخته است

انواع مدارس در اسکاتلند

در اسکاتلند 4 نوع مدرسه وجود دارد:

١- مدارسی که توسط شوراهای آموزش و پرورش اداره می‌شوند.

۲- مدارس اعانه بگیر که توسط گروهی خاص تأسیس شده‌اند و از طرف دولت به آنها کمک می‌شود.

۳- مدارس خصوصی شبانه روزی که توسط گروهی معین اداره می‌شوند و از دولت کمک دریافت می‌دارند.

4- مدارس خصوصی که از اعتبار دولت به آنها کمکی نمی‌شود، ولی زیر نظر دولت و مسئولین وزارت آموزش و پرورش به وسیله هیأت امنا به طور گروهی اداره می‌شوند. از وزارت آموزش و پرورش انگلستان بر کار هر 4 نوع مدارس یاد شده، از طریق سازمان بازرسی ملکه انگلستان نظارت دارد.

آموزش ابتدایی

آموزش ابتدایی در مدارس اسکاتلند به ۲ دوره تقسیم میشود: دوره اول از ۵ تا ۷ سالگی و دوره دوم از ۷ تا ۱۲ سالگی: در بعضی مدارس این دو دوره از یکدیگر کاملا مجزاست و رئیس و مسئولان جداگانه دارند. اما در اغلب دبستانها هر دو دوره توأم به صورت یک واحد و زیر نظر یک رئیس و مسئولان مربوطه اداره می‌شوند. اما در امر تدریس آزادی زیادی به آموزگاران داده شده است. آموزگار هرکلاس، پس از مشورت با مدیر مدرسه یا رئیس دپارتمان برنامه سالانه کار خود را تنظیم می‌کند. آموزگار در انتخاب کتابهای درسی آزاد است، ولی هر کتابی که برای تدریس خود در نظر بگیرد، باید به تأیید رئیس مدرسه یا بازرس ملکه انگلستان که مسئول منطقه است، برسد. از آنجا که هدف آموزش در سطح ابتدایی شکوفا کردن استعدادهای دانش آموزان است، در این دوره برای ایجاد عادت به گوش دادن، صحبت کردن مشاهده و حساب کردن در کود کان، کوشش فراوانی می‌شود.

آموزش متوسطه

دوره آموزش متوسطه از یازده و نیم سالگی شروع می‌شود. در اسکاتلند 4 نوع دورة دبیرستانی وجود دارد:

  • دوره ۳ ساله که تا سن ۱۵ سالگی ادامه پیدا می‌کند و در آینده نزدیک تا سن ۱6 سالگی ادامه خواهد داشت؛

۲- دوره 4 ساله که تا پایان تحصیلات عمومی‌دبیرستان و اعطای گواهینامه مربوط ادامه دارد؛

٣- دوره 4، ۵ یا ۶ ساله که تا دریافت گواهی نامه پایان تحصیلات عالی دبیرستانها ادامه دارد؛

4- مدارس جامع که شامل همه دوره های فوق الذکر است.

مواد درسی دبیرستانها شامل: زبان، تاریخ، جغرافیا، ریاضی، علوم، ادبیات، هنر، موسیقی و ورزش است. علاوه بر آنها، به پسران دروس حرفه وفن و به دختران خانه داری نیز تدریس می‌شود. لغو سیستم امتیازی آموزشی که در گذشته مرسوم بود و هنوز در بعضی نقاط انگلستان رایج است، موضوعی با اهمیت تلقی می‌شود. در اسکاتلند زمینه این کار بیشتر فراهم است. تا کنون بسیاری از شوراهای آموزشی در حوزه عمل خود آن را اجرا کرده‌اند. دلیل لغو سیستم امتیازی آموزشی آن است که ملت انگلیس به دموکراسی در اموزش و پرورش ایمان وافر دارد و معتقد است که باید برای عموم کودکان و نوجوانان شرایط تحصیلی مساوی به وجود آید.

بر این اساس مردم انگلیس می‌گویند که جدا ساختن کودکان و جادادن آنان در مخلتف مخالف روح دموکراسی است و به علاوه تشیخص استعدادهای کودکان در سنین کودکی آن‌ هم در سال آخر دوره ابتدایی یعنی ده‌سالگی، که زمان انتخاب نو آموزان برای سیستم امتیازی آموزشی است مبنای علمی‌ندارد و بی اعتبار است.

در مورد روش کار مدارس جامع در اسکاتلند دو نظریه وجود دارد:

1- نظریه «همه باهم» که به موجب آن، دانش آموزان همه در یک مدرسه ولی با برنامه های مختلف تحصیل می‌کنند و امکانات تحصیل در رشته های مختلف برای همه فراهم است. در این روش، دانش آموزان بر حسب استعداد و ذوق خود مواد مورد علاقه خویش را انتخاب می‌کنند و به تحصیل در آن رشته تا آنجا که برایشان میسر است ادامه می‌دهند.

۲- نظریه دیگری که به موجب آن، دانش آموزان در دو سال اول همه با هم مواد معینی را فرا می‌گیرند و سپس از هم جدا می‌شوند. بعضی از آنان به دوره هایی که به گواهينامه دوره عمومی‌دبیرستان پایان می‌یابد، هدایت می‌شوند و گروه دیگر، به دوره های 4 ساله و یا بالا تر، دوره های ۵ یا ۶ ساله می‌روند که به گواهینامه پایان دوره دبیرستان منتهی می‌گردد.

در حال حاضر در اسکاتلند مدارس جامع بسیار مورد توجه‌اند و تجدید نظر در سیستم سابق آموزشی همچنان که در بالا به آن اشاره شد، در این منطقه به آسانی صورت می‌گیرد.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیآموزش و پرورشآموزش و پرورش اسکاتلندآموزش و پرورش تطبیقیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیمدیریت در آموزش و پرورشهمایش علوم انسانی
قبلی «تربیت معلم» در نظام آموزش و پرورش فرانسه
بعدی بررسی آموزش و پرورش تطبیقی به عنوان یک علم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی