جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارروش تدریس عربیآموزش درس عربی

آموزش درس عربی

16 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
روش تدریس عربی
کتاب عربی یازدهم رشته انسانی

آموزش درس عربی

پیاده‌سازی نظام 3-3-6؛ ناجیِ درس عربی

کتاب عربی را باید دو دو سطح بررسی کرد؛ زیرا تا چندسال پیش کتاب قدیمی در دست آموزش بود و در حال حاضر کتاب تغییرات زیادی داشته است و در قالب یک کتاب جدید مورد آموزش قرار می‌گیرید. طبق آمار دبیرخانه‌ی خراسان که در سال 78 پنج سال متصدی درس عربی در کُل کشور بود، در گذشتهْ درس عربی بیشترین میزان افت دربین دروس دیگر را داشت.

بعد از آنْ دبیرخانه این درس به استان همدان انتقال پیدا کرد؛ در این دوره نیز مشکلات و معضلات این درس به قوت خود باقی بود: حجم کتاب درسی زیاد و وقت تدریس آن کم بود، دبیران از سخت بودن بعضی مباحث برای دانش‌آموزان گله‌مند بودند، همچنین کتاب پیش‌دانشگاهی اشکالات فراوانی داشت. در راستای حل این مشکلات و معضلات، به مدت ده سال دو دبیرخانه سخت تلاش کردند و پیگیر مطالبات دانش‌آموزان و دبیران بودند اما نتیجه‌ی خوب و کاملی حاصل نشد.

سپس پنج سال مسئولیت دبیرخانه‌ی درس عربی به استان مازندران سپرده شد؛ همکاران ما سخت تلاش کردند که مشکلات این عرصه را تا جایی که ممکن است از بین ببرند. در سال 92 حجم کتاب به میزان 20درصد کم شد؛ مباحثی مانند اسما خمسه از کتاب حذف شد؛ تا جایی که ممکن بود حجم کتاب را پایین آوردیم و مطالب غیرضروری را حذف کردیم؛ اما باز هم این مُسَکن تاثیربخش نبود. الحمدلله با برنامه‌ی درسی ملی و پیاده‌سازیِ نظام 3-3-6 فرصتی برای ما و درس عربی حاصل شد که بتوانیم کتاب را با نیازهای روز دانش‌آموزان و معلم‌ها وفق دهیم.

کاربردی‌تر شدن کتاب عربی جدید به نسبت کتاب قبلی

مهارت‌های چهارگانه اولین چیزی بود که کارشناسان و معلم‌ها از آن به عنوان مشکلی بزرگ یاد می‌کردند؛ اینکه چرا در زبان عربی، مکالمه هیچ جایگاهی ندارد و یک سطر مکالمه نداریم و دانش‌های زبانیِ ما هیچ کاربردی ندارد. حاصل همه‌ی این نیازها و مطالباتْ بدل به کتاب درسی فعلی شد. در این کتاب غده‌های سرطانی‌ای مانند «معتلات» یا «اعراب» که باعث رنجش و روی‌گردانیِ دانش‌آموزان از درس عربی شده بود حذف شد.

متاسفانه این مباحث تا آخرین لحظات تالیف کتاب نیز طرفدرانی در بین شورای تالیف داشت. ما متهم می‌شدیم به نابود کردن زبان عربی! ما دبیرانی داشتیم که می‌گفتند برای ما کسر شان است که این کتاب را درس دهیم! البته تعداد این عزیزان و همکاران بیشتر از 10درصد نبود. و الحمدلله در حال حاضر بیش از 90 درصد عزیزان همکار ما و همچنین جامعه‌ی دانشگاهی کشور نیز از این وضعیت راضی هستند و حس خوبی به این کتاب دارند. در حال حاضر کتاب ترجمه‌محور است.

عده‌ای از معلم‌ها اظهار می‌کردند که چرا کمتر به قواعد زبانی توجه شده است؟ جوابی که ما و شورای تالیف به این قبیل پرسش‌ها می‌دهیم این است که هرگاه قواعد در ترجمه اثرگذار باشد، آن قاعده به دانش‌آموز گفته شود، و این هیچ مشکلی ندارد. به طور مثال مبحث «معرفه و نکره» را که به طور مستقیم در ترجمه دخیل بود، جزو مبانی آموزشی کتاب درسی قرار گرفت. به طور کُلی ما هرجایی دیدیم قواعد اهمیت زیادی در ترجمه و فهم مطالب دارد، آن قاعده در کتاب آموزشی لحاظ شده است.

به طور مثال در کتابی که برای تافل عربی تدریس می‌شود بخش کمی از کتاب به قواعد مربوط می‌شود؛ بخش‌های مهم این کتاب مکالمه، ترجمه و لغات هستند. خیلی از افراد می‌توانند بدون دانستن قواعدْ عربی را یاد بگیرند. ما دوره‌های یادگیری زبان عربی را برای سازمان‌های مختلف برگزار کردیم؛ از جمله کسانی که به حج، کربلا یا سوریه مشرف می‌شدند. این افراد اصلا قواعد عربی را بلد نبودند اما به راحتی زبان عربی را به شکل کاربردی صحبت می‌کردند. در کلْ در کتاب عربی جدید سعی شده است که تعادل برقرار شود. این کتاب بعد از تالیف برای 30 نفر از سرگروه‌های آموزشی ارسال شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ساعت تدریس درس عربی؛ معضلی همیشگی و پا برجا

در رابطه با ساعت تدریس اگر بخواهیم مختصر و مفید بیان کنیم، طبق مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، متاسفانه به هیچ‌وجه ساعت تدریس اضافه نخواهد شد. ما تلاش زیادی کردیم که این میزان ساعت افزایش یابد اما نتوانستیم در این زمینه کاری کنیم. اما به عنوان یکی از خروجی‌های این جلسه ما دوباره درخواست افزایش ساعت تدریس را تقدیم نهادهای تصمیم‌گیرنده می‌کنیم.

دامنه‌ی صرف افعال باید گسترده‌تر شود

در بحث صرف فعل، به هر دوشکل صرف فعل درست است و معلم بی هیچ مانعی و به هر روشی می‌تواند این بخش را تدریس کند. هفته‌ی گذشته من در جمع دبیران متوسطه‌ی اول بودم، عرض کردم که دانش‌آموزانی که از مقطع شما خارج می‌شوند با چالشی بزرگ مواجه هستند و آن هم صرف فعل نام‌گذاری افعال است. ایشان از من خواستند که راهی را ارائه کنم که این دو مقطع به هم نزدیک شوند؛ من تنها تاکیدی که کردم این بود که دامنه‌ی این صرف افعال را بازتر کنند.

حسابِ کتابِ معارف از کتاب عربی جداست

ما به هیچ عنوان در تالیف کتاب معارف دخیل نبودیم؛ مطالب این کتاب بسیار سنگین است. ما به معلم‌ها حق می‌دهیم اما در این زمینه دفتر تالیف تنها یک پیمانکار بود. به طور کلی، ما در بحث کتاب معارف نیز سوالات و اشکالات اساسی داریم.

غول کنکور

معلم‌ها مجاز هستند مطالبی را فراتر از کتاب درسی به دانش‌آموزان تدریس کنند اما با این قید که این مطالب را در امتحان پایانی نیاورند. کنکور بر آموزش متوسطه‌ی ما سایه‌ی سنگینی انداخته است. ما هر کاری بخواهیم انجام دهیم باید نیم‌نگاهی به کنکور داشته باشیم. متاسفانه در حال حاصر چشم‌انداز کنکور و چشم‌انداز آموزش‌وپرورش هیچ تطابقی با هم ندارند.

در حال حاضر ما از آموزش فاصله گرفته و فقط دغدغه‌ی کنکور داریم. البته ما در این کتاب درسی سعی کرده‌ایم هرچه بیشتر به این وضعیت واکنش نشان دهیم و تدریس را «آموزش‌محور» کنیم نه «کنکورمحور». از دیدگاه علمای علوم تربیتی، آزمون‌های آموزش‌و پرورش همگی مطلق‌اند. مطلق به این معنا که اگر دانش‌آموز حداقل نمره‌ی 10 نگیرد درس را رد می‌شود. اما کنکور نمره‌ی قبولی و ردی ندارد؛ این نوع آزمونْ هنجاری است. به هیچ‌وجه نباید این دو را با هم مقایسه کرد. این دو هیچ تابعیتی نسبت به هم ندارند. طرح تحول بنیادین به کُل خلاصه شده است در دو کلمه: «حیات طیبه»؛ یعنی اینکه تمام درس‌ سمت‌وسوی حیات طیبه داشته باشد. اما چون ما اساس همه‌چیز را کنکور گذاشته‌ایم به غلط رفته‌ایم.

مناسب‌سازی کتاب عربی برای رشته‌های فنی و حرفه‌ای

در رابطه با تدریس این کتاب در شاخه‌ی فنی‌وحرفه‌ای این مطب حائز اهمیت است و باید گفته شود که ما با آموزش و پرورش و نهادهای تصمیم‌گیر صحبت کردیم؛ حرف ما این بود که این کتاب باید مناسب‌سازی شود. اما آموزش و پرورش به دلایل مختلف از جمله مخارج این کار، با این پیشنهاد مخالفت کرد. متاسفانه مسائل تالیف جزییات، ریزه‌کاری‌ها و چالش‌های فراوانی دارد.

معلم‌ها زبان‌های فارسی و انگلیسی را برای آموزش عربی به خدمت بگیرند

به همکارانم توصیه می‌کنم روی افعال خیلی زیاد کار کنند. ما در کتاب جدید «نحو» را کم‌رنگ کردیم تا وقت برای علم «صَرف» باقی بماند. متاسفانه دانش‌آموزانی که از متوسطه‌ی اول می‌آیند در صرف افعال بسیار ضعیف هستند. معلم‌های عربی باید به قواعد و جزئیات زبان فارسی هم مسلط باشند. معلم‌ها از طریق برابری‌های زبانی و معناییِ زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی می‌توانند به یادگیری صرف افعال کمک کنند.

برچسب ها: آموزشآموزش درس عربیآموزش علوم انسانیچالش های تدریس عربیدبیران متوسطه دوره دومدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعربیعلوم انسانیکارگاه های مجازی
قبلی روش تدریس جامعه شناسی
بعدی چگونه ادبیات را بهتر تدریس کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی