جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارهمایش هاعروض شنیداری

عروض شنیداری

9 مهر 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
همایش ها
عروض شنیداری

عروض شنیداری

عروض شنیداری: دکتر علی اکبر کمالی نهاد در همایشی که به همت مرکز ترویج علوم انسانی برگزار شد به سخنرانی پرداخت

عروض شنیداری

آموزش عروض به شیوه شنیداری از سال ها پیش نزد بسیاری از معلمان و مدرسان کاربرد داشته است. تجربه ثابت کرده که حتی دانش آموزان تجربی و ریاضی هم با این شیوه به علوم و فنون ادبی علاقه مند می شوند و اصل مطلب را یاد می گیرند. چنانچه از همان پایه دهم گوش دانش آموزان را با عروض و ریتم شعر آشنا کنیم تا پایه دوازدهم بسیاری از قواعد در ذهن آنها تثبیت می شود. کتاب درسی گذشته بر «رویکرد خوانشی و موسیقیایی» تاکید نداشت ولی تالیف کتاب جدید بر پایه همین ایده است.

آموزش صحیح، زیبایی شناسی را در برنمی گیرد

برخی از معلمان از اشعار انتخاب شده برای کتاب درسی اظهار نارضایتی کردند. عقیده آنها بر این بود که اشعار کتاب چندان دلچسب و شیرین نیست و با توجه به ادبیات غنی ما در حوزه نظم می توان از ابیات زیباتری استفاده کرد. مولف کتاب درسی پاسخ دادند: انتخاب شعر برای هر مبحث کار بسیار دشواری است چرا که شعر برگزیده | می بایست به گونه ای باشد که در فهم دانش آموز دبیرستانی بگنجد و فراتر از معلومات و محفوظات او نباشد. همچنین شعر یابیت انتخابی نباید ذهن دانش آموز را درگیر کند یا حرف و حدیثی پیش آورد. من به عنوان مولف حتى اشعار شاعران کرد و ترک را نیز جمع آوری کردم ولی با توجه به معیارهای مصوب، از میان بیش از دویست بیت تنها چند بیت معدود قابل استفاده بودند.

نیاز دانش آموز را بسنجیم

این نکته شایان ذکر است که از بین تمام دانش آموزان علوم انسانی تنها تعداد کمی از آنها زبان و ادبیات فارسی را به عنوان رشته دانشگاهی خود انتخاب می کنند، همین نکته می تواند راهگشای ما در امر آموزش باشد. با توجه به زمان محدودی که معلمان در اختیار دارند، بهتر دیدیم که بیشتر بر روی التذاذ ادبی آنها تمرکز کنیم و به طور گسترده وارد مباحث سخت و پیچیده بلاغت و علم معانی نشویم.

نگارش ادبی یا بیانیه انقلابی؟

این ایراد بر نگارش وارد است که از عینک جنگ و انقلاب و شهادت نگارش را آموزش داده در حالی که بهتر بود از متون کارآمدتر استفاده می شد. یک نمونه خوب در این زمینه که جای خالی آن احساس می شود کتاب داستان و نقد داستان احمد گلشیری است. با این حال به گفته آقای کمالی نهاد معلمان می توانند به صلاحدید خود متنی را انتخاب کنند که مناسب تر باشد و به جای بسنده کردن به متون انتخابی کتاب متون دیگری را جایگزین کنند. ما در تالیف کتاب جدید چند اصطلاح را معادل سازی نمودیم و جایگزین فارسی آن را نوشتیم. این معادل س ازی به منظور فهم راحت تر موضوع بوده و امید است بعد از گذشت چند دوره همین اصطلاحات و معادل های فارسی رایج شود. ایرادی که بر کتاب زیست وارد شده و بیشتر اصطلاحات لاتین را معادل سازی کردند و به یکباره به کتاب تزریق نمودند در کتاب علوم و فنون ما مصداق ندارد. در این کتاب از آنجا که بسیاری از مفاهیم عربی است ما بهتر دانستیم که برای آنها جایگزین های ساده تری بیاوریم، چانچه شما معلمان با یکی از آنها ارتباط برقرار نمی کنید یا مناسب نمی دانید، آن را به دفتر تالیف گزارش کنید.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعروض شنیداریعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی مدارس غیرانتفاعی یا مدارس انتفاعی؟
بعدی اهمیت سواد آماری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی