نقش زنان در ارتقای فرهنگ مطالعه
30 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

نقش زنان در ارتقای فرهنگ مطالعه
فرهنگ مطالعه
نقش زنان در ارتقای فرهنگ مطالعه: دکتر فرحناز مینایی پور، مدیر کل امور زنان وزارت آموزش و پرورش در همایشی که به همت مرکز ترویج علوم انسانی برگزار شد به سخنرانی پرداختند که در ادامه می خوانیم:
در دولت، همۀ وزارتخانهها مشاور امور زنان دارند، اما دو وزارتخانه، دفتر امور زنان دارند؛ یکی وزارت کشور ودیگری وزارت آموزش وپرورش. این امر نشانگر اهمیت حوزۀ زنان در دو وزارتخانۀ مذکور است. وزارتخانههای دیگر که مشاور امور زنان دارند مسائل مربوط به زنان کارمند حوزۀ کاری خود را بررسی میکنند. دفتر امور زنان، وزارت کشور ووزارت آموزش وپرورش متشکل از یک مجموعۀ کامل است که در حوزۀ زنان فعالیت مینمایند.
دفتر امور زنان وزارت کشور به تمام امور زنان در وزارتخانههای مختلف رسیدگی میکند ودر خصوص دفتر امور زنان وزارت آموزش وپرورش میتوان گفت: 4 میلیون کارمند در کل کشور وجود دارد واز این 4 میلیون یک ملیون آنها «زن» میباشند که 500هزار نفرشان کارمندانِ زن آموزش وپرورش میباشند. این بدین معناست که نیمی از کارمندان سراسر کشور در آموزش وپرورش مشغول به کار هستند. کیفیت این 500 هزار نفر متفاوت با کارمندان دیگر است؛ این عده عموماً تحصیلکرده بوده ودر امر تعلیم وتربیت مشغول به کارند.
در خود وزارت آموزش وپرورش نیز که 900 هزار کارمند مشغول به کارند، 500 هزار نفر آنها «زن» میباشند. یعنی به طور تقریبی 55% تا 60% درصد از جمعیت کارمندان آموزش وپرورش را زنان تشکیل میدهند.
از طرف دیگر کشور ما در حدود 14 میلیون دانشآموز دارد که 7 میلیون آنها شامل دانشآموزان دختر است. پس ما بهطور تقریبی با 7میلیون دانشآموز دختر، 500 هزار نفر کارمند زن در آموزش وپرورش و4 میلیون کارمند زن در سراسر کشور مواجهیم که همین آمار، اهمیت توجه به امور زنان را هویدا میسازد.
بخش بزرگی از فعالیت وتوجه ما به این 7 میلیون دانشآموز دختر اختصاص مییابد؛ در آموزش همگانی آموزش وپرورش، بعضاً میان آموزش دختران وپسران شکافهایی احساس میشود که امور زنان وزارت آموزش وپرورش وظیفۀ رسیدگی به این موضوع را دارد.
شاید این سؤال پیش آید که چرا ما دفتر امور زنان داریم؟ یا اینکه چرا دفتر امور مردان نداریم؟
حتی من در این حوزه مقالهای خواندهام که در آن مقاله نوشته شده بود «وزارتخانهای که 60% جمعیت آن را زنان تشکیل میدهند، چرا باید دفتر امور زنان داشته باشد؟»
پاسخ سؤال در خود سؤال نهفته است؛ باوجود آنکه 500 هزار نفر از کارمندان آموزش وپروش را زنان تشکیل میدهند ولی تنها 7% این زنان در سطح مدیریت میانی وارشد حضور دارند. در بطن همین مسأله شکاف میان زنان ومردان مشهود است که دفتر امور زنان سعی نموده این شکاف را تا حد امکان برطرف نماید.
در زمان وقوع انقلاب اسلامی، پوشش تحصیلی دانشآموزان دختر در مقطع ابتدایی پایینتر از 50% بود وبا گذشت 40 سال به 98% رسیده است، که مایۀ خرسندی ومباهات است. همچنین در حال حاضر پوشش تحصیلی دختران در دورۀ متوسطۀ اول 92% ودر دورۀ متوسطۀ دوم 80% است، که نیازمند توجه وبرنامهریزی مدون میباشد.
کاهش پوشش تحصیلی در دورۀ متوسطۀ دوم دلایل متعددی دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-
دشواریهای رفت وآمد
-
ازدواج زودهنگام
-
فرهنگ ورسوم سنتی
-
عقاید مذهبی خانوادهها
-
عدم دانش وتخصص کافی برخی معلمان روستا
در بسیاری از روستاهای دورافتاده ومحروم ممکن است یک معلم هر6 پایه، مقطع ابتدایی را تدریس کند ولی وقتی آن دانشآموزان به مقطع متوسطۀ اول راه مییابند درسها تخصصیتر میگردد ومعلم سابق نمیتواند همۀ درسها را تدریس کند، درنتیجه دانشآموزان برای ادامۀ تحصیل باید به شهر یا حومۀ شهر عزیمت کنند، همین امر آمار دخترانی که ادامهتحصیل میدهند را کاهش داده است. در مقطع متوسطۀ دوم این مسأله سختتر نیز میشود. در این دوره، دختران بسیاری حق ادامۀ تحصیل پیدا نمیکنند و 20% آنها از تحصیل محروم میمانند
ما در دفتر امور زنان وزارت آموزش وپرورش برای دختران آموزشهای خاصی برنامهریزی واجرا کردهایم، همچون:
-
آموزشهای مربوط به دوران بلوغ که با همکاری دفتر سلامت معاونت تربیت بدنی انجام میشود.
-
آموزش حقوق شهروندی به دختران
-
آموزش مشارکت اجتماعی دختران، مانند مشارکت در انجمن دانشآموزی، سازمان دانشآموزی، سازمان جوانان، هلالاحمر دانشآموزی، تعیین نمایندۀ مجلس دانشآموزی، بسیج دانشآموزی و…
-
ترویج فرهنگ گفت وگو در جامعه با همکاری معاونت زنان ریاستجمهوری
آموزش گفت وگو به دانشآموزان در چندین سطح: گفت وگو با یکدیگر، گفت وگو با مدیر ومسئولان مدرسه، گفت وگو با شورای شهر، نیروی انتظامی محله و … صورت میگیرد.
یادگیری مهارت گفت وگو تأثیرات مفید وجاودانی بر روی دانشآموزان دارد که از آن جمله میتوان به کاهش دعوا وتنش دانشآموزان در خانواده، مدرسه وجامعه، افزایش انعطاف پذیری دانشآموزان وتحمل عقیدۀ مخالف اشاره کرد.
-
آموزش کارآفرینی زنان
چهار شاخص بینالمللی در سنجش پیشرفت زنان مؤثر است:
نقش زنان در ارتقای فرهنگ مطالعه
دیدگاهتان را بنویسید