جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارهمایش هامدارس غیرانتفاعی یا مدارس انتفاعی؟

مدارس غیرانتفاعی یا مدارس انتفاعی؟

9 مهر 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
همایش ها
مدارس غیرانتفاعی یا مدارس انتفاعی؟

مدارس غیرانتفاعی یا مدارس انتفاعی؟

مدارس غیرانتفاعی یا مدارس انتفاعی؟: دکتر عادل پیغامی، مدرس و مولف اقتصاد در همایشی که به همت مرکز ترویج علوم انسانی برگزار شد سخنرانی کرد

هر شیئی، «کالا » نیست

دانش آموز برای نخستین بار در پایه دهم با علم اقتصاد و مفاهیم اساسی آن آشنا می گردد پس نیاز است که برای او با حوصله بسیار، تفاوت «شی» با «کالا» در نظرگاه اقتصادی بیان شود. ضروری است که مفهوم کالا را برای دانش آموزان به دقت تبیین کنیم؛ هرآنچه که در بازار مبادله می شود، «کالا» ست. به عنوان نمونه غذایی که در خانه تهیه می شود «کالا» نیست، چرا که بابت آن هزینه ای پرداخت نمی گردد. همان غذا اگر در رستوران عرضه شود، «کالا» محسوب می شود.

مدارس غیرانتفاعی یا مدارس انتفاعی؟

در کتاب درسی شخصیت ها به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند که انگیزه های این اشخاص می تواند انتفاعی (مبتنی بر سود و پول) یا غیرانتفاعی باشد. لزومی ندارد شما در مقام معلم به دانش آموزان خود القا کنید که شخصیتها در همه عالم از نوع انتفاعی هستند و تنها شخصیت های جامعه ما غيرانتفاعی هستند. در واقع انگیزه شخصيتها فارغ از ملیت و دین و نژادشان می تواند انتفاعی یا غیرانتفاعی باشد. در همین راستا ممکن است برای دانش آموز شبهه ایجاد شود که چرا مدارس پولی، غیرانتفاعی نام گرفته اند؟

سازمان تولید

در کتاب اقتصاد پایه دهم در تلاش بوده ایم که دانش آموزان با کلیدواژه های اقتصادی آشنا شوند. یکی از این کلیدواژه ها سازمان تولید» است. سازمان تولید در بیانی ساده یعنی: چه کسی رئیس و صاحب کسب و کار است؟ کسی که صاحب کار است سود و زیان حاصل نیز متعلق به اوست و افراد دیگر مزدبگیر او هستند. شاید در ابتدای امر توضیح این مفهوم برای دانش آموزان کمی سخت و پیچیده باشد، في المثل دانش آموزان غالبا گمان می کنند مقصود از «سازمان تولید» یک سازمان فیزیکی است که به طور عینی کار تولید را انجام می دهد، پس لازم است برای توضیح و تفسیر این مفهوم وقت بیشتری بگذارید.

مفهوم مضاربه‌ای

«ریسک پذیری» و «نوآوری» دو مولفه ای هستند که لزوما می بایست میان آنها مضاربه وجود داشته باشد. چرا که اگر یکی از مولفه ها صفر شود، مولفه دیگر نیز بی نتیجه می ماند. بنابراین برای حصول نتیجه که همان «کارآفرینی است باید هر دو مولفه به طور همزمان حاضر باشند. به طور مثال مخترعین «خلاقیت» و «نوآوری» منحصربه فردی دارند ولی از روحیه ریسک پذیری برخوردار نیستند و به همین خاطر اختراع آنها به کارآفرینی منجر نمی شود. مورد دیگری که بین دو مفهوم ضرب قرار می گیرد «کارایی» و «اثربخشی» است. حضور همزمان این دو فاکتور منجر به بهره وری» می شود. عدم حضور هر یک از این دو عامل بهره وری را نقض می کند.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی فلسفه و زندگی روزمره
بعدی عروض شنیداری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی