مدیریت زمان در کلاس درس
21 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

مدیریت زمان در کلاس درس
مدیریت زمان در کلاس درس: گری فنستر میچر در کتاب رویکردهای تدریس به بررسی عوامل دخیل در مدیریت زمان در کلاس درس میپردازد:
پژوهشگران دریافته اند که راههای زیادی وجود دارد تا معلمان مدت زمانی را که دانش آموزان عملا به یادگیری میپردازند افزایش دهند. مهارتهای مدیریت زمان یادگیری مهارتهای عام تدریس تلقی میشوند؛ زیرا به نظر میرسد این مهارتها با ویژگیهای زمینهای فراگیران از جمله نژاد یا محیط خانوادگی، موضوع درس مورد تدریس و ماهیت موقعیت مدرسه ارتباطی نداشته باشند. مهارتهای مدیریت زمان به منظور افزایش درصد زمان درگیری فراگیران در فعالیتهای آموزشی در زمان اختصاص یافته در نظر گرفته شده است. این مهارتها شامل تکنیکهایی از این قبیل است: نظارت بر تکالیفی که باید در کلاس انجام شود، کاهش صحبتهای بیهوده، حفظ یک فضای پرداختن دقیق به فعالیت و فراهم سازی یک ابزار راحت و آسان تا دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن آنچه را که درباره مواد آموزشی نفهمیده اند، نشان دهند.
با وجود این، مدت زمان درگیری در کار عملی تنها بعد رویکرد مدیریتی به تدریس نیست. روشها و تکنیکهای بسیاری ارائه شده است که به نظر میرسد از میان آنها سه مورد دارای تأثیر عمده بر اثربخشی تلاشهای یک معلم است که شامل: نشانهها ، بازخورد اصلاحی و پاداش میباشند. نشانهها مانند نقشهها و علائم راهنما هستند که معلم از آنها برای آگاه ساختن دانش آموزان نسبت به آنچه اقرار است یاد بگیرند و چگونگی یادگیری آنان استفاده میکند. معلمهایی که به میزان زیاد از نشانهها استفاده میکنند، به ویژه در بخشهای اولیه یک برنامه آموزشی، اغلب از کسانی که از نشانهها استفاده نمیکنند تاثیر قوی تری بر یادگیری دارند. این درباره بازخورد اصلاحی نیز صادق است. در بازخورد اصلاحی، معلم خطاهای موجود در نگارش و گفتار را به سرعت اصلاح میکند. پاداش، که شامل طیفی از تبسمهایی که هنگام اظهارنظر راجع به تکالیف تعیین شده داده میشود تا پاداشهای ملموس عینی مانند دادن خوراکی، اسباب بازی با پول نیز یک تکنیک آموزشی کام نیرومند تلقی میشود. اما استفاده از آن (کاربرد پاداش) مستلزم داشتن تجربه و شناخت درست فراگیرانی است که از این تکنیک برای آنها استفاده میشود.
دیدگاهتان را بنویسید