جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارروش تدریسسبک تدریس، جزو جدایی ناپذیر آموزش

سبک تدریس، جزو جدایی ناپذیر آموزش

24 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
روش تدریس
سبک تدریس، جزو جدایی ناپذیر آموزش

سبک تدریس، جزو جدایی ناپذیر آموزش

سبک تدریس، جزو جدایی ناپذیر آموزش: گری فنستر میچر در کتاب رویکردهای تدریس به بررسی سبک های مختلف آموزش و تدریس می پردازد

در حقیقت سبک چیزی است که هر معلم دارد؛ چیزی است که همه ما داریم. ما غالبا از علاقه به شیوه رفتار دیگران، یا تمایل به اینکه فردی با شیوه ای متفاوت با دیگران رفتار کند مطالبی را می‌شنویم. سبک شیوه عام فعالیت است و معمولا با ویژگی‌های معینی همچون فرد با محبت منصف، بی رحم، شوخ طبع، میانه رو، دلسوز، عصبانی، شکیبا، لجباز یا مهربان مرتبط است. هنگامی که ما از سبک‌ها سخن می‌گوییم عموما به خوش رفتار بودن و احترام گذاشتن به دیگران اشاره می‌کنیم. برخورداری از منش‌های خوب یا منش‌های بد بخشی از سبک ما، اما تنها قسمتی کوچک از آن است. سبک باید شیوه ای تلقی شود که شخصیت کامل فردی را در زمینه‌های مختلف آشکار می‌سازد.

یادگیری برای تدریس هم تا اندازه ای در گوشه ای از سبک یک معلم جای می‌گیرد. به عنوان مثال، ویژگی‌های اخلاقی و عقلانی معینی هستند که برای تدریس خوب ضروری اند. بعضی از این ویژگی‌ها عبارت است از توانایی خوب گوش دادن، عادل و صادق بودن در ارتباط با دیگران، شکاک بودن به دیدگاه‌هایی که هیچگونه شواهد یا دلایلی برای آن وجود ندارد یا دارای شواهد محدود است، نشان دادن این که تفاوت‌های فردی بین اشخاص را به رسمیت می‌شناسد و فراهم ساختن نقادی به شيوه‌ای که به بهبود دانش آموزان کمک کند بدون این که اشتیاق آنان را برای تلاش کاهش دهد.

سبک در رویکرد آزاداندیشانه جایگاه خاصی دارد، اگرچه ممکن است به عنوان بعدی از ابعاد هر رویکرد برای تدریس باشد. رویکرد آزاداندیشانه نیازمند ظهور سبک و توانایی خاصی است که نزد دانش آموزان شناخته شود.

بدون وجود سبکی از نوع خاص، رویکرد آزاداندیشانه با شکست مواجه می‌شود. دلایل این امر کاملا روشن است. برای مثال، اگر شما یک اندیشمند نقاد نباشید و در کلاس تان هیچگاه سخن از تفکر انتقادی به میان نیاورید، در تدریس تفکر انتقادی به دانش آموزان کمتر موفق می‌شوید. در این صورت تفکر انتقادی بخشی از سبک شما نیست. ما نمی‌گوییم تفکر انتقادی انجام پذیر نیست. ما می‌گوییم اگر شما نتوانید خودتان نقادانه تفکر کنید و درنیابید که چگونه این ویژگی را در دیگران پرورش دهید، بعید است تفکر انتقادی در کلاس ایجاد شود.

سبک معلم در رویکرد آزاداندیشانه موضوعی اساسی است، زیرا در مقیاس وسیع مشخص می‌کند که آیا دانش و مهارتی که باید آموخته شود ذهن را آزاد خواهد ساخت، یا آن را به آسانی با آموزش مهارت‌ها و حقایق نامربوط کند می‌سازد. یکی از برجسته ترین مدافعان معاصر رویکرد آزاداندیشانه، آر. اس، پیترز این سبک را در بحث خود که آن را «اصول روش» نامیده برای تدریس موضوعاتی چون علوم یا تاریخ روشن ساخته است:

باید به شواهد احترام گذاشت و از دستکاری یا تحریف آن پرهیز کرد؛ باید اعتراف به خطایی را که فرد انجام داده است پذیرفت؛ نباید با مردمی که مخالف یا معترض اند به تعارض برخاست؛ باید به مردم به عنوان مرجع (منبع) گفت و گو احترام گذاشت و از ناسزاگویی به آنان و توهین به آن چه می‌گویند احتراز نمود. آموختن علم تنها یادگیری حقایق و فهم نظریه‌ها نیست، بلکه آموختن مشارکت در شکل عامی از زندگی است که به وسیله این گونه اصول روشی اداره می‌شود. بنابراین، فردی که به شیوه علمی تربیت شده است مجبور خواهد بود این اصول روشی را که گرد آوری گردیده، نقد شده و توسعه یافته است از طریق محتوای تفکر علمی فراگیرد.

معلم نه تنها باید این سبک را نشان دهد، بلکه باید توجه دانش آموزان را به آن جلب نموده و آنان را به پیروی از آن تشویق کند. از منظر معلم آزاداندیش این که دانش آموزان به سادگی دانش و مهارت را کسب کنند کافی نیست. دانش آموزان باید دانش را به شیوه ای که مناسب نوع دانش است بیاموزند. در حقیقت، کاری که معلم آزاداندیش درصدد انجام دادن آن است تنها از طریق فراهم ساختن شیوهای صحیح و همراه با «سنت‌های عظیم انسانی تفکر خلاق» (به گفته پاسمور) تحقق می‌یابد تا آرمانهای والای رویکرد آزاداندیشانه متجلی شود.

قدرت معلم برای ارائه رفتاری مناسب و پرورش آن رفتار در دانش آموزانش از طریق ماهیت محتوایی که در اختیار اوست تعیین می‌شود. پیچیدگی و غنای رفتار معلم تا حد زیادی به پیچیدگی و غنای محتوا مربوط است. اگر موضوعی که باید آموخته شود احمقانه باشد، اگر به حدی ساده سازی شده باشد که ابهام، پیچیدگی و تنوع نداشته باشد احتمالا فرصت بسیار اندکی برای نشان دادن و تشویق کردن سبک فرهیخته یا روشنگرانه فراهم می‌کند.

این نکته آخر درباره سبک یکی از مهم ترین دلایل برای بیان این است که چرا ادبیات، هنر و موسیقی برجسته و دیگر موضوعات مهم و برجسته در برنامه درسی آزاداندیشانه اساسی هستند. «آثار برجسته» دارای سطح‌هایی  از پیچیدگی و تنوع‌اند؛ به گونه ای که برای پرورش فهم نقادانه، خلاقیت و بصیرت عمیق اهمیت دارند.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسسبک آموزشسبک تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیمعلمهمایش علوم انسانی
قبلی سازنده گرایی دیدگاهی در باره‌ی چگونگی یادگیری
بعدی تربیت شهروند دموکراتیک

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی