جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارروش تدریسسه رویکرد تدریس برای آموزش

سه رویکرد تدریس برای آموزش

17 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
روش تدریس
بررسی سه رویکرد تدریس

سه رویکرد تدریس برای آموزش

سه رویکرد تدریس برای آموزش: گری فینتس میچر در کتاب رویکردهای تدریس به بررسی سه رویکرد تدریس می پردازد

در رویکرد اول، یعنی معلم به عنوان مجری یا مدیر، معلم مدیر فرآیندهای پیچیده کلاس است، شخصی که به همراه دانش آموزان مسئولیت ایجاد نتایج معینی را از طریق کاربست بهترین فنون و مهارت‌های موجود بر عهده دارد. مطالب درسی و روش‌های تدریسی که به طور دقیق طراحی شده و با پژوهش‌ها پشتیبانی می‌شود در این رویکرد بسیار اهمیت دارند. آنها معلم را به فنون و ادراکاتی مجهز می‌کنند که در مدیریت کلاس و تحقق یادگیری از آنها استفاده کند. رویکرد تسهیل کننده، دومین رویکرد از سه رویکرد تدریس است. این رویکرد برای آنچه که دانش آموزان با خود به موقعیت کلاس می‌آورند ارزش بسیاری قائل است و روی استفاده از تجارب قبلی دانش آموزان تأكيد قابل ملاحظه‌ای دارد. معلم تسهیل کننده فردی دارای احساس همدلی است که معتقد است باید به افراد کمک کرد تا به طور فردی رشد کرده و به سطح بالایی از خودشکوفایی و خودشناسی نائل شوند. روانشناسی انسانگرا، نظریه یادگیری و فلسفه وجود گرا، برخی از حوزه‌های تخصصی هستند که این دیدگاه را تأیید میکنند.

رویکرد آزاداندیشانه سومین و آخرین رویکرد است. در این رویکرد، معلم ذهن دانش آموز را باز و آزاد می‌کند، او را در مسیرهای انسانی دانستن به حرکت در می‌آورد و به او کمک می‌کند تا انسانی اخلاقی، مطلع و کارآزموده شود. ایده سنتی تعلیم و تربیت آزاد برداشتی کي رویکرد را تأیید می‌کند.

اگرچه نکات آموختنی بسیاری پیرامون رویکردهای مختلف تدریس وجود دارد، اما این امکان نیز وجود دارد که بدون تفکر در مورد هر یک از این رویکردها تدریس کرد. همانگونه که یک فرد می‌تواند بدون آنکه درباره معنای عشق یا مسئولیت‌های پرورش کودک تأمل کند، عاشق یا پدر و مادر باشد، به همین شکل می‌توان بدون تأمل در مورد ماهیت و هدف فعالیت تدریس کرد. اما به نظر ما، معلمان تنها زمانی حرفه‌ای می‌شوند که درباره حرفه معلمی تأمل نموده و دیدگاهی به شغل شان اتخاذ کنند تا آنها را در شغل مهم تعلیم و تربیت هدایت و تثبیت نماید. همچنین، به اعتقاد ما در شرایط کنونی، دانش قدرت است. درک رویکردهای مختلف تدریس، مبنایی را فراهم می‌کند تا روی چگونگی تدریس خود و ارزشیابی آن تأمل کنید. نکته مهم‌تر این که درک این رویکردها به شما قدرتی می‌بخشد تا روش هایی را در تدریس انتخاب کنید که به شما کمک می‌کند تا یکی از عالی‌ترین هدف‌هایی را محقق سازید که انسانها سودای آن را در سر می‌پرورانند؛ یعنی کمک به جوانان تا بزرگسالانی متفکر، شایسته و اهل مراقبت شوند.

با وجود این، به منظور آنکه این سه رویکرد تدریس تقریب به ذهن شود ما به گونه‌ای به آنها می‌پردازیم که گویی آنها سبک هایی از تدریس هستند که قصد دارید آنها را به اجرا درآورید. در این جا دو هدف مورد نظر است. هدف اول، فراهم ساختن ابزارهایی است که با استفاده از آنها درباره عملکرد معلمانی که مشاهده میکنید تأمل و تحلیل نمایید. دومین هدف، تدارک فرصتی است که بتوانید درباره سبک تدریسی که می‌تواند برای شما مناسب باشد تأمل کنید.

اگرچه این سه رویکرد تدریس در یک جنبه یا تمامی ابعاد به صورت کامل از یکدیگر جداشدنی نیستند، اما این رویکردها را به شیوه‌ای ارائه می‌دهیم که تفاوت‌های بین آنها برجسته شود. همانگونه که در ادامه بحث روشن می‌شود، سه رویکرد تدریس، علی رغم تفاوت ها، در برخی از ویژگی‌ها تا حدودی اشتراک دارند.

قبل از آنکه در مورد این نمونه‌ها با هم دوره ای‌های خود صحبت کنید درباره آنها فکر کنید، چراکه تفکر درباره آنها در مرتب و دسته بندی کردن دیدگاه‌های تان به شما کمک می‌کند. پس از آن، بحث و گفت و گو درباره این نمونه‌ها با هم دوره ای‌ها درک و دیدگاه شما را گسترش خواهد داد. اگر تجربه قبلی برای کار با این نمونه‌ها یک راهنماست، شما در مواجهه با تفاوت‌های زیاد موجود بین هم دوره ای‌های خود شگفت زده می‌شوید.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیآموزش و پرورشدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسرویکردهای تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی زمینه های افت تحصیلی دانش آموزان
بعدی رویکرد آزاداندیشانه تدریس رهایی بخش

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی