جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارتدریس فلسفهفلسفه و زندگی روزمره

فلسفه و زندگی روزمره

7 مهر 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
تدریس فلسفه، همایش ها
کتاب فلسفه 1 - نباید فلسفه از انسان دور شود

فلسفه و زندگی روزمره

فلسفه و زندگی روزمره: جلال کریمیان، در همایشی که به همت مرکز ترویج علوم انسانی برگزار شد به سخنرانی پرداخت:

کلاس فلسفه جلسه سخنرانی نیست

کلاس های فسفه ما چقدر فلسفی است؟ مباحث روز، مانند رسانه و مصرف گرایی، تا چه اندازه در کلاس های ما جا دارند؟ فلسفه به زندگی ما گره خورده است. اگر برخورد ما با فلسفه به مباحث بسیار خاص، مانند دعوای ابن سینا و ملاصدرا درباره ماهیت وجود، محدود شد، نتیجه چیزی جز تبدیل شدن کلاس به یک جلسه سخنرانی و روخوانی کتاب نخواهد بود. و در این شرایط دانش آموز کاملا حق دارد که فلسفه را در سی حفظی بداند. اگر بخواهیم این نگرش را تغییر دهیم، باید کلاس را تغییر دهیم و برای این تغییر باید اول خودمان را تغییر دهیم و فلسفه را برای خود دوباره تعریف کنیم.

در سده اخیر فلسفه معنای کلاسیک خود را از دست داد و با زندگی روزمره پیوند خورد. پس از قرنها دستاورد علمی و فلسفی، به ناگاه، بشر خود را در میانه جنگهای جهانی دید؛ ۱۰۰ ملیون نفر کشته شدند و غرب به این نتیجه رسید که نباید فلسفه را از انسان دور می کرد. در این بین، این حکم پذیرفته شد که فلسفه نباید فقط به موضوعات خاص خود بپردازد، بلکه باید موضوعات زندگی روزمره را هم در بربگیرد و با آنها به صورت فلسفی مواجه شود.

فلسفه در زندگی روزمره

وقتی به عنوان معلم فلسفه بدانیم که فلسفه دیگر صرافا أن موضوعات جوهر و عرض و … نیست، کلاس خود را با این پرسش که فرق وجود و ماهیت چیست آغاز نمی کنیم، بلکه این سؤال را مطرح می کنیم که چرا چنین مساله هایی شکل گرفته است و نسبت این پرسش ها و پاسخ هایشان با زندگی روزمره ما چیست. دیگر نمی توان تفاوتی میان فلسفه و جامعه شناسی قائل شد. معلم فلسفه باید حداقل هایی را از جامعه شناسی و روان شناسی و مانند آن بداند تا بتواند کلاس خود را با پرسش هایی که با اجتماع و زندگی روزمره ارتباط دارد آغاز کند و از دل این سؤالات به غایت انسان برسد. ما در فلسفه باید برنقاطی دست بگذاریم که بر انتخاب های دانش آموز (که در سن انتخاب است) اثرگذار است.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی رابطه درس جامعه شناسی و واقعیت های روزمره
بعدی مدارس غیرانتفاعی یا مدارس انتفاعی؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی