جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارهمایش هانقش زنان در ارتقای فرهنگ مطالعه

نقش زنان در ارتقای فرهنگ مطالعه

30 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
همایش ها
نقش زنان در ارتقای فرهنگ مطالعه

نقش زنان در ارتقای فرهنگ مطالعه

فرهنگ مطالعه

نقش زنان در ارتقای فرهنگ مطالعه: دکتر فرحناز مینایی پور، مدیر کل امور زنان وزارت آموزش و پرورش در همایشی که به همت مرکز ترویج علوم انسانی برگزار شد به سخنرانی پرداختند که در ادامه می خوانیم:

در دولت، همۀ وزارتخانه‌ها مشاور امور زنان دارند، اما دو وزارتخانه، دفتر امور زنان دارند؛ یکی وزارت کشور ودیگری وزارت آموزش وپرورش. این امر نشانگر اهمیت حوزۀ زنان در دو وزارتخانۀ مذکور است. وزارتخانه‌های دیگر که مشاور امور زنان دارند مسائل مربوط به زنان کارمند حوزۀ کاری خود را بررسی می‌کنند. دفتر امور زنان، وزارت کشور ووزارت آموزش وپرورش متشکل از یک مجموعۀ کامل است که در حوزۀ زنان فعالیت می‌نمایند.

دفتر امور زنان وزارت کشور به تمام امور زنان در وزارتخانه‌های مختلف رسیدگی می‌کند ودر خصوص دفتر امور زنان وزارت آموزش وپرورش می‌توان گفت: 4 میلیون کارمند در کل کشور وجود دارد واز این 4 میلیون یک ملیون آن‌ها «زن» می‌باشند که 500هزار نفرشان کارمندانِ زن آموزش وپرورش می‌باشند. این بدین معناست که نیمی از کارمندان سراسر کشور در آموزش وپرورش مشغول به کار هستند. کیفیت این 500 هزار نفر متفاوت با کارمندان دیگر است؛ این عده عموماً تحصیل‌کرده بوده ودر امر تعلیم وتربیت مشغول به کارند.

در خود وزارت آموزش وپرورش نیز که 900 هزار کارمند مشغول به کارند، 500 هزار نفر آن‌ها «زن» می‌باشند. یعنی به طور تقریبی 55% تا 60% درصد از جمعیت کارمندان آموزش وپرورش را زنان تشکیل می‌دهند.

از طرف دیگر کشور ما در حدود 14 میلیون دانش‌آموز دارد که 7 میلیون آن‌ها شامل دانش‌آموزان دختر است. پس ما به‌طور تقریبی با 7میلیون دانش‌آموز دختر، 500 هزار نفر کارمند زن در آموزش وپرورش و4 میلیون کارمند زن در سراسر کشور مواجهیم که همین آمار، اهمیت توجه به امور زنان را هویدا می‌سازد.

بخش بزرگی از فعالیت وتوجه ما به این 7 میلیون دانش‌آموز دختر اختصاص می‌یابد؛ در آموزش همگانی آموزش وپرورش، بعضاً میان آموزش دختران وپسران شکاف‌هایی احساس می‌شود که امور زنان وزارت آموزش وپرورش وظیفۀ رسیدگی به این موضوع را دارد.

شاید این سؤال پیش آید که چرا ما دفتر امور زنان داریم؟ یا اینکه چرا دفتر امور مردان نداریم؟

حتی من در این حوزه مقاله‌ای خوانده‌ام که در آن مقاله نوشته شده بود «وزارتخانه‌ای که 60% جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند، چرا باید دفتر امور زنان داشته باشد؟»

پاسخ سؤال در خود سؤال نهفته است؛ باوجود آنکه 500 هزار نفر از کارمندان آموزش وپروش را زنان تشکیل می‌دهند ولی تنها 7% این زنان در سطح مدیریت میانی وارشد حضور دارند.  در بطن همین مسأله شکاف میان زنان ومردان مشهود است که دفتر امور زنان سعی نموده این شکاف را تا حد امکان برطرف نماید.

در زمان وقوع انقلاب اسلامی، پوشش تحصیلی دانش‌آموزان دختر در مقطع ابتدایی پایین‌تر از 50% بود وبا گذشت 40 سال به 98% رسیده است، که مایۀ خرسندی ومباهات است. هم‌چنین در حال حاضر پوشش تحصیلی دختران در دورۀ متوسطۀ اول 92% ودر دورۀ متوسطۀ دوم 80% است، که نیازمند توجه وبرنامه‌ریزی مدون می‌باشد.

کاهش پوشش تحصیلی در دورۀ متوسطۀ دوم دلایل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دشواری‌های رفت وآمد

  • ازدواج زودهنگام

  • فرهنگ ورسوم سنتی

  • عقاید مذهبی خانواده‌ها

  • عدم دانش وتخصص کافی برخی معلمان روستا

در بسیاری از روستاهای دورافتاده ومحروم ممکن است یک معلم هر6 پایه، مقطع ابتدایی را تدریس کند ولی وقتی آن دانش‌آموزان به مقطع متوسطۀ اول راه می‌یابند درس‌ها تخصصی‌تر می‌گردد ومعلم سابق نمی‌تواند همۀ درس‌ها را تدریس کند، درنتیجه دانش‌آموزان برای ادامۀ تحصیل باید به شهر یا حومۀ شهر عزیمت کنند، همین امر آمار دخترانی که ادامه‌تحصیل می‌دهند را کاهش داده‌ است. در مقطع متوسطۀ دوم این مسأله سخت‌تر نیز می‌شود. در این دوره، دختران بسیاری حق ادامۀ تحصیل پیدا نمی‌کنند و 20% آن‌ها از تحصیل محروم می‌مانند

ما در دفتر امور زنان وزارت آموزش وپرورش برای دختران آموزش‌های خاصی برنامه‌ریزی واجرا کرده‌ایم، هم‌چون:

  • آموزش‌های مربوط به دوران بلوغ که با همکاری دفتر سلامت معاونت تربیت بدنی انجام می‌شود.

  • آموزش حقوق شهروندی به دختران

  • آموزش مشارکت اجتماعی دختران، مانند مشارکت در انجمن دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، سازمان جوانان، هلال‌احمر دانش‌آموزی، تعیین نمایندۀ مجلس دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی و…

  • ترویج فرهنگ گفت ‌وگو در جامعه با همکاری معاونت زنان ریاست‌جمهوری

آموزش گفت‌ وگو به دانش‌آموزان در چندین سطح: گفت‌ وگو با یک‌دیگر، گفت ‌وگو با مدیر ومسئولان مدرسه، گفت‌ وگو با شورای شهر، نیروی انتظامی محله و … صورت می‌گیرد.

یادگیری مهارت گفت‌ وگو تأثیرات مفید وجاودانی بر روی دانش‌آموزان دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش دعوا وتنش دانش‌آموزان در خانواده، مدرسه وجامعه، افزایش انعطاف پذیری دانش‌آموزان وتحمل عقیدۀ مخالف اشاره کرد.

  • آموزش کارآفرینی زنان

چهار شاخص بین‌المللی در سنجش پیشرفت زنان مؤثر است:

نقش زنان در ارتقای فرهنگ مطالعه

آموزشی، بهداشتی، فعالیت‌های سیاسی وفعالیت‌های اقتصادی

زنان در عرصۀ آموزشی و بهداشتی به رشد و پیشرفت بسیار خوبی دست یافته‌اند، ولی در عرصۀ اقتصادی تنها 17% از زنان جامعه فعالیت اقتصادی دارند ودر عرصۀ سیاست نیز زنان حضور کمرنگ 7% درصدی دارند، این در حالی‌ است که بسیاری از کشورهای همسایه به لحاظ مشارکت سیاسی زنان در مقایسه با ما در وضعیت بهتری به سر می‌برند.

برای رشد و توسعۀ یک کشور نیاز است که همۀ افراد جامعه کمک کنند تا کشور به «توسعۀ پایدار» دست یابد. اگر زنان جامعه را از مشارکت در عمران وآبادی کشور کنار بگذاریم وتنها از نیروی مردان استفاده کنیم، نیمی از توان جامعه زایل می‌شود ونیمۀ دیگر جامعه باید دو برابر تلاش کنند تا این خسران جبران شود. علاوه براین، نحوۀ تفکر زنان ومردان متفاوت است واگر جامعه را از حضور زنان محروم کنیم به نتایج ودستاوردهای ناقص وغیرقابل تعمیمی دست خواهیم یافت. در مجموع می‌توان گفت در همۀ پژوهش‌ها وفعالیت‌ها، زن ومرد باید حضور برابری داشته ‌باشند.

کوتاه‌سخن اینکه ما در وزارت‌خانۀ امور زنان (نقش زنان در ارتقای فرهنگ مطالعه) به دختران وزنان این سرزمین می‌آموزیم که هر کشوری برای پیشبرد توان اقتصادی وسیاسی خود هم به زنان وهم به مردان نیازمند است ودر همین راستا آن‌ها را توانمند می‌سازیم. مردان وزنان ما باید دوشادوش یک‌دیگر کار کنند تا ایران عزیز به رشد وبالندگی برسد.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی تحلیل جامعه شناختی گسست ساختاری دانشگاه از جامعه
بعدی تأثیر تحقیقات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بر سیستم آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی