جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارمدیریت در آموزش و پرورشنظریه هوش های چندگانه

نظریه هوش های چندگانه

28 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
مدیریت در آموزش و پرورش
نظریه هوش های چندگانه

نظریه هوش های چندگانه هلن گاردنر

نظریه هوش های چندگانه: نگاهی به نظریه هوش های چندگانه اثر هلن گاردنر؛ گاردنر در این کتاب به بررسی انواع هوش های بشری می پردازد:

داستان از آن جا شروع شد که گاردنر در حین انجام آزمایشات و تحقیقات عصب – روان شناختی و رشد کودک بود که تعاریف سنتی هوش را مورد سؤال قرار داد. در سال‌های ۸۰- ۱۹۷۰ او همزمان در دو مکان در زمینه ماهیت تواناییهای شناختی انسان مطالعه می‌کرد.

در مرکز تحقیقاتی اختلالات گفتاری دانشگاه بوستون و دیگر در پروژه تحقیقات بنیادی دانشگاه هاروارد گاردنر، در بوستون برای پیدا کردن الگویی از توانایی‌های بیماران سکته مغزی تحقیق می‌کرد، از جمله آسیب‌های زبانی، شناختی و احساسی.

در هاروارد او با دانش آموزان معمولی و پرتوان هوشی کار می‌کرد تا به رشد توانایی‌های شناختی آنان پی ببرد. در این تحقیقات بود که او با موضوعی برخورد کرد که دیدگاه روان سنجی هوش قادر به تشریح آن نبود. او در این باره می‌گوید:

«من هر روز می‌توانستم هم با دانش آموزان و هم با بیماران آسیب دیده مغزی در تماس باشم. این باعث شد به یک واقعیت مهم درباره طبیعت انسان پی ببرم: مردم دارای دامنه وسیعی از توانایی‌ها هستند. قدرت یک فرد در یک زمینه به سادگی نشان دهنده توانایی او در سایر کارها نیست. در بسیاری از موارد، توانایی‌ها دارای پراکندگی ناهمگونی هستند. برای مثال، ممکن است یک فرد در یادگیری زبان خارجی مهارت داشته باشد ولی به سادگی نتواند راه خود را در یک مکان نا آشنا پیدا کند یا یک آهنگ جدید یاد بگیرد و یا نتواند بفهمد در یک جمع غریبه چه کسی دارای قدرت است. بر عکس این هم امکان دارد اتفاق بیافتد یعنی عدم توانایی در یادگیری یک زبان خارجی نمی‌تواند برای پیش بینی موفقیت و یا شکست فرد در زمینه‌های دیگر شناختی، کافی باشد.»

بالاخره براساس نتایج کار خود با این دو گروه، گاردنر در سال ۱۹۹۹ به این نتیجه رسید که: ذهن انسان شامل یک سری توانایی‌های تقریبأ مجزا است، که دارای ارتباطی اتفاقی و غیرقابل پیش بینی با یکدیگرند.

بنابراین ذهن انسان یک ماشین همه کاره منفرد، که همواره با یک قدرت اسب بخار مشخص و بدون وابستگی به محتویات و محیط اطراف کار می‌کند، نیست. گاردتر دریافت که بسیاری از نظریه‌های هوش تنها متوجه حل مسئله بوده و خلق آثار انسانی را مدنظر ندارند.

نظریه پردازان این نظریه‌ها می‌پنداشتند که تعریف آنان از هوش برای هر فرهنگی و باوری بسیار واضح و قابل قبول است. برای پاسخ به این مشکل براساس نظریه‌های پیشین است که گاردنر در تعریف هوش می‌گوید که هوش توانایی حل مسئله یا خلق آثاری است که در یک و یا چند محیط فرهنگی مورد قبول واقع شود.

گاردنر در سال ۱۹۹۹ تعریف خود از هوش را به صورت زیر بازنگری کرد:

«توانایی بالقوه زیستی – روان شناختی برای پردازش دادهها که می‌تواند در یک محیط فرهنگی فعال شده به حل مسئله یا تولید محصولی بیانجامد که در یک و یا چند جامعه و محیط فرهنگی دارای اعتبار و مورد قبول باشد.»

نظریه هوش‌های چندگانه دست کم از سه طریق مفهوم ضریب هوشی را به چالش می‌کشاند:

  • چندین هوش در کار هستند نه فقط یک هوش

  • هوش از طریق کارها، محصولات و عقاید ما نشان داده می‌شود نه از طریق نمره آزمون

  • چگونگی بیان هوش براساس معیارهای فرهنگی تعریف می‌شود

گاردنر در تعریف خود ادعا می‌کند که هوش نشانگر توانایی بالقوه ای است که ممکن است مورد قبول واقع شود یا نشود. مقبولیت توانایی فرد، بستگی به معیارها، فرصت‌های موجود و تصمیماتی دارد که توسط مردمان یک فرهنگ خاص گرفته می‌شود.

براساس این تعریف، هوش یعنی آنچه مردم می‌توانند در دنیای واقعی به منصه ظهور رسانده یا تولید کنند؛ نه آن نمره ای که آزمون هوش به آنها می‌دهد. مجموعه هوشهای فرد از طریق بیان و یا توصیف کیفی آن تعریف می‌شود و نه از طریق یک روش کمی که بر اساس یک سری سؤالات محدود در آزمون مداد و کاغذ) صورت می‌پذیرد. این هوش‌ها عبارت اند از:

1- زبانی

2- منطقی / ریاضیاتی

3- موسیقایی

4- تجسمی (فضایی)

5- بدنی / حرکتی

6- بین فردی

7- درون فردی

8- طبیعت گرا

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازینظریه هلن گاردنرنظریه هوش های چندگانه هلن گاردنرهلن گاردنرهمایش علوم انسانیهوش های چندگانه
قبلی توسعه حرفه ای معلمان در کشور فنلاند
بعدی تشخیص هوش های چندگانه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی