جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارمدیریت در آموزش و پرورشتشخیص هوش های چندگانه

تشخیص هوش های چندگانه

29 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
مدیریت در آموزش و پرورش
تشخیص هوش های چندگانه

تشخیص هوش های چندگانه

تشخیص هوش های چندگانه: نگاهی به نظریه هوش های چندگانه اثر هلن گاردنر؛ گاردنر در این کتاب به بررسی انواع هوش های بشری می پردازد:

در این جا این سؤالی مطرح می‌گردد که اگر راه های کیفی مختلفی برای نمایش هوش وجود دارد، چگونه می‌توان هریک از این توانایی ها را شناسایی کرد. برای پاسخ به این سؤال، گاردنر از نتایج تحقیقات خود در علوم مختلفی هم چون عصب شناسی، زیست شناسی، جامعه شناسی، روان شناسی، مردم شناسی، هنر و علوم انسانی استفاده کرده است.

گاردنر و همکارانش ضمن مشاهده توانایی ها و نقش های متفاوت افراد این سؤال را مطرح کردند: توانایی های زیست شناسی و پایه ای که ایجاد کننده این نقش ها و توانایی ها در زندگی روزمره هستند کدام اند؟ نگرش نوین گاردنر به تعریف هوش منجر به معرفی هشت معیار برای شناسایی این توانایی های زیست شناسی پایه گردید.

به عبارت دیگر، به جای تکیه بر نتایج آزمون های روان سنجی، گاردنر هشت معیار را معرفی نمود که بر اساس شواهد مختلفی از تحقیقات مغزی، رشد انسان، تحول و مقایسه های بین فرهنگی به دست می‌آمد تا توانایی مورد نظر هوش تلقی گردد.

با انجام مطالعات گسترده و متنوع درباره هریک از این توانایی ها، گاردنر و همکارانش هر توانایی انتخابی را با این هشت معیار محک زدند. اگر آن توانایی خاص از فیلتر معیارها رد می‌شد به عنوان هوش پذیرفته می‌شد و اگر نه وارد مرحله جدیدی از تحقیقات می‌شد.

این معیارها تاکنون به عنوان ابزار پایه ای برای تشخیص گروهی از هوش هایی که در فرهنگهای مختلف مورد قبول هستند به کار گرفته شده اند و تنها توانایی هایی که با تمام و یا بخش اعظمی از این معیارها همخوانی دارند هوش خوانده می‌شوند.

پس از معرفی نظریه هوش های چندگانه در سال ۱۹۸۳ که شامل هفت هوش بود در سال ۱۹۹۹ گاردنر یک هوش دیگر (هوش هشتم) هوش طبیعت گرا را نیز معرفی کرد. نهمین هوش هم در همان سال با عنوان هوش وجود گرا ارائه شد که هنوز در دست مطالعه است، (هوش اخلاقی) هم مورد بحث است که رد نشده است. در ادامه هریک از این معیارها معرفی شده اند.

معیارهای شناسایی یک هوش:

  • قابلیت جدا شدن از توانایی های دیگر بر اثر صدمات مغزی (شواهد عصب شناسی)

  • وجود شواهد قابل قبول از تاریخ تکامل آن توانایی

  • وجود یک سری فعالیت های محوری که نشانگر آن هوش باشند

  • قابلیت تبدیل به یک سیستم نشانه ای

  • وجود یک حالت غایی قابل شناسایی و مسیر مشخص رشدی

  • وجود افراد کم‌توان و پر توان؛ افرادی که به واسطه‌ی حضور یا نبود توانایی‌های خاص قابل تشخیص باشند

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیتشخیص هوش های چندگانهدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانیهوشهوش های چندگانههوش هشتم
قبلی نظریه هوش های چندگانه
بعدی زمانی برای بازاندیشی آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی