چه میزان کنترل، کنترل بیش از حد محسوب میشود؟
18 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

چه میزان کنترل، کنترل بیش از حد محسوب میشود؟
چه میزان کنترل، کنترل بیش از حد محسوب میشود؟: گری فنستر میچر در کتاب رویکردهای تدریس به مسئله ی میزان کنترل کردن دانش آموزان می پردازد.
السی سایمونز، که یک معلم تازه کار بود، درباره شیوه تدریسی که برای درس ادبیات مقدماتی در پیش گرفته بود تردیدهایی داشت. در ابتدای سال تحصیلی مدیر مدرسه و سایر همکاران به او گفته بودند دانش آموزان کلاسی که او قرار است برای آنها تدریس کند، یک گروه شاد و شلوغ و در عین حال مستعد و علاقه مند هستند، اما نیاز به کنترل شدید دارند. این ویژگی های دانش آموزان و مزید بر آن تازه کار بودن السی موجب شده بود که او از روز اول کلاس کنترل شدیدی بر روی دانش آموزان اعمال کند. چرا که السي بيم آن داشت که در غیر این صورت آنها از بی تجربگی او سوءاستفاده کنند. نتایج پژوهش ها نیز نشان داده است که به کارگیری این تکنیک نتایج مطلوبی در پی دارد.
السی، که پیشنهادهای مدیر مدرسه و همکاران دیگر را پذیرفته و جدی گرفته بود، برای مدیریت بهتر کلاس طرح درس های بسیار دقیقی تهیه کرد تا مدیریت زمان کلاس همواره تحت کنترل او باشد، و او به این طرح درس ها پایبند بود و آنها را اجرا می کرد. مطالب خواندنی خاصی به دانش آموزان داده می شد تا مطالعه کنند و فهرستهایی از سؤالات طرح می شد تا از فراگیران پرسیده شود. السی متوجه شد که در کلاس مرتبا در حال انجام دادن کار و ایفای نقش است، و این کار را یا از طریق ارائه درس به روش سخنرانی و یا راهنمایی کردن فراگیران برای پاسخ به سؤالات انجام می دهد.
وقتی که السي به آنچه که در کلاس گذشته بود نگریست متوجه شد که شیوه تدریس او از آن جهت که فراگیران مشکلات رفتاری نداشته اند موفقیت آمیز بوده است. اما مشکل آنجا بود که دانش آموزان بیش از حد منفعل بودند، به نظر می رسید که آنها در تدوین مواد آموزشی مشارکت ندارند. السى هیچ شور و شوق و انرژی خلاقی که مدیر مدرسه و سایر همکاران راجع به بچه های کلاسش گفته بودند و آن را در کلاس های مربوط به سایر درس ها از خود نشان می دادند، نمی دید. در بهترین حالت می توان گفت که کار کلاسی رضایت بخش بود. اما السی از این ناراحت بود که به نظر می رسید بسیاری از دانش آموزان از او بیزارند.
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خب راه حل معلم چي شد؟فكر ميكنم داستان ادامه دارد وشما ننوشتيد
سلام. وقت بخیر.
گری فنستر میچر در کتاب «رویکردهای تدریس» مطالب متعدد و سَبْک داستانی زیادی را در حوزهی روش تدریس و نحوهی برخورد با دانشآموزان بیان میکند؛ ما قصد داریم این مطالب را به صورت سلسلهوار در سایت منتشر کنیم.
مطلبی که منتشر شده، یکی از طرح سوالات نویسنده در راستای رویکردهای تدریس است؛ این مطلب کامل منتشر شده است. ما قصد داریم مطالب را طوری منتسر کنیم که مکمل هم باشند: ابتدا طرح مسئله و سپس جواب دادن به آنها. این رویکرد، البته رویکردی خود نویسنده است در باب موضوعات مختلفی که در کتاب طرح میکند.