جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخباربدون دسته بندیعلوم انسانی در جهت فهم و کنترل رفتار عملی و فکری انسان است

علوم انسانی در جهت فهم و کنترل رفتار عملی و فکری انسان است

29 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
بدون دسته بندی، همایش ها
علوم انسانی در جهت فهم و کنترل رفتار عملی و فکری انسان است

علوم انسانی در جهت فهم و کنترل رفتار عملی و فکری انسان است

علوم انسانی در جهت فهم و کنترل رفتار عملی و فکری انسان است

اهمیت توجه به علوم انسانی از آن جهت است که علوم انسانی به ابعاد ذهنی، فکری، روانی و معنوی انسان مربوط می‌شود. به گفته دکتر محمد حسین پناهی، استاد ممتاز جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، هر چه این بعد از انسان بودن ما و نیازهای مربوط به آن بیشتر مورد نظر باشد علوم انسانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، بنابراین اگر ما علوم انسانی را به یک معنای دیگر علوم فرهنگی بنامیم، چون فرهنگ عامل اصلی رشد و کمال انسان تلقی می‌شود، پس علوم انسانی علومی‌ هستند که با چگونگی رشد و کمال و پیشرفت انسان سروکار دارند.

بنابراین به میزانی که این امور در زندگی انسان اهمیت دارد به همان میزان علوم انسانی نیز اهمیت می‌یابد. این بخش از علوم انسانی با روان و ذهن و فکر انسان و یا به عبارتی دیگر با نیازهای معنوی انسان سرو کار دارد.اگر علوم را به علوم انسانی، طبیعی، زیستی و فنی دسته‌بندی کنیم، علوم طبیعی بیشتر در جهت فهم محیط زندگی انسان و کنترل انسان بر محیطی که در آن زندگی می‌کند، است. بخشی از علوم طبیعی مانند پزشکی و غیره که در مورد جسم انسان هستند نیز در جهت کنترل ویژگی‌های جسمانی انسان می‌باشند و چگونگی عملکرد اجزای مختلف بدن انسان را کنترل می‌کنند تا اگر دچار عملکرد نامناسب شدند بتوانند آنها را معالجه کنند.

بنابراین علوم طبیعی در جهت کنترل انسان بر محیط بیرونی است، اما علوم انسانی در جهت فهم و کنترل رفتار عملی، ذهنی و فکری انسان است. پس یک مرز شناخته شده‌ای می‌توان میان این دو کشید، هر چند ارتباط متقابل میان‌شان وجود دارد؛ به این معنا که همه علوم به انسان بر می‌گردند و انسان آنها را می‌فهمد و تولید و منتشر می‌نماید پس تمامی‌علوم با محوریت انسان هستند. ولی علوم طبیعی بیشتر ارتباط انسان را با محیط عینی و فیزیکی برقرار می‌کند و علوم انسانی با رفتارها و ذهنیات و معنویات.علوم اجتماعی در بین همه علوم از جایگاه خوبی برخورداراست که بعد از علوم طبیعی در دنیا به وجود آمده و رشد کرده است؛ بنابراین بیشتر به محیط پرداخته تا به خودش. به همین علت در رده‌بندی علوم بعد از علوم دیگر آمده و اهمیت گرفته است.

اما هر چه زمان می‌گذرد انسان بیشتر به اهمیت این علوم پی می‌برد. در واقع در حوزه علوم طبیعی یا به عبارتی علوم سخت‌افزاری ما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و توان زیادی در آنها نشان داده شده است و معلوم شده آن علوم در حوزه ای هستند که با سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتر می‌توان نیازهای انسانی را در آن مورد رفع کرد و از طرفی آن علوم، علومی هستند که دریافت آنها از دیگران آسان‌تر است. اما علوم انسانی این گونه نیستند؛ اولاً علوم انسانی به راحتی از جامعه‌ای به جامعه دیگر قابل تقلید نیستند. هر جامعه‌ای براساس بسترهای تمدنی خودش باید علوم انسانی‌اش را تولید کند تا برای پدیده‌های آن موضع مفید باشد و همچنین عدم کارآمدی علوم انسانی تقلیدی در جامعه ما روز به روز روشن‌تر می‌شود.

همه این‌ها ما را متوجة این قضیه می‌کند که اگر می‌خواهیم جامعه و زندگی بهتری داشته باشیم باید به علوم انسانی بیشتر توجه کنیم. از این روست که مقام معظم رهبری علاوه بر توسعه رشته علوم انسانی، بر بومی‌سازی رشته علوم انسانی نیز تاکید دارند تا در مقابل علومی‌که از سایر کشور‌ها به عاریه گرفته‌ایم دچار شیفتگی نشویم.

علوم انسانی کشور‌های اسلامی‌ علی‌الخصوص کشور ایران باید مطابق با ارزش‌های ملی، مذهبی و بومی‌ باشد. در استان خراسان جنوبی که مهد علم و فرهنگ است از دیرباز علوم انسانی مورد توجه بوده و دولتمردان و دانشمندان فهیمی ‌را در عرصه علم، سیاست و اجتماع داشته‌ایم. استان خراسان جنوبی مهد پرورش چهار پدر علم ایران است: پروفسور محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیا و دانشمند برتر هواشناسی، دكتر غلامحسین شكوهی پدر علم تعلیم و ‌تربیت ایران، دكتر كاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران و دكتر مهدی بلالی مود پدر علم سم‌شناسی ایران از جمله نخبگان علمی‌خراسان جنوبی هستند.

با وجود این بزرگان چه در ایران و چه در سایر ممالک علوم انسانی همچون نگینی بر تارک علوم می‌درخشد.در حال حاضر رویکرد آموزش و پرورش استان بر توسعه رشته علوم انسانی است تا با گسترش این رشته به جایگاه اصلی خودمان که مهد عالم پروریست برسیم. علوم انسانی از میان رشته‌های شاخه نظری سهم قابل قبولی را به خود اختصاص داده است. قطعا برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی‌ نگاه عموم به اهمیت رشته علوم انسانی جلب خواهد شد و با نگاه نو و اندیشه ای نو منطبق با فناوری نوین بازگشتی به عظمت از یاد رفته این رشته خواهیم داشت.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیرضا یکه خانیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازی
قبلی علوم انسانی زمینه ساز توسعه ملی
بعدی علوم انسانی به مثابه تولید فرهنگ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی