جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارروش تدریسسنجش جو مدرسه و کلاس درس

سنجش جو مدرسه و کلاس درس

6 بهمن 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
روش تدریس
سنجش جو مدرسه و کلاس درس

سنجش جو مدرسه و کلاس درس

سنجش جو مدرسه و کلاس درس: دریافت اطلاعات از دانش آموزان به اندازه معلمان اهمیت دارد، چرا که غالبا دیدگاه کم و بیش متفاوتی نسبت به جو مدرسه و کلاس درس دارند

برای بهبود جو مدرسه و کلاس درس پیش از هر چیز باید ببینیم جو مدرسه چگونه است و مشکلات احتمالی در چه بخش هایی است، چند مقیاس مستقیم و غیرمستقیم طرح شده اند که می توانند معلم ها، دانش آموزان، والدین و سایر اعضای جامعه را شامل شوند.

دریافت اطلاعات از دانش آموزان به اندازه معلمان اهمیت دارد، چرا که غالبا دیدگاه کم و بیش متفاوتی نسبت به جو مدرسه و کلاس درس دارند.

یافته های فریسر (۱۹۹۹) نیز نشان داده است که معلمان در مقایسه با دانش آموزانشان تصور مثبت تری نسبت به جو کلاس درس خود دارند.

جلب همکاری دانش آموزان از طریق واداشتن آنها به دادن پسخوراند دربارۀ جو کلاس درس این حسن را هم دارد که باعث می شود کودکان احساس ارزشمندی و اهمیت کنند؛ وضعیتی که به خودی خود به جو کلاس درس و مدرسه کمک می کند.

چند مقیاس رتبه بندی معرفی شده است که می توان از آنها در رابطه با معلمان، دانش آموزان، مدیریت مدرسه و والدین استفاده کرد؛ مثل مقیاسی که توسط کریمرز و ریزیت (۱۹۹۹) برای مدارس ابتدایی هلند ساخته شده است یا پرسشنامه های محیط یادگیری فریسر (۱۹۹۹).

فريسر (۱۹۹۹) سنجش تصورات دانش آموزان و معلمان از جو کلاس درس و سنجش جو موجود و جو مطلوب را از نقطه نظر دانش آموزان پیشنهاد می کند.

این کار به معلمان و مسئولان مدارس امکان می دهد تا بفهمند که تفاوت های اصلی بین جو موجود و جو مطلوب کدامند و اقداماتی را به ویژه در آن حوزهها انجام دهند.

پرسشنامه هایی هم برای والدین و هم سایر اعضای جامعه ساخته شده اند استیونز و سانچز ، ۱۹۹۹).

یکی از روشهای مفید، استفاده از پرسشنامه های ورودی و خروجی است. می توان از دانش آموزانی که وارد دبیرستان می شوند، سؤالاتی به شرح زیر پرسید:

(۱) از مدرسه جدیدتان چه انتظاری دارید؟

(۲) نگرانی شما در رابطه با ورود به دوره دبیرستان چیست؟

(۳) برای افزایش موفقیت در دبیرستان چه کارهایی انجام خواهید داد؟

(۴) دوست دارید چه پیامی به معلم هایتان بدهید؟

می توان از دانش آموزانی که در حال فارغ التحصیل شدن از مدرسه هستند پرسید:

(۱) در این مدرسه چه چیزی را دوست داشتید؟

(۲) به یاد ماندنی ترین تجربه شما در این مدرسه چه بود؟

(۳) دوست دارید این مدرسه از چه لحاظ بهتر شود؟

(۴) دوست دارید چه پیامی به معلم هایتان بدهید؟

استفاده از پرسشنامه برای دانش آموزان خردسال مناسب نیست. برای سنجش جو کلاس درس به وسیله این دانش آموزان می توان از آنها خواست تا تصویری از کلاس درس خود ترسیم کنند.

این روش، اطلاعاتی ارزشمند درباره موارد زیر فراهم می کند: دانش آموزان بین خودشان و معلم چقدر فاصله احساس می کنند؟ جو کلاس درس تا چه حد رسمی یا غیر رسمی است؟ و چه بخشهایی از کلاس درس (مثل تخته سیاه یا محل مطالعه) با اهمیت تلقی می شوند (فریبرگ و استین، ۱۹۹۹).

اطلاعاتی مثل تعداد دفعاتی که یک معلم خاص دانش آموزان را به رئیس مدرسه ارجاع می دهد با تعداد غیبت ها در کل مدرسه نیز شاخص هایی برای سنجش جو مدرسه و کلاس درس هستند.

البته برای استفاده عملی از این مقیاس ها باید نتایج به دست آمده از آنها برای بهبود و اصلاح جو مدرسه به کار گرفته شود.

چون بسیاری از این مقیاس ها اختصاصی هستند و جنبه های مختلف را به تفصیل بررسی می کنند، می توان موضوعات معین را هدف قرار داد.

پسخوراند نتایج را می توان بررسی کرد و بر اساس آن طرح اصلاح را ترسیم نمود. پس از اجرای اصلاحات میتوان برای پی بردن به اینکه آیا اصلاحات صورت گرفته مؤثر بوده اند یا نه، دوباره جو مدرسه – کلاس درس را مورد ارزیابی قرار داد (فریسر، ۱۹۹۴).

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیجو کلاس درسجو مدرسهجو مدرسه و کلاس درسدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی انضباط قاطع در مدیریت کلاس درس
بعدی راهبردهای مدرسه شمول مشق شب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی