آنچه کودکان از بازی می آموزند
18 بهمن 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

آنچه کودکان از بازی می آموزند: بسیاری از کشورها در آموزش پیش دبستانی از رویکرد بازی محور استفاده می کنند.
موارد زیر که از ادلمن بوردن اقتباس شده اند، نشان می دهند که این امر بدان معنا نیست که در آموزش پیش دبستانی یادگیری صورت نمی گیرد.
از آنجا که اغلب بازی ها مستلزم تعامل کلامی با سایر دانش آموزان است، به رشد مهارت های اجتماعی، مهارت های کلامی و همکاری کمک می کند؛ با این حال دروندادهای معلم نیز برای رشد این مهارت ها ضروری خواهد بود.
بازی در فضای باز مثل دویدن، چاله کندن و بالا رفتن، مهارت های حرکتی درشت کودک مثل حرکات ضربدری (مثلا استفاده از دست راست با پای چپ) را که بعدا در نوشتن و خواندن اهمیت دارند، بهبود می بخشد.
در این نوع، فرصت دستکاری محیط را نیز به کودکان می دهد.
بازی های داخل سالن نیز فرصت های مختلفی برای یادگیری کودکان فراهم می کنند.
این نوع بازی ها غالبا ساخت یافته تر هستند زیرا بسته به اهداف تدریس، محیط بازی توسط معلم طراحی می شود.
ساختمان سازی با استفاده از قطعات مکعبی باعث رشد مهارت های حرکتی ظریف می شود و به کودکان کمک می کند تا درباره مفاهیم ریاضی مثل عمق، طول، ارتفاع، حجم، مساحت و اندازه گیری و همچنین مفاهیم علمی مثل جاذبه، ثبات و وزن مطالبی یاد بگیرند.
این نوع، بازشناسی شکل و تمایز بین شكلها و اندازه های مختلف را نیز دربر می گیرد.
بازی نمایشی مثل پوشیدن لباس ویژه، آشپزی با داشتن یک مغازه کوچک به کودکان کمک می کند تا دنیای بزرگسالان را درک کنند و واژگان خود را گسترش دهند.
این نوع، به کودکان کمک میکند تا حواس خود را جمع کنند، دقیق باشند و رفتاری توام با خویشتنداری داشته باشند.
برای مثال، هنگام دایر کردن یک مغازه، کودک باید پیشخوان را آماده کند، دوستان را به مغازه دعوت نماید، از صندوق استفاده کند و خواروبار را داخل کیسه قرار دهد؛ کارهایی که باعث رشد فهم کودک از فعالیتهای زنجیره ای می شوند.
بازی های تخیلی به کودکان کمک می کنند تا نحوه ابراز عواطف و فکر کردن به صورت انتزاعی را یاد بگیرند.
بازی تخیلی نقش مهمی در رشد خلاقیت کودکان ایفا می کند.
در بازی های هوشی (پازلها)، برای اینکه دانش آموزان بتوانند جای مناسب قطعات را تشخیص دهند به تفکر انتزاعی و برای انجام عملی آنها، به مهارت های حرکتی ظریف احتیاج دارند.
بازی با اسباب بازی های قابل دستکاری مثل لگو نیز باعث رشد مهارت های حرکتی ظریف و گاهی نیز رشد تفکر انتزاعی کودکان می شود.
در این نوع با الحاق به بازیهای تخیلی به شیوه های بدیع، می تواند خلاقیت کودکان را تقویت کند.
کودکان خردسال برخلاف بزرگسالان نظافت بعد از بازی را نیز فعالیتی جالب می دانند.
انجام این کار فعالیت آموزشی مفیدی است و زمانی که کودکان قطعات مکعبی، اسباب بازی ها و مواد و وسایل دیگر را در جای خود قرار می دهند، به مرتب کردن، طبقه بندی کردن، جورکردن و سازماندهی می پردازند.
یک حوضچه ماسه یا آب با ظرف هایی که کودکان می توانند آن را پر یا خالی کنند، امکان رشد بیشتر مهارت های پیش ریاضی مثل کسرها و همین طور رشد مهارت های حرکتی ظریف را برای کودکان فراهم می کند.
برچسب ها:
آموزشآموزش علوم انسانیانواع بازی در فضای بازبازیبازی تخیلیبازی تخیلی از نظر پیاژهبازی تخیلی برای کودکانبازی تخیلی چیستبازی تخیلی کودکبازی تخیلی کودکانهبازی در فضای بازبازی در فضای باز برای کودکانبازی کودکان در فضای بازبازی گروهی در فضای بازبازی های داخل حیاط مدرسهبازی های داخل کلاس برای دبستانبازی های داخل منزلبازی های فضای بازبازی های گروهی در فضای بازبازی و ریاضیبازی و سرگرمیبازی و سرگرمی جدیدبازی و سرگرمی کودکانبازی و ورزش کودکاندبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسسه بازی پرورشی در فضای بازضمن خدمتعلوم انسانیفواید بازی در فضای بازکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانیوسایل بازی در فضای باز
دیدگاهتان را بنویسید