جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارروش تدریسپرسشگری چگونه به یادگیری دانش‌آموزان کمک می کند؟

پرسشگری چگونه به یادگیری دانش‌آموزان کمک می کند؟

27 دی 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
روش تدریس
پرسشگری چگونه به یادگیری دانش آموزان کمک می کند؟

پرسشگری چگونه به یادگیری دانش آموزان کمک می کند؟

پرسشگری به دلایل مختلف، بخش مؤثر و مهم درس است. اولا سؤال پرسیدن به معلم امکان می دهد تا فهم و درک دانش آموزان از درس را وارسی کند.

اهمیت این عمل اساسی است، زیرا اطلاعات موردنیاز برای تصمیم گیری در مورد لزوم یا عدم لزوم تدرس در برخی از موضوعات و سطح تنظیم درس را دراختیار معلم قرار می دهد.

پسخوراند فوری درباره میزان درک دانش آموزان از موضوع درس یکی از مزایای تدریس تعاملی برای کل کار در مقایسه با روش های تدریس انفرادی است که در آنها پسخوراند مربوط به فهم و درک دانش آموزان دیرتر حاصل می شود.

پرسشگری به دانش آموزان اجازه می دهد تا قبل از وارد شدن به موضوع بعدی، موضوع تدریس شده را تمرین کنند و بر آن مسلط شوند.

توان پاسخگویی صحیح به سؤالات، احساس تسلط را در دانش آموزان بالا می برد که این نیز به نوبه خود بر عزت نفس آنها می افزاید و آمادگی آنها را برای یادگیری های بعدی بیشتر خواهد کرد.

راه دیگری که سوال ها به ویژه سؤال های سطح بالا می توانند به یادگیری کمک کنند، شیوه‌ای است که «داربست زدن» تأمیده می شود.

اصطلاح «داربست زدن» از پژوهش های لیو ویگوتسکیو، روانشناس روسی، اقتباس شده است.

وی عقیده داشت که دانش آموزان از طریق تعامل با دیگران یاد می گیرند و یادگیری در حوزه‌ای اتفاق می افتد که ویگوتسکی آن را «محدوده‌ی تقریبی رشد» نامید؛ حوزه ای که فراتر از توان خود دانش آموز برای یادگیری است، اما وی می تواند از طریق داربستی که دیگران برایش فراهم می کنند، بیاموزد. افراد دیگر می توانند بزرگسالان یا دانش آموزانی باشند که البته باید نسبت به دانش آموز، دانش بیشتری داشته باشند.

تدریس تعاملی با ایجاد چالش مورد نیاز برای پیشرفت دانش آموزان به مراحل بالاتر یادگیری از طریق آزمون و پرسش های سطح بالا، نقشی مهم در فرایند «داربست زدن» ایفا می کند.

پاسخگویی به سؤال ها نیز به دانش آموزان امکان می دهد تا فهم و اندیشه خود را درباره مفهوم تدریس شده تصریح کنند و اندیشه خود را به زبان آورند، به ویژه اگر از آنها خواسته شود تا شیوه با دانشی را که برای پیدا کردن پاسخی خاص به کار برده اند، توضیح دهند.

این امر به رشد مهارتهای کلامی مورد نیاز دانش آموزان در مدرسه و محیط کار کمک خواهد کرد.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیپرسشگری چگونه به یادگیری دانش‌آموزان کمک می کند؟پرسشگری چیستپرسشگری در کودکانپرسشگری سقراطیپرسشگری سقراطی چیستدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی نقاط ضعف و محدودیتهای آموزش مستقیم
بعدی بحث کلاسی و رابطه آن با پرسشگری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی