جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارهمایش هاکیفیت آموزش دغدغه اصلی آموزش و پرورش

کیفیت آموزش دغدغه اصلی آموزش و پرورش

27 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
همایش ها
کیفیت آموزش دغدغه اصلی آموزش و پرورش

کیفیت آموزش دغدغه اصلی آموزش و پرورش

يکي از مطالبات آموزش و پرورش از همة صنف‌ها، موضوع کيفيت است. کيفيت شامل کیفیت آموزش، ابزار آموزش، معلمان و فناوري‌هاي جديد مي‌باشد ولي موردي که در امر تعليم و تربيت مهم‌تر از همه اين‌ها است «روش‌هاي تدريس معلم» است.

 ممکن است يک معلم از نظر علمي بسيار غني بوده ولي روش تدريسش ضعيف باشد. طبق تحقيقاتي که به عمل آمده معلماني که از نظر تحصيلات سطح پايين‌تري دارند اما شيوة تدريس آن‌ها نوين و کارآمد است، برتري نسبي به ديگر معلمان دارند.

رسالت بزرگ ما در تدريس انتقال درست مفاهيم به دانش‌آموزان است. کسي‌که بتواند اين انتقال صحيح مفاهيم را به  درستي انجام دهد، در فرايند ياددهي موفق‌تر از معلمان هم‌طراز خود است.  بر همين مبنا يکي از چالش‌هاي جدي آموزش و پرورش، ارتقاي روش‌هاي تدريس است.

در مدارس هم زماني‌که با اوليا مواجه مي‌شويم همه خواهان کيفيت هستند؛ ما فارغ التحصيلان زيادي داريم که نمي‌توانند از محتوايي که در مدارس آموخته‌اند به درستي استفاده کنند، پس ارتقاي کيفيت آموزشي در اولويت است. در هشت سال گذشته سندي تحت عنوان «سند تحول بنيادين» تنظيم شد. اگر قرار باشد سند تحول بنيادين را در دو کليدواژه خلاصه کنم از اين قرار است: عدالت آموزشي و کيفيت آموزش

براي اينکه بتوانيم اين دو کليدواژة اساسي را محقق کنيم بايد برنامه داشته باشيم. معلم‌هاي ما در سند تحول بنيادين به عنوان رکن اساسي و محور توسعه نام برده شده‌اند. ما براي آنکه سند تحول بنيادين را اجرا کنيم، فضايي به نام مدرسه نياز داريم. حال اين سؤال ايجاد مي‌شود که سند تحول چرا روي مدرسه تأکيد دارد؟

در سند تحول بنيادين از وزير آموزش و پرورش، ادارة آموزش و پرورش و معاون آموزش و پرورش نامي برده نشده است. در مقابل 34 راهکار براي مدرسه ارائه شده ، 36 راهکار به طور ويژه به دانش‌آموز اختصاص يافته و 41 راهکار به معلم و توانمندسازي معلمان مي‌پردازد. همة اين موارد در فضايي به نام مدرسه تحقق مي‌يابد، پس اگر قرار باشد سند تحول بنيادين اجرايي شود بايد بحث آن به کلاس‌هاي درس کشيده شود. بي‌شک اگر در يک کلاس امکانات آموزشي کافي وجود نداشته باشد ولي معلم از روش‌هاي نوين و فعال تدريس استفاده نمايد، کيفيت کلاس درس بسيار اثربخش خواهد بود.

با اين اوصاف خواهش من از معلمان اين است که نقش خود را بسيار جدي بگيريد، 41 راهکار به طور ويژه به شما پرداخته و 36 راهکار هم به دانش‌آموز اختصاص دارد. يعني از 131 راهکار سند تحول، 78 راهکار آن به دانش‌آموز و معلم برمي‌گردد. پس ضروري است که هر معلم با موارد زير آشنايي داشته باشد:

1) با سند تحول بنيادين آشنا باشيم.

2) بيانية ارزش در سند تحول بنيادين را بشناسيم. بيانية ارزش بايدها و نبايدهاي آموزش را مشخص مي‌کند. کسي نمي‌تواند ادعا کند که من در امر تعليم و تربيت سليقه‌اي عمل مي‌کنم. هر کدام از ما همکاران موظفيم که عملکرد خود را برحسب بيانية ارزش تنظيم کنيم.

3) از چشم‌اندازهاي سند تحول بنيادين آگاه شويم.

4) اهداف دورة تحصيلي را بدانيم.

هدف اصلي آموزش و پرورش آماده ساختن دانش‌آموزان براي ورود به زندگي است. اگر دانش‌آموزان ما رتبة خوبي در کنکور کسب کنند، ماية مسرت و خوشحالي است ولي موفقيت اصلي زماني محقق مي‌شود که دانش‌آموزان راه بهتر زندگي کردن را بياموزند.

در زيرنظام‌هايي که گفتم يکي از زيرنظام‌ها از بقيه مهم‌تر و حساس‌تر است. اين زيرنظام مهم، «برنامة درسي ملي»  نام دارد. در برنامة درسي ملي ذکر شده که هدف از ارائة هر درس‌ چيست و هيچ درسي بر ديگري ارجحيت ندارد. به‌طور نمونه درس رياضي هيچ ارجحيتي بر درس ادبيات فارسي ندارد. در حقيقت همة درس‌ها بايد به ‌گونه‌اي باشند که دانش‌آموز را به مراتبي از زندگي پاک برسانند.

در برنامة درسي ملي 3 اصل اساسي وجود دارد:

اعتبار نقش يادگيرنده: دانش‌آموز بايد در پس اين آموزش‌ها به چه چيزي برسد؟ آيا دانش‌آموز ساکت و منفعل تربيت کردن، بهترين نوع تربيت است؟

اعتبار نقش ياددهنده: معلم بايد داراي چه شرايط و ويژگي‌هايي باشد؟ به چه شکل بايد کلاس را اداره کند؟

اعتبار نقش خانواده: چگونه خانواه‌ها از تحصيل فرزند خود حمايت کنند؟ چطور دانش‌آموز را هدايت کنند؟

بر اساس سند تحول بنيادين ما بايد به سمتي حرکت کنيم که ارزش‌هاي دانش‌آموز، معلم و خانواده و کیفیت آموزش هم‌راستا باشد. اگر ارزش‌هاي متغير و متناقضي به دانش‌آموز ارائه دهيم، دانش‌آموز دچار تزلزل و بي‌هويتي مي‌شود. در اين زمينه رشتة علوم انساني نقش مؤثر و تعيين کننده دارد. پس دروس علوم انساني را جدي بگيريد. حتي اگر معلم رشته رياضي يا تجربي هم هستيد دروس علوم انساني را جدي بگيريد.

اگر نهاد آموزش و پرورش مبناي يک کشور باشد بي‌شک ارتقاي علوم انساني مبناي توسعه است. از آن‌جا که درحال حاضر توازن علمي بين رشته‌ها برقرار نيست، از شما همکاران تقاضا مي‌کنم به ما کمک کنيد که توازن علمي در کشور برقرار گردد.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلاینروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های آموزشیکارگاه های مجازیهمایش ضمن خدمت
قبلی ارتقای کیفیت آموزش رشته علوم انسانی
بعدی علوم انسانی زمینه ساز توسعه ملی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی