جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارتدریس دین و زندگییادگیری اصول تدریس دین و زندگی

یادگیری اصول تدریس دین و زندگی

17 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
تدریس دین و زندگی
کتاب دین و زندگی دوره انسانی دینی تدریس دین و زندگی

یادگیری اصول تدریس دین و زندگی

دوگانگی بین مولف و معلم؛ یکی از عوامل ایجاد مشکل در آموزش درس دین و زندگی

دوگانگی بین مولف و معلم باعث ایجاد مشکلات فراوانی شده است. این دوگانگی یعنی اینکه معلم برای تست زدن سر کلاس می‌رود؛ هر کتابی که نوشته شود، اگر قرار باشد بر اساس تست تدریس شود مشکل ایجاد می‌کند. معلم می‌داند که باید کتاب را بر اساس تعلیمات دینی پیش ببرد ولی دانش‌آموز می‌گوید چیزی که مورد نیاز من است این نیست. وقتی معلم می‌بیند که نیاز دانش‌اموز تست است، به همان سمت می‌رود. چون فضای آموزش ما فضایی کنکوری است، آموزش بسیاری از دروس به طور کامل تعطیل می‌شود. یکی از عمده‌ترین مشکات ما این است که آموزش ما آموزشی معنادار نیست.

تغییر سیاست‌گذاری‌های کلان تالیف کتب درسی در توان شورای تالیف نیست

شما به عنوان معلم می‌توانید از من بپرسید «به عنوان شورای تالیف چه فعالیتی کردی در این زمینه؟» اما نمی‌توانید از سیاست‌گذاری‌های کلان درسی از من سوال بپرسید. برای آیات و روایات کنکور، ما با سازمان سنجش سه جلسه‌ برگزار کردیم. بعد از برگزاری این جلسات یک مقدار وضعیت حجم آیات و روایات در کنکور کم شد اما باز هم زیاد است و جای کار دارد.

هم‌خوانیِ ظرف و مظروف آموزشی

یکی از اشکالات موجود، یکی بودن کتاب درسی برای رشته‌های مختلف، به خصوص در هنرستان است. این موضوع یکی از دغدغه‌های ما در دفتر تالیف است. یکی از اصول پذیرفته شده در آموزش این است که محتوای آموزشی باید مبتنی و متناسب با ظرفیت مخاطب باشد. در این خصوص، شورای عالی باید تصمیم نهایی را بگیرد. همکاران ما یک اصل مهم را نباید از یاد ببرند: «آیا هدف باید به ارزشیابی جهت دهد یا ارزشیابی به هدف؟» ما به عنوان معلم دینی، برای تربیت دینی کدام یک را باید ملاک قرار دهم؟

کنکور و سازمان سنجش؛ یکی از سدّ های آموزش دین و زندگی

سازمان سنجش به ما می‌گوید هدف من ارزشیابی تحصیلی نیست، هدف من این است که دانش‌جو بگیرم برای دانشجو شدن؛ و هیچ دلیلی نیست که اهداف شورای تالیف را پی‌گیر باشند. البته این نوع نگاه کاملا خلاف عدالت آموزشی و اهداف تربیتی است. با این حال چه باید کرد؟ شاید مدل «آموزش معنادار» مدلی است که می‌تواند ما را از این بن‌بست برهاند. آموزش معنادار به ما می‌گوید که وقتی می‌خواهیم چیزی را آموزش دهیم باید بین مفهوم جدید و مفاهیم قبلی ارتباط برقرار کنید.

یادگیری معنادار پایدارسازیِ معناهاست. از دیگر زیربناهای آموزش معنادار، ایجاد نیاز کردن برای دانش‌آموز است؛ برای ایجاد نیاز کردن باید رابطه‌ای بین مفهوم درس و زندگی روزمره ایجاد شود. ما باید ایجاد سوال کنیم؛ اگر موفق به ایجاد سوال شدیم می‌توانیم به آموزش موثر امیدوار باشیم. وقتی برای دانش‌آموز سوال و خلا ایجاد شود تمام تلاشش را برای پاسخ‌گویی به کار می‌بندد. تمام ذهن دانش‌آموز در تمام صحبت‌های معلم، یافتن پاسخ است. در بحث آموزش، وظیفه‌ی معلم این است که یک نظام شبکه‌ای از مفاهیم را به دانش‌آموز یاد دهد؛ مثل تار عنکبوت.

معلم باید شبکه‌ای کار کند نه قطعه‌ای

یکی از مشکلات اساسی معلم‌ها در بحث آموزش، بحث نحوه‌ی آموزش قضا و قدر، همچنین احکام الهی در دنیای امروز و بحث تمدن اسلامی است. برای آموزش درس قضا و قدر باید به کُلیت کتاب درسی توجه کرد. مشکل اینجاست که معلم‌های ما قطعه‌ای کار می‌کنند و پیوستگی را نادیده می‌گیرند. معلم باید شبکه‌ای کار کند نه قطعه‌ای. کتاب درسی به فکر دینی انسجام می‌بخشد و شبکه را ایجاد می‌کند. اگر ما توانستیم این شبکه را ایجاد کنیم، دانش‌آموز را در برابر شبهات حفظ می‌کنیم.

نظام شبکه‌ای یعنی اینکه همه‌ی موضوعاتی که ارائه می‌شود به نحوی به هم وابسته‌اند. نکته‌ای که به معلم کمک می‌کند که هم به دغدغه‌های آموزشی برسد و هم به کنکور، در نظر گرفتن، مواجهه و رجوع به خود متن است. راه دیگر، مشارکت است. حد اکثر زمانی که دانش‌آموز می‌تواند روی بحث معلم تمرکز کند بیست دقیقه است. باید حس دیده‌شدن را به دانش‌آموز بدهیم. نظام شبکه‌ای ایجاد کردن، دادن قدرت تجزیه و تحلیل محتوا به دانش‌آموز است. باید بین مفاهیم درسی که ارائه می‌دهیم و تجربیات دانش‌آموز ارتباط برقرار شود. به طور مثال در بحث قضا و قدر باید برای هر مرحله از آموزش یک سوال مطرح کرد و نسبت هر سوال را با سوال دیگر مشخص کرد.

یادگیریِ اصول تدریس به جای ارائه‌ی تدریس نمونه درس دین و زندگی

تدریس نمونه توسط هیچ کسی ارائه نمی‌شود، به جای آن اصول تدریس ارائه می‌شوند. در موقعیت‌های مختلف باید از اصول مختلف استفاده کرد. تدریس موفق تدریسی است که حد اکثر مشارکت دانش‌آموز را داشته باشد؛ در آن از تکنولوژی‌های آموزشی استفاده شود؛ دارای یک سیر کاملا روشن باشد.

برچسب ها: آموزش علوم انسانیچالش های درس دین و زندگیدبیران متوسطهدبیران متوسطه دوره دومدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیدین و زندگیدینیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازینحوه‌ی تدریس دین و زندگی
قبلی چگونه ادبیات را بهتر تدریس کنیم؟
بعدی چالش های تدریس جغرافیا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی