فرهنگ آموزش در کشور فنلاند
25 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

فرهنگ آموزش در کشور فنلاند
فرهنگ آموزش در کشور فنلاند: فنلاند کشوری است که تغییرات مهم و اساسی در زمینه ی آموزش در ساختارهای خود به وجود آورد تا جایی که به بهترین کشور جهان در حوزه ی آموزش و فرهنگ تبدیل شد
آموزش همیشه بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ و جامعه فنلاند بوده است. در حالی که دسترسی به آموزش پایه ششساله یک الزام و حق قانونی برای همه قبل از سال ۱۹۲۲ بود، فنلاندیها متوجه شدند که بدون باسواد شدن و در اختیار داشتن دانش عمومی، برآورده کردن آرمانهای مادام العمر دشوار است. قبل از گسترش آموزش عمومی رسمی در طول دهه ۱۸۶۰، ترویج سواد عمومی کند و مسئولیت کشیشها و دیگر برادران دینی فنلاند در اوایل قرن هفدهم بود. مدارس «کتکسیت» آموزشهای ابتدایی خواندن با گرایش مذهبی را در مدارس یکشنبه و مدارس سیار در روستاها و قسمتهای دوردست فنلاند ارائه میدادند. به طور سنتی، توانایی خواندن و نوشتن برای زن و مرد برای ثبت ازدواج قانونی توسط کلیسا ضروری بود. بنابراین، باسواد شدن یک راه برای ورود به بزرگسالی با مسئولیتها و حقوق مربوطه بود. معلمان به تدریج این مسئولیت را با گسترش سیستم مدارس عمومی فنلاند در اوایل قرن بیستم برعهده گرفتند. ابتدا به خاطر جایگاه بالای اجتماعی، معلمان از احترام زیاد و اعتماد بلامنازعی در فنلاند برخوردار بودند. در واقع، فنلاندیها آموزش را به عنوان حرفهای با منزلت و سطح بالا مثل پزشک، وکیل و اقتصاددان که بر مبنای مقاصد اخلاقی است- مینگرند نه جوانب مادی آن.
تا دهه ۱۹۶۰، آموزش و پرورش فنلاند پایین بود. برای مثال، در سال ۱۹۵۲، زمانی که فنلاندیها میزبان اولین و آخرین المپیکهای تابستانی بودند، ۹۰ درصد از فنلاندیهای بزرگسال تنها تحصیلات ۷ تا ۹ سال از آموزش پایه را تمام کرده بودند. مدرک دانشگاهی دستاوردی استثنایی در فنلاند آن زمان محسوب میشد. در مقایسه با دیگر کشورها، سطح آموزش فنلاندیها نزدیک به مالزی یا پرو بود و به طور قابل توجهی در سطحی پایین تر از کشورهای همسایه اسکاندیناوی، دانمارک، نروژ و سوئد بود. در دهه ۱۹۶۰، معلمان مدارس ابتدایی هنوز از طریق آموزشهای عملی کوتاه مدت به شکل واحدهای آموزشی در قالب سمینارهای تربیت معلم ۲ یا ۳ ساله آموزش میدیدند که توسط مؤسسات دانشگاهی. مارتی آهتيساری یکی از فارغ التحصیلان این سمینارها در اواخر دهه ۱۹۵۰ بود که از معلم مدرسه ابتدایی به یک دیپلمات بین المللی، رئیس جمهور فنلاند بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰ و برنده جایزه صلح نوبل و مصلح جهانی قابل تقدیر رسید. امروزه فنلاند در جشن دستاوردهای آموزشی خود، ارزش معلمانش را آشکارا ارج مینهد و به طور ضمنی به نظرات و تصمیمات آنها در رابطه با آموزش اعتماد دارد. به زبان ساده تر بدون معلمان عالی و سیستم آموزشی مدرن، دستاوردهای آموزش بین المللی کنونی فنلاند غیرممکن بود.
سیستم آموزشی فنلاند بسیار متفاوت از آموزش و پرورش عمومی در ایالات متحده، کانادا یا بریتانیا است. بعضی تفاوتها کاملا مرتبط با کار معلمان هستند. برای مثال، سیستم آموزشی فنلاند فاقد بازرسی دقیق آموزش است و آزمونها استاندارد خارجی برای دانش آموزان به منظور اطلاع رسانی به عموم درباره عملکرد دانش آموزان و اثربخشی معلمان وجود ندارد. همچنین معلمان برای ایجاد برنامه درسی و برنامه کاری مدرسه محور استقلال حرفهای دارند. آموزش و پرورش فنلاند از منابع عمومی تأمین مالی میشود و مدرسه یا دانشگاهی که هزینهای بر افراد تحمیل کند وجود ندارد.
امروزه تربیت معلم فنلاند به طور کامل با سیاست آموزش و پرورش فنلاند سازگار است. معلمان فنلاند در پنج گروه قرار میگیرند:
-
معلم کودکستان که در مهد کودکها کار میکنند و همچنین مجاز به تدریس به کودکان پیش دبستانی هستند
-
معلمان مدارس ابتدایی که از پایه ۱ تا ۶ در مدارس جامع ۹ ساله تدریس میکنند. آنها معمولا چند موضوع را در یک پایه تدریس میکنند
-
دبیران که موضوعات خاصی را در پایههای بالاتر، در مدارس پایه و مدارس متوسطه اول عمومی و مدارس فنی و حرفهای تدریس میکنند. دبیران ممکن است یک تا سه موضوع برای مثال ریاضیات، فیزیک و شیمی را تدریس کنند
-
معلمان آموزش و پرورش استثنایی که به صورت فردی و یا با گروههای دانش آموزان با نیازهای خاص در مدارس ابتدایی و پایههای بالاتر مدارس جامع کار میکنند
-
معلمان آموزش و پرورش فنی و حرفهای که در مدارس متوسطه دوم فنی و حرفهای تدریس می کنند. قبل از اینکه آنها بتوانند برای برنامه معلمی در رشته تدریس شان قبول شوند باید دست کم سه سال سابقه در رشته تدریس شان داشته باشند.
دیدگاهتان را بنویسید