سیستم آموزش و پرورش فنلاند
26 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

سیستم آموزش و پرورش فنلاند
سیستم آموزش و پرورش فنلاند: در این مطلب به برسی دقیق سیستم آموزش و پرورش کشور فنلاند میپردازیم. فنلاند رتبهی اول آموزش در جهان را داراست:
برخلاف بسیاری از سیستم های آموزشی معاصر، سیستم فنلاند آلوده به رقابت های بازارمحورانه و سیاست های آزمون های پرمخاطره نیست، دلیل اصلی این است که جامعه آموزشی فنلاند متقاعد نشده است که رقابت و گزینش به وسیله آزمون های استاندارد بیشتر از آنچه که مورد نیاز دانش آموزان است برای مدارس مناسب است.
موفقیت نهایی سیاستهای آزمون های پرمخاطره در این است که آیا این آزمون در یادگیری دانش آموزان تأثیر مثبت دارند، یا اینکه نمره دانش آموزان را در آزمون خاصی افزایش می دهد. اگر یادگیری دانش آموزان بی اثر باقی بماند، یا اگر آزمونها منجر به آموزش در جهت آزمون شوند، اعتبار این آزمون های پرمخاطره زیر سؤال می رود.
مسئولان آموزش و پرورش فنلاند به ویژه معلمان متقاعد نشده اند که آزمون های خارجی مکرر که بر مبنای تعداد دانش آموزان و قابلیت پاسخگویی به آنها هستند برای دانش آموزان و یادگیری شان مفید است.
سیاست های آموزشی ضرورت با سیاست های اجتماعی و سیاستهای فرهنگی یک ملت درهم تنیده است. عنصر کلیدی موفقیت در توسعه اقتصاد کارآمد دانش بنیان، حکومت خوب و نظام آموزشی مورد احترام، توانایی فنلاند در رسیدن به توافق گسترده در مسائل عمده مسیر آینده فنلاند به عنوان یک ملت است.
نتیجه این است که به نظر می رسد فنلاند موفقیت ویژه ای در اجرا و حفظ سیاست ها و عملکردهایی که رهبری پایدار و تغییر را تشکیل میدهند داشته است. آموزش و پرورش در فنلاند یک مقوله عام المنفعه بوده بنابراین کار کرد قوی ملت سازی دارد.
سیاست های آموزشی طراحی شده برای افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در فنلاند بر آموزش و یادگیری از طریق تشویق مدارس به ایجاد محیطهای یادگیری اثربخش و داشتن محتوای آموزشی که منجر به اهداف عمومی آموزش شود، تأکید دارد.
از همان اوایل اصلاحات آموزشی در فنلاند مفروض بود که آموزش، عنصر کلیدی است و تفاوت هایی در آنچه دانش آموزان یاد می گیرند ایجاد می کند، که استانداردها، ارزیابی یا برنامه های آموزشی جایگزین، نمی توانند ایجاد کنند. همزمان با افزایش سطح حرفه ای معلمان در مدارس در طی دهه ۱۹۹۰ گسترش روش های آموزش اثربخش و طراحی مدارس کارآمد نیز بیشتر شد.
انعطاف پذیری جدید در سیستم آموزشی فنلاند مدارس را قادر ساخته بود تا از یکدیگر بیاموزند و از طریق اتخاذ رویکردهای نوآورانه نسبت به سازماندهی آموزش، بهترین عملکردها را جهانی کنند. همچنین معلمان و مدارس به استقرار و گسترش روش های آموزشی خود و تدریس انفرادی به منظور مرتفع کردن نیازهای همه دانش آموزان تشویق شدند. ساختار و پویایی درونی نظام آموزشی فنلاند در نمودار نشان داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید