جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارروش تدریس جغرافیاچالش های تدریس جغرافیا

چالش های تدریس جغرافیا

17 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
روش تدریس جغرافیا
کتاب جغرافیای یازدهم انسانی چالش های تدریس جغرافیا-تدریس کاربردی درس جغرافیا

چالش های تدریس جغرافیا

لزوم همسو شدن با سرعت پیشرفت علم در تدریس جغرافیا

شاخص علمی‌ای وجود دارد که مربوط به این است چد سال طول می‌کشد که فارغ التحصیل در رشته‌ای اگر علم خود را به روز نکند، 50 درصد آن را از دست می‌دهد؟ برای رشته‌های ریاضی و فیزیک این رقم 10 سال است؛ جالب است بدانید که این رقم برای رشته‌ی جغرافیا و GIS 3 ماه است. یعنی دانش‌آموخته‌ی GIS اگر سه ماه علم خود را به روز نکند، نصف علم خود را از دست می‌دهد.

در کنار این شاخصی که گفته شد، شاخص دیگری هم هست که یونسکو ارائه کرده است. این شاخص نشان می‌دهد که چقدر طول می‌کشد مجموعه دانشی که در کل دنیا وجود دارد دوبرابر شود؟ این عدد برای سال 1970 برابر با 20 سال بود؛ در سال 1990 این رقم به 10 سال کاهش یافت؛ در سال 2001 به پنج سال رسید و در سال 2013 هر دو و نیم سال یکبار مجموعه‌ علم دنیا دو برابر می‌شود.

آن شاخص‌ها به ما می‌گوینداگر کسی که در حوزه‌ی علم فعالیت می‌کند با این موج هماهنگ نشود سواد خود را از دست داده و در این رقابت حذف می‌شود؛ و اگر کسی به ابزارهای علمیِ رقابت مسلح باشد می‌تواند رقابت کند. بی‌سوادان در قرن حاضر کسانی نیستند که خواندن و نوشتن بلد نیستند، بلکه کسانی هستند که قدرت تغییر نداشته باشند. ما باید چگونگیِ تفکر انتقادی را بیاموزیم و تعصبات علمی را کنار بگذاریم. هرچه واقعیت‌های اطراف انسان بیشتر شد، ابزارهای او نیز برای شمارش و تحلیل کردن این واقعیات نیز بیشتر شد؛ از انگشت تا ابرکامپیوتر، از دود تا ماهواره.

داده، اطلاعات، دستورالعمل، دانش در تدریس جغرافیا

داده چیست؟ یکی از ویژگی‌های داده خام بودن آن است؛ یعنی پردازش نشده هستند. خام بودن به معنی نشناخته بودن آن نیست؛ بلکه به این معناست که ملاک داده هنوز مشخص نیست. داده ویژگی‌ای است که یا کمی است یا کیفی.

اگر این داده‌ها را پردازش کنیم و از دل آنها جزییاتی را بیرون بکشیم، آنها را تبدیل به اطلاعات کرده‌ایم؛ به عبارت دیگر خروجی داده‌‌ها، اطلاعلت را تشکیل می‌دهند. حالا اگر از یک راه خاص و فرموله شده از داده‌ها به اطلاعات برسیم، دستورالعمل یا فانکشن را تشکیل داده‌ایم. دستورالعمل‌ها، راه‌های ثابتی برای رسیدن به یک یا مجموعه اطلاعات است؛ به طور مثال در برنامه‌نویسی ما بسیار زیاد با فانکشن‌ها سر و کار داریم. همیشه حجم اطلاعات از داده‌ها کمتر است.

وقتی اطلاعات بدست آمد، کار ما با آن تمام نشده است. اگر روی این اطلاعات یک اتفاق ذگری نیافتد، یک فرمت خاص روی آن پیاده نشود، اطلاعات به کار نمی‌آیند؛ در واقع باید این اطلاعات بدست آمده از داده‌ها را کاربردی کرد؛ با این کار ما مفهوم «دانش» را می‌سازیم.

ما از سیستم GIS برای پیش‌بینی واقعه‌های طبیعی از قبیل سیل و طوفان می‌توان اسافاده کرد. فناوری‌های وابسته به علوم جغرافیایی و GIS، یکی GPS است و دیگری RS. 6/99 درصد فعالیت‌های انسانی در لایه‌هایی پایینی تروپوسفر اتفاق می‌افتد؛ یعنی کاربرد GIS در این 6/99 درصد اتفاق می‌افتد: کشاورزی، صنعت، معدن، شهرنشینی و سایر فعالیت‌های بشری.

داده در GIS چیست؟ داده در GIS به این دو سوال باید پاسخ دهد: «چیست؟ کجاست؟» سوال اول ماهیتی توصیفی دارد. نقشه‌ی جغرافیایی، مجموعه اطلاعات جغرافیایی است، که در GIS یک اسم دیگر نیز داد: لایه. لایه‌ها، نقشه‌هایی با موضوعات خاص هستند: به طور مثال در لایه‌های هم‌دما اطلاعات مربوط به دما وجود دارد. اگر اطلاعات در GIS با هم ترکیف و تلفیق نشوند و از آنها خروجی گرفته نشود، GIS صورت نگرفته است؛ کار GIS با ساخت اطلاعات تمام نمی‌شود.

در GIS داده‌ها یا وکنوری اند یا رستری. تصاویر رستری پیکسل محور هستند؛ در نتیجه با رزلوشن سر و کار دارند. هرچه رزلوشن تصاور بالاتر باشد حجم داده‌ها نیز افزایش می‌یابد. ماهواره‌ها تصاویر زمین را با رزلوشن‌ها و در بازه‌های زمانی مختلفی به زمین انتقال می‌دهند. به طور مثال بعضی از آنها اشیاء با بزرگی کمتر از 50 متر را نشان نمی‌دهند. ما باید رزلوشنی را انتخاب کنیم که اطلاعاتش برای ما کاربرد داشته باشند؛ چرا که اگر از ماهواره‌ای با رزلوشن بالا برای کارهایی با درجه‌ی اهمیت کم استفاده کنیم، به سختی می‌شود حجم اطلاعات را ذخیره کرد.

DN (Digital Number)، وزن‌ و اولویت‌دهی به هر پیکسل است. تفاوت DNها عارضه‌ها را به وجود می‌آورند. به غیر از قدرت تفکیک مکانی، ما قدرت تفکیک زمانی هم داریم؛ یعنی اینکه هر چند بار به ما اطلاعات می‌دهد. به طور مثال ماهواره‌ی هواشناسی‌ای در ایران وجود دارد که اطلاعات را هر 24 ساعت یکبار انتقال می‌دهد. برخی ماهواره‌ها اطلاعات را هر 8 روز یکبار انتقال می‌دهند.

ماهیت داده‌های ماهواره‌ای رستر است. برخی از ماهواره‌ها طیف‌های رنگی مرئی و نامرئی را هم شناسایی می‌کنند؛ یعنی برای ما مشخص می‌کنند در هر پیکسل چند طیف رنگی مختلف وجود دارد. هرچه قدرت تفکیک ماهواره بیشتر باشد، شناسایی پدیده راحت‌تر است.

برای مثال از این ویژگی برای شناسایی یک محصول میوه‌ی خاص در یک بازه‌ زمانی استفاده می‌شود. مزیت وکتور این است که برای کار مهندسی که ما دقت بالایی را لازم داریم استفاده می‌شود. مزیت فایل‌های ماهواره‌ای رستری نیز این است که می‌توان به طور مداوم و در بازه‌ی زمانی بسیار کوتاه اطلاعات را دریافت کرد.

اطلس» و «پایش»؛ دو مفهوم اساسی در تدریس جغرافیا

دو مفهوم مهم در جغرافیا وجود دارد: «اطلس» و «پایش». اطلس‌ها نقشه‌هایی هستند که مکان دارند اما زمان ندارند. یکی از مشکلات اطلس‌ها نیز همین است: اطلس‌های سال‌های گذشته با تغییرات در پدیده‌های جغرافیایی کارای خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل ما با مفهومی به نام پایش (مانیتورینگ) سر و کار داریم: پایش همان اطلس زمان‌مند شده است.

یکی از مشکلاتی که ما در آموزش به دانش‌آموزان با آن مواجه هستیم، مختصات و سیستم تصویر است. سیستم مختصات محل همان کروکی است؛ از دانش‌آموزان بخواهید کروکی جای خاصی را بکشند. کروکی کشیدن پایه‌ی یادگیری نقشه است. در جغرافیا مختصات کاربردی ندارد؛ چرا؟ زیرا ما با کُره سر و کار داریم و نمی‌توانیم این کره را روی سطح کاغذ پیاده کرد.

برچسب ها: آموزش علوم انسانیتدریس جغرافیاتدریس علوم انسانیجغرافیاچالش های تدریس جغرافیادبیران متوسطه دوره دومدبیران متوسطه دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسروش تدریس جغرافیاضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازی
قبلی یادگیری اصول تدریس دین و زندگی
بعدی تدریس کاربردی روان شناسی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی