جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارتدریس جامعه شناسیچالش های تدریس جامعه شناسی

چالش های تدریس جامعه شناسی

19 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
تدریس جامعه شناسی
کتاب جامعه شناسی (3)چالش های تدریس جامعه شناسی

چالش های تدریس جامعه شناسی

دکتر نبوی در حوزه‌ی مربوط به محتوای کتاب آموزشی نکاتی را خاطر نشان کردند:

«باید بازنگری جدی‌ای در زمینه‌ی کتاب‌های آموزشی دبیرستان انجام شود. جامعه‌ی ما جامعه‌ای ایدئولوژی‌گریز است؛ چون بین فرهنگ رسمی و فرهنگ غیررسمی فاصله و خلاء بسیار زیادی وجود دارد، مردم هرجا احساس کنند بوی ایدئولوژیِ غالب سیاسی را می‌دهد، آن را پس می‌زنند و دورش خط قرمز می‌کشند. احتمالا نویسنده‌های این کتاب (جامعه ‌شناسی) ذهنیتی درآمیخته و ایدئولوژیک داشته‌اند.»

«در این کتابْ هم دیدگاه‌های اسلامی، فلسفه و عرفان آمده است و هم دیدگاه‌های جامعه ‌شناسی غربی که اساس جامعه‌شناسی هستند؛ نتیجه این می‌شود که تمام بحث‌های این کتاب مسخ شده و از دایره‌ی درک و فهم خارج می‌شوند. درظاهر فقط اسم‌هایی از ترم‌های مختلف جامعه‌شناسی و مکاتب انتقادی به میان می‌آید، اما در واقع در این کتاب چیزی از آنها وجود ندارد.»

«تاریخ و جامعه ‌شناسی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند؛ پدیده‌های اجتماعیْ پدیده‌هایی تاریخ‌مند هستند؛ مطالعه‌ی جامعه ‌شناختیِ تاریخْ دید بازتری از پدیده‌های اجتماعی، شناخت اجتماع و توده‌ی مردم به دست می‌دهد.»

«در این کتاب درواقع استدلال‌های مربوط به بازتولید هژمونی فرهنگی طبقه‌ی مسلط در لابه‌لای دیگر متون جاگیر شده و تحت عنوان «جامعه‌شناسی» در حال ارائه به دانش‌آموز است. در نتیجه نه معلم و نه دانش‌آموز نمی‌داند که باید با این درس و محتویات اشتباهش چه کند.»

«علوم محاسباتی_ریاضیات و فیزیک_ به دلیل اینکه به ذاتْ کمتر جایی برای دخل و تصرف‌ ایدئولوژیک دارند، از این حیث مصون مانده‌اند؛ اما علوم انسانی به دلیل ماهیت تاویل‌پذیر خود همیشه دست‌خوش بازی‌های ایدئولوژیک جناح‌های سیاسی مختلف قرار گرفته است. به همین دلیل است که دانش‌آموزان رغبت بیشتری به رشته‌های تجربی، ریاضی و فنی نشان می‌دهند.»

«محتوای کتابْ ایدئولوژی‌زده و بعضا انتزاعی است؛ و توسط کسانی نوشته شده است که در سنین میانسالی و یا پیری به سر می‌برند؛ از این منظر محتوای کتاب‌ها از نظر سنی نیز مناسب‌سازی نشده است.»

وی در حوزه‌ی مربوط به نظام آموزشی نهادهای تصمیم‌گیرنده‌ی بالادستی و کلان گفت:

«سیستم‌ها و نهادهای اداری ما به هیچ‌وجه کارآمد و کامل نیستند؛ برای مثال صدا و سیما به عنوان خط مقدم تولید و پمپاژ امر فرهنگی به درون جامعه، از انجام وظایف خود غافل است. آموزش و پرورش که وظیفه‌ی تربیت نسل‌های آینده‌ را به عهده دارد نیز به سرنوشتی مشابه صدا و سیما دچار شده است.»

«نظام غلط آموزشی به شکل کاملا سیستماتیک دانش‌آموزان را به علوم انسانی بدبین کرده و به سمت رشته‌های دیگر سوق می‌دهد.»

«متاسفانه در ایران هیچ مدل ساده‌ای از نظریه‌های اجتماعی در کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان ارائه نمی‌شود، در صورتی که در غرب اینگونه نیست؛ گو اینکه کاملا برعکس ما و بسیار اصولی عمل می‌شود.»

ایشان در خصوص حوزه‌ی مربوط به چالش های تدریس جامعه شناسی جزییاتی را اضافه کردند:

«معلم‌ها و دبیران دبیرستان باید علم جامعه‌شناسی را به شکل دقیق و درست یاد بگیرند. از مشکلاتی که درحال حاظر با آن مواجه هستیم یکی این است که دروس جامعه‌شناسی محض جزو واحد‌های پایه و اساسی دوره‌های تربیت‌معلم و تربیت‌دبیر نیست. اگر دبیران و معلم‌ها علم جامعه‌شناسی را از قبل به طور کامل بلد بوده و مسلط باشند، ارائه‌ی آن به دانش‌‌آموزان بسیار راحت‌تر و قابل فهم‌تر خواهد بود. در جاهایی که معلم‌ها از قبل مسلح به علم جامعه‌شناسی نیستند مجبورند بنا را بر محتویات و سرفصل‌هایِ خودِ کتاب درسی بگذارند، و از آنجایی که کتاب هم الکن و ناقص است، دانش‌آموزان هیچ ارتباطی با درس و کلاس نمی‌گیرند.»

«معلم‌ها باید تلاش کنند مدل‌های ساده و مختلفی از نظریه‌های مختلف جامعه‌شناسی به دانش‌آموزان ارائه دهند. این مدل‌های ساده به دانش‌آموزان کمک می‌کنند پدیده‌های مختلف و عینی اجتماعی را راحت‌تر یاد گرفته و مورد استفاده قرار دهند. وقتی مدل های مختلف جامعه‌شناسی را بدانیم و بشناسیم، بر واقعیات اجتماعی و اتفاقات روز جامعه احاطه پیدا کرده و می‌توانیم با تَمَسُّک به آنها دست به تحلیل‌های اجتماعی بزنیم. از کنار هم قرار دادن فَکت‌های مختلف که در نگاه اول گویی به هم مربوط نیستند، پدیده‌ها معنادار شده و می‌توان ناهنجاری‌های اجتماعی را حل کرد.»

«معلم‌ها نباید اجازه‌ی اجتهاد در منابع درسی را از کسی بگیرند؛ باید خودشان به واسطه‌ی مطالعه‌ای که در علوم انسانی دارند، در حوزه‌ای که به آنها مربوط است مجتهد شوند. این کتاب‌ درسی آکنده از مفاهیم نظری جامعه‌شناسی‌ست؛ اگر این مفاهیم به همین صورت بمانند، با توجه به اقتضای سن دانش‌آموزان، درونی نمی‌شوند. معلم‌ها باید با اتخاذ روش‌های آموزشی مناسب از جمله فعالیت‌های عملی، تلاش کنند که دانش‌آموزان را به علوم انسانی علاقه‌مند سازند.»

در پایان ایشان در حوزه‌ی مربوط به دانش‌آموزان مطالبی را با همکاران خود در میان گذاشته و افزودند:

به نظر می‌رسد دانش‌آموزان به دلیل رفاه اجتماعی، پر توقع و تنبل شده‌اند. همچنین دسترسی ساده به رسانه‌های اجتماعی جذابیت کتاب‌ها را بیش‌ازپیش از بین برده است. درسال‌های اخیر برساخته‌شدن و فرهنگ غیر رسمی در بین دانش‌جویان نیز شدت بیشتری پیدا کرده است.

برچسب ها: آموزش علوم انسانیتدریس جامعه شناسیجامعه شناسیچالش های تدریس جامعه شناسیدبیران متوسطه دوره دومدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازی
قبلی چگونگیِ آموزش کتاب دین‌ و زندگی
بعدی رویکرد مضمون محور در تدریس زبان انگلیسی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی