جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخباربدون دسته بندینقش والدین در رشد اجتماعی کودکان

نقش والدین در رشد اجتماعی کودکان

8 بهمن 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
بدون دسته بندی
نقش والدین در رشد اجتماعی کودکان

پدر و مادرها و خواهر و برادرها نقشی مهم در کمک به رشد مهارت های اجتماعی کودکان ایفا می کنند.

رشد مهارت های اجتماعی کودکان با سبک فرزندپروری والدین مرتبط است.

سبکهای فرزندپروری را می توان در امتداد دو پیوستار تعریف کرد: صمیمیت (خونگرمی) با پاسخ دهی از سوی والدین و کنترل یا سخت گیری از سوی والدین.

این دو پیوستار چهار سبک فرزندپروری را نشان می دهند: و والدین سهل گیر، گرم، پذیرا، غیرسنتی و با مدارا هستند و آزادی عمل زیادی به کودکان می دهند و از مقابله با فرزندان اجتناب می کنند.

و والدین سلطه جو، بسیار سخت گیر و محدود کننده اند و انتظار دارند که دستورات آنها بدون سؤال و جواب اطاعت شود. آنها در بعد صمیمیت (خونگرمی) نمره پایین می گیرند.

و والدین مقتدر، هم صمیمی و هم سختگیر هستند.

آنها انضباط را اعمال می کنند، در عین حال حامی کودکان نیز هستند.

والدین بی توجه در هر دو پیوستار در سطح پایین قرار دارند، نه سختگیرند و نه پذیرا.

مشخص شده است که کودکان خانواده های مقتدر و سهل گیر نسبت به کودکان خانوادههای بی توجه و سلطه جو مهارتهای اجتماعی بهتری دارند.

فرزندان والدین مقتدر در مدرسه عملکرد بهتری دارند و نسبت به فرزندان والدین سهل گیر احتمال بروز مشکلات رفتاری در آنها کمتر است.

یعنی اگرچه بچه های والدین سهل گیر معاشرتی و مهربان هستند، از رفتارهای مناسب در موقعیت های اجتماعی مختلف آگاهی ندارند و نسبت به اعمالشان مسؤلیت پذیر نیستند.

نبود مهارت های اجتماعی ممکن است به دلیل شرایط خانوادگی افراطی تر نیز باشد.

کودکانی که بین والدین آنها رفتار ضداجتماعی و پرخاشگرانه معمول است یا کودکانی که والدینشان با آنها مخالفت نمی کنند، به سمت بروز رفتارهای ضداجتماعی گرایش پیدا خواهند کرد.

والدین میتوانند برای کمک به رشد مهارتهای اجتماعی کودکان چند کار انجام دهند.

یکی از این کارها فراهم کردن فرصت بازی با همسالان برای کودک است.

ترغیب کودکان به پیوستن به گروههای تفریحی بیرون از مدرسه با شرکت در سرگرمی های گروهی با سایر کودکان موجب رشد مهارت های اجتماعی و شادی و نشاط آنها میشود.

تعامل با گروههای کوچک برای کودکان خجالتی مفید است.

بدین منظور ترغیب آنها به اینکه در هر نوبت از یکی از کودکان دیگر برای انجام کاری دعوت کنند، پیشنهاد می شود.

والدینی که با کودکان خردسال بازی می کنند، می توانند به رشد مهارت های لازم برای بازی با همسالان در فرزندانشان کمک کنند.

بر اساس پژوهش های انجام شده، کودکانی که پدر و مادرشان به این شیوه با آنها بازی کرده اند نسبت به کودکانی که این تجربه را نداشته اند، به خصوص اگر بازی به شیوه همسالان و برای تفریح و سرگرمی باشد، مهارتهای اجتماعی پیشرفته تری دارند.

والدین نباید سعی در تسلط بر بازی داشته باشند یا عمل کودک را اصلاح کنند، بلکه باید مثل دو کودک با هم بازی کنند.

از این طریق کودک مهارتهای اجتماعی فراوانی را خواهد آموخت که برای تعامل موفقیت آمیز با همسالان لازم هستند.

همچنین مشخص شده است که صحبت کردن با کودکان درباره روابط آنها با همسالان باعث ارتقای مهارتهای اجتماعی آنها می شود.

این کار معمولا به شکل گفتگو درباره فعالیت های روزانه ای است که کودک در آنها شرکت کرده است.

هنگامی که کودکان با مشکلات مرتبط با همسالان نزد والدین می آیند، باید آنها را جدی بگیرند و به آنها کمک کنند تا گزینه ها و راه حل های مختلف مسئله را مورد توجه قرار دهند و همیشه راه حل های دوستانه و جامعه پسند را تشویق کنند.

وقتی کودکان برای مثال از یک موقعیت بازی کنار گذاشته می شوند، که بناچار در برخی مواقع حتی برای کودکانی که نامحبوب نیستند نیز پیش می آید، والدین باید از اظهارنظرهای بدبینانه، مثل «شاید آنها تو را دوست ندارند» اجتناب کنند و به جای آن حرف سازنده تری بزنند، برای مثال «فعلا حالشان خوب نیست، یک وقت دیگر.»

برچسب ها: نقش والدیننقش والدین در آموزش مجازینقش والدین در ازدواج فرزنداننقش والدین در پیشرفت تحصیلی فرزنداننقش والدین در پیشرفت تحصیلی فرزندان+pdfنقش والدین در تربیت دینی فرزنداننقش والدین در تربیت فرزنداننقش والدین در مسئولیت پذیری فرزنداننقش والدین در موفقیت تحصیلی فرزنداننقش والدین در هدایت تحصیلیوالدین
قبلی راهبردهای مدرسه شمول مشق شب
بعدی آموزش دانش آموزان سرآمد مبتلا به نارسایی یادگیری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی