جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارروش تدریسمشاهده و بررسی مداوم وضعیت دانش آموزان

مشاهده و بررسی مداوم وضعیت دانش آموزان

27 بهمن 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
روش تدریس
مشاهده و بررسی مداوم وضعیت دانش آموزان

مشاهده و بررسی مداوم وضعیت دانش آموزان

هدف نوع دیگری از مشاهده، نه بررسی معلم بلکه بررسی تجربه یک یا چند دانش آموز است. در شکلی از این مشاهده، یک مشاهده گر، روز تحصیلی یک دانش آموز معین را دنبال و او را از درسی به درس دیگر تعقیب می کند.

این نوع مشاهده می تواند اطلاعات ارزشمندی درباره احساس و تجربه دانش آموز از مدرسه فراهم کند و مشکلاتی از قبیل انتقال درسی غیرعملی، تدریس گسیخته، مدیریت رفتاری متناقض و غیرهمسان و تحميل مقررات را مشخص سازد. همچنین به فرد امکان می دهد تا چگونگی واکنش دانش آموز نسبت به دروس و سبک های تدریس متفاوت را ببیند و ممکن است به معلم در کنار آمدن با دانش آموزان مسئله دار کمک کند.

معلم ها می توانند دریابند که آیا زبانی که به کار می برند مناسب است، آیا در متون یا پرسش های مورد استفاده مشکلات نهفته ای وجود دارد، آیا دانش آموزان طی بخش خاصی از درس خسته و بی حوصله می شوند و چه عواملی حین درس باعث بالا رفتن احتمال اشتغال به تکلیف یا گریز از تکلیف برخی از دانش آموزان می شوند.

راه دیگر اینکه معلم می تواند یک یا چند دانش آموز را در جریان درس خود مورد مشاهده قرار دهد. معنای این گفته آشکارا این است که وقتی معلم در حال انجام مشاهده است، یکی از همکاران باید تدریس کلاس را به عهده گیرد.

معلم همچنین می تواند از همکارش بخواهد تا کلاس او را مورد مشاهده قرار دهد. همانند مشاهده تدریس، در اینجا نیز قبل از مشاهده، مشخص کردن چیزی که قرار است مورد مشاهده قرار گیرد، ضروری است: تعامل دانش آموز مورد نظر با سایر دانش آموزان، رفتار با انگیزه وی در دروس مختلف. در اینجا نیز باید نوعی از جداول مشاهده به کار گرفته شود.

مسلما مشکل تعقیب این است که رفتار دانش آموزی که میداند در حال مشاهدهشدن توسط معلم است، تحت تأثیر قرار میگیرد. وقتی معلمی در کلاس خود دانش آموزی را مورد مشاهده قرار می دهد، می تواند این مشکل را تا حدی به این صورت حل کند که با نشستن در آخر کلاس با پیوستن به یک گروه به عنوان «دستیار کلاس» تا حد ممکن با ظرافت و زیرکی به مشاهده بپردازد. بدیهی است که وقتی دانش آموزان باید در تمام مدت مدرسه تعقیب شوند، این شیوه امکان پذیر نیست.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیبررسی پیشرفت تحصیلی دانش اموزانبررسی دانش آموزانبررسی دانش اموزبررسی رابطه دانش اموزانبررسی سوابق تحصیلی دانش اموزاندبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی بهبود روخوانی دانش آموزان
بعدی پژوهش و مشاهده فعالیت های کلاسی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی