
در این دوره چه آموزش داده می شود؟
دوره آموزشي علوم و فنون ادبی با هدف عروض سماعی ایلام
اهداف آموزش
دوره آموزشي علوم و فنون ادبی با هدف عروض سماعی ایلام
-
بررسی تفضیلی کتاب درسی
-
توجه به فصل به فصل کتاب ادبیات اختصاصی
-
پاسخ به اشکالات مطرح شده از سوی دبیران
-
مشاهده نمونه تدریس موفق
پیش نیاز های این دوره آموزشی
1. مقدمه و معرفی
1.1 مقدمه ویدئو
دوره آموزشي علوم و فنون ادبی با هدف عروض سماعی (ایلام)
مرکز ترویج علوم انسانی با همکاری اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی استان ایلام با برگزاری دوره علوم و فنون ادبی(با هدف عروض و قافیه) با تدریس آقای دکتر عباس پورعلیزاده در خدمت دبیران ادبیات استان ایلام خواهد بود.
هدف ما از برگزاریِ این جلسه این است که به جایی برسیم که بتوانیم بدون تقطیع شعر و هجا گذاری و سایر جزییات، فقط از طریق گوش دادن به شعری که خوانده میشود، به وزن شعر برسیم.
در کتاب علوم و فنون ادبی، ما با علم و فن سر و کار داریم که هم دانش و هم مهارت را در خود دارد؛
پس وقتی میگوییم علوم و فنون، هم بحث آموزش را به طور جدی داریم و هم بحث مهارت را.
کتابی که در حال حاضر در حال تدریس شدن است کتاب نظام جدید است و با کتاب قاقیه و عروض نظام قدیم متفاوت است.
مشکلی که وجود داشت این بود که دانشآموزان دورهی اول متوسطه چیزی از این مطالب نمیخواندند.
2. شروع دوره
2.1 بخش اول کلیات، موسیقی شعر و عروض ویدئو
پس از عاطفه مهمترین عامل تاثیر شعر، وزن است. وزن ادراکی است که از احساس نظم حاصل میشود. توجّه به فضای عاطفی و آهنگ متن. سبب کشف لحن میشود.
دوره ضمن خدمت علوم وفنون ادبی با هدف (عروض و قافیه) در 4 پارت تهیه و قابل مشاهده است.
2.2 بخش دوم دوره علوم وفنون ادبی با هدف(عروض و قافیه) ویدئو
در این بخش آقای دکتر پورعلیزاده به مبحث قافیه میپردازند.
یکی دیگر از بایستههای شعر که بر بار موسیقایی و خوش آهنگی آن می افزاید، ” قافیه ” است. قافیه به زیبایی شعر می افزاید و گوش را نوازش می دهد.
بنابراین با تغییر دادن واژه های قافیه، ضرباهنگ موسیقایی و طنین پایانی سخن را از دست می دهیم.
قافیه در شعر نو محدودیتهای شعر کهن را ندارد و در اینجا شاعر خود را اسیر قافیه نمیسازد، بلکه معمولاً در هر بخش سروده، دو یا چند مصراع قافیه دار به کار گرفته می شود. با مبحث اوزان ادامه مییابد. و با پرکاربردترین وزن های دوری پایان مییابد.
2.3 بخش سوم دوره علوم وفنون ادبی با هدف(عروض و قافیه) ویدئو
در میانه ی مصراع مکثی بالقوه یا بالفعل است.وزن دوری از ارکان متناوب ( دولختی ) حاصل می شود.
هر مصراع از دوبخش تشکیل می شود. قسمت دوّم تکرار قسمت اوّل است. هجای پایانی هر نیم مصراع، مانند هجای پایان مصراع، همیشه بلند محسوب می شود. هجاهای هر مصراع همیشه زوج ( ده یا چهارده هجا )و هجاهای نیم مصراع معمولاً فرد (پنج یا هفت هجا) است.
2.4 بخش چهارم دوره علوم وفنون ادبی با هدف (عروض و قافیه) ویدئو
دانشآموزان در سال گذشته با اوزان همسان که از تکرار یکنواخت یک پایه آوایی و اوزان همسان دولختی از تکرار متناوب دوپایه یا رکن حاصل میشود آشنا شدهاند لیکن میدانیم که در قلمرو شعر فارسی، وزن و موسیقی سرودهها، همواره از نوعی نظم آهنگین و موسیقی پیروی نمیکنند؛ بلکه در شعر فارسی، اوزان دلنشین و گوش نوازی وجود دارد.
ایشان پس از پرداختن به این موارد به سوالات مطرح شده از جانب دبیران نیز پاسخ دادند
موارد مرتبط
دوره مجازی آموزش فلسفه (ایلام)
دوره مجازی آموزش دین و زندگی ایلام
دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (ایلام)
نظرات
متوسط امتیازات
جزئیات امتیازات
قیمت
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.