جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارتدریس ادبیاتچگونه ادبیات را بهتر تدریس کنیم؟

چگونه ادبیات را بهتر تدریس کنیم؟

17 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
تدریس ادبیات
کتاب درسی ادبیات دوازدهم انسانی

چگونه ادبیات تدریس کنیم؟

معلم‌ها روی خودشان بیشتر سرمایه‌گذاری کنند

تجربه‌ی سال‌ها کار کردن در آموزش و پرورش، مرا به این نتیجه رسانده است که اگر معلم‌ها روی خودشان سرمایه‌گذاری کنند دانش‌آموزان بسیار موفق‌تر خواهند بود. نگاه من این است که اگر همکاران ما بتوانند دانش‌آموز را از درون متحول کنند بسیار موفق خواهند شد. در آموزش‌وپرورش کلاس‌های ضمن خدمت زیادی برگزار می‌شود اما مهم‌ترین چیز برای یک تدریس موفق، فن بیان معلم است.

نظرات اساتید برتر موفقیت؛ راه‌گشای تغییر نگاه در علوم انسانی

اگر معلم‌ها بتوانند از نظرات اساتید برتر در زمینه‌ی «موفقیت» و «تغییر نوع نگاه» استفاده کنند می‌توانند به راحتی به این تغییر نگرش در آموزش برسند. اگر بخواهیم در دنیای بیرون پیشرفت کنیم باید نگاه ما بیشتر به درون و دانش و مهارت ما به‌روز باشد. ما باید برای رشد کردن نقشه‌ی راه  داشته باشیم و «اولویت»‌هایی را مشخص کنیم؛ زیرا چیزی که ما را تا اینجا رسانده است «عادت‌»های ماست. توصیه‌ی من به همکاران ارجمندم این است که کتاب‌های آنتونی رابینز، جانسی مکسول، برایان تریسی و جیم ران را مطالعه کنند.

رشته‌های چندبُعدی؛ نیاز این روزهای نظام آموزشی

امروزه جهان به سمت فیلدهای بین‌رشته‌ای در حرکت است و همه‌ی رشته‌ها از تک‌بُعدی بودن به سمت چند بُعدی بودن در حال تغییراند؛ به طور مثال رشته‌ی تخصصیِ بنده ادبیات است؛ تجربه به من ثابت کرده است که اگر من فقط ادبیات محض را در کلاس تدریس کنم دانش‌آموز بی‌انگیزه شده و در نهایت درس را رها می‌کند. پس من به عنوان معلمی که در حوزه‌ی ادبیات فعالیت می‌کند باید در کلاس به تکنیک‌ها و مهارت‌های انگیزشی تسلط داشته باشم.

سرمایه‌گذاری روی المپیادها به جای کنکور

اگر معلم بتواند در ذهن و دنیای دانش‌آموز نفوذ کند بهترین نتیجه‌ها حاصل می‌شود. اگر بتوانیم به جای نگاه کنکوری به ادبیاتْ روی المپیادهای آموزشی سرمایه‌گذاری کنیم که بیشتر به مفاهیم و بُن‌مایه‌ی ادبیات توجه دارد، بسیار نتیجه‌ی بهتری خواهیم گرفت. یکی از تجربه‌های من در زمینه‌ی آموزش این است که نکات مثبت فعالیت‌های دانش‌آموز را مشخص و بزرگ کرده و منابع را به او معرفی می‌کنم؛ بعد از این فرایند خود دانش‌آموز درس و فعالیت درسی را جدی گرفته و  می‌کوشد هر بار بهتر و بهتر خود را به معلم عرضه کند. اما در گذشته تمام توان خود را روی تدریس به روش کلاسیک و مونولوگ می‌گذاشتم که نتیجه‌ای جز خستگی بیش‌از حد نداشت.

مقایسه کردن؛ آفت آموزش

یکی از بدترین چیزهایی که می‌تواند تاثیر بسیار منفی‌ای در روحیه‌ی دانش‌آموزان داشته باشدْ مقایسه کردن آنها با سایرین است؛ به طور مثال مقابسه‌ی یک کلاس با کلاسی دیگر، یا مقایسه‌ی یک مدرسه با مدارس دیگر. باید تواناییِ دانش‌آموزان را فقط و فقط با خودشان سنجید. هر کدام از آنها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که قابل مقایسه با دیگران نیست.

تفکر مثبت؛ هدیه‌ی معلم به دانش‌آموز

دانش‌آموزان دهه‌ی هشتاد به دلایل متفاوت حوصله‌ی گوش دادن به مطالب طولانی تدریس را ندارند؛ این هنر معلم است که مطالب را خلاصه کرده و در بسته‌های زیبا و شکیل در اختیار دانش‌آموزان این نسل قرار دهد. معلم‌ها باید خود دارای تفکر مثبت بوده و این نوع نگاه را به دانش‌آموز نیز انتقال دهند؛ یکی از روش‌های کار کردن روی ضمیر ناخودآگاه و ساخت تفکر مثبت این است که دقایقی قبل از خواب نسبت به برنامه‌ها و نکاتی که روز بعد باید در تدریس از آنها استفاده کنید با نگاه مثبت بیندیشید. یکی دیگر از نکات مهم تدریس استفاده از تجربیات دیگر اساتید و به‌خصوص معلم‌های بازنشسته آموزش‌وپرورش است. دانش‌آموز زمانی متحول می‌شود که باورهایش تحول یابند.

«شاخه نبات حافظ» دکتر برزگر؛ بهترین در قرابت و آرایه‌ادبی

در بحث آرایه‌های ادبی و قرابت معنایی یکی از بهترین کتاب‌های نوشته شده، کتاب «شاخه نبات حافظ» دکتر برزگر است. این کتاب در سطح دانشگاه است اما معلم‌ها می‌توانند غزل‌هایی را که معانیِ ساده و روان‌تری دارند انتخاب کرده و برای دانش‌آموزان شرح و بسط دهند. در مبحث دستور زبان که بسیاری از دوستان سوال کرده بودند، یکی از دلایل بیشتر شدن مشکلات این است که بخش‌های مهمی از این بخش مهم حذف شده است که کتاب را کم‌مایه کرده است.

 

برچسب ها: آموزش علوم انسانیادبیاتدبیران متوسطه دوره دومدرس ادبیاتدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیرشته علوم انسانیروش تدریسروش تدریس ادبیاتضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازی
قبلی آموزش درس عربی
بعدی یادگیری اصول تدریس دین و زندگی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی