جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارمدیریت در آموزش و پرورشساختار آموزش و پرورش سوئد

ساختار آموزش و پرورش سوئد

6 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
مدیریت در آموزش و پرورش
ساختار آموزش و پرورش سوئد

آموزش و پرورش سوئد

ساختار آموزش و پرورش سوئد

ساختار آموزش و پرورش سوئد: دکتر محمدعلی فرجاد، در کتاب آموزش و پرورش تطبیقی شرحی بر ساختارهای حاکم بر آموزش و پرورش سوئد می‌دهند

آموزش و پرورش سوئد از قرن نوزدهم تحت تأثیر نظام آموزش و پرورش در آلمان بوده است. از سال ۱۹۴۲ آموزش ابتدایی در سوئد به صورت برنامه ای اجباری اجرا شد. از ابتدای قرن بیستم، فشارهای اجتماعی باعث شد که سطح تحصیلات اجباری در این کشور از ابتدایی به متوسطه افزایش یابد بعد از جنگ جهانی دوم، پیشرفتهای سریعی در آموزش و پرورش سوئد صورت گرفت.

در حال حاضر آموزش و پرورش اجباری در سوئد به مدت نه سال، از سن هفت با شانزده سالگی اجرا می‌شود. علاوه بر آن، جوانانی که در سن شانزده تا هجده سالگی قرار و تحصیل نمی‌کنند و کاری هم ندارند، باید تحت پوشش برنامه‌های کارآموزی هدایت در قرار گیرند.

مدارس اجباری دارای دو سطح سه ساله معادل تحصیلات ابتدایی سنتی است و یک سه ساله که معادل تحصیلات مرحله اول متوسطه است. سطح مقدماتی از پایه ۱ تا ۳، سطح میانی از پایه ۴ تا ۶، سطح متوسطه از پایه ۷ تا ۹ است. در سطوح مقدماتی و میانی، تدریس در هر کلاس به عهده یک معلم گذاشته شده که تدریس بیشتر مواد را به عهده دارد. در سطح متوسطه، از دبیرانی که در رشته‌های مختلف متخصص و ورزیده هستند، استفاده می‌شود.

در سطوح مختلف، دروسی از قبیل هنر، ورزش، موسیقی به عهده دبیرانی که در رشته‌های مزبور مهارت دارند واگذار می‌شود.

تقریبا تمام کودکان تحصیلات اجباری را در مدارس عمومی‌دولتی می‌گذرانند و مدارس خصوصی بسیار نادرند. با اینکه تأسیس مدارس خصوصی در سوئد منع قانونی ندارد، با این وجود تعداد مدارس خصوصی بسیار کم است و در مجموع فقط ۱٪ از کودکان در مدارس خصوصی تحصیل می‌کنند.

اهداف کلی آموزش و پرورش در سوئد

در آموزش و پرورش سوئد، هدف اصلی، بهره مند ساختن دانش‌آموزان از معرفت امور مهارتها و اعتلای شخصیت هماهنگی آنان است تا به یاری خانواده اعضایی وظیفه ش شایسته برای جامعه پرورش یابند.

برنامه تحصیلی بازتاب نقطه نظرهایی در رابطه با اجتماع می‌باشد و این امر متضمن آن است که انسانها فعال و خلاق و برای همکاری با دیگران در درک و ارتقاء شرایط زندگی خود و دیگران، هم توانا و هم ناگزیر از پذیرش مسئولیت و جویای معرفت هستند. محتوای برنامه ها و روشهای اجرایی آنها باید چنان باشد که نگرش افراد را نسبت به جامعه ای که در آن زندگی می‌کنند، تقویت کند.

بر عهده مدارس است که به تناسب افزایش سن و میزان رشد و بلوغ دانش‌آموزان با واگذاری مسئولیتهای سنگین‌تری به آنان، توان تصمیم گیری جمعی در آنان را تقویت کنند.

اهداف کلی به صورت جامع طرح شده اند و به منزله راهنما و سمت گیری جریان آموزشی تلقی می‌شوند و بینش حاکم بر جامعه را نشان می‌دهند. اما برنامه ریزی درسی و آموزشی برای هر ماده درسی مجموعه ای از مواد و هدفهای رفتاری را در آنها مشخص می‌سازد.

در سوئد مثل سایر کشورهای غربی، در حال حاضر، مسائلی از قبیل بزهکاری کودکان و نوجوانان مطرح است. فرار از مدرسه، خرابکاری، ترک تحصیل و سرانجام اعتیاد و غیره از جمله مسائل مبتلابه نوجوانان و جوانان است.

در یک بررسی اجمالی در مورد افت تحصیلی معلوم شده که ۸٪ از دانش‌آموزان در تحصیلات خود موفق نمی‌شوند و به این جهت مدرسه را در خلال تحصیل ترک می‌کنند و این مساله در سوئد به صورت یک مساله اساسی مطرح شده است؛ بخصوص در سطح تحصیلات اجباری که دولت خود را به انجام کامل آن موظف می‌داند. شاید یک علت آن ترکیب متجانس جمعیتی آن باشد که در حال حاضر ۸٪ جمعیت آن را مهاجران تشکیل می‌دهند. کشور سوئد برای فرزندان مهاجران که طبعا به زبان سوئدی آشنا نیستند برنامه‌های ویژه ترتیب می‌دهد و آنها در مدارس ویژه تحصیل می‌کنند و در این کار، دو هدف تعقیب می‌شود: یکی اینکه به مهاجران زبان سوئدی می‌آموزد و دیگری آنکه به فراگیری زبان بومی‌آنها کمک می‌کند. بتدریج که کودکان غیربومی‌با زبان و ملیت سوئد، آشنایی پیدا می‌کنند، مدارس سوئدی پذیرفته می‌شوند و مثل سایر دانش‌آموزان به تحصیل می‌پردازند.

معمولا زبان تدریس در پایه‌های مقدماتی برای کودکان، زبان مادری آنهاست و در پایه‌های دیگر، بتدریج زبان سوئدی جای آن را می‌گیرد. در تحصیلات کلاسیک، گرایش به مهارتهای عملی در نظام آموزشی سوئد به عنوان یک اصل تلقی شده است. محتوای برنامه ها و روشهای اجرایی آنها باید چنان باشد که نگرش افراد را نسبت به جامعه ای که در آن زندگی می‌کنند، تقویت کند.

بر عهده مدارس است که به تناسب افزایش سن و میزان رشد و بلوغ دانش‌آموزان با واگذاری مسئولیتهای سنگین‌تری به آنان، توان تصمیم گیری جمعی در آنان را تقویت کنند.

اهداف کلی به صورت جامع طرح شده اند و به منزله راهنما و سمت گیری جریان آموزشی تلقی می‌شوند و بینش حاکم بر جامعه را نشان می‌دهند. اما برنامه ریزی درسی و آموزشی برای هر ماده درسی مجموعه ای از مواد و هدفهای رفتاری را در آنها مشخص می‌سازد.

در سوئد مثل سایر کشورهای غربی، در حال حاضر، مسائلی از قبیل بزهکاری کودکان و نوجوانان مطرح است. فرار از مدرسه، خرابکاری، ترک تحصیل و سرانجام اعتیاد و غیره از جمله مسائل مبتلابه نوجوانان و جوانان است.

ساختار اداری و اجرایی مدیریت در آموزش و پرورش

آموزش اجباری در سوئد، سابقه ای کهن دارد و آخرین اصلاحات آن در سال ۱۹۸۳ صورت گرفته است. تقسیم وظایف از نظر مدیریت در سازمان آموزش و پرورش به شرح زیر است:

در سطح سیاسی مرکزی (دولت و مجلس): اهداف و اصول راهنما را تعیین می‌کنند. به عبارت دیگر، چارچوبی را که در محدوده آن، اهداف باید محقق شود، مشخص می‌سازند و منابع مالی را تصویب می‌کنند.

سطح اجرایی و مدیریت مرکزی (هیأت ملی آموزش و پرورش): مسئولیت کلی راهنمایی و هدایت امور اجرایی را برای رسیدن به اهداف بر عهده دارد و باید مبانی و مقدمات لازم برای تغییر اهداف و سیاستهای کلی را در منطقه فراهم آورند.

سطح اجرایی و مدیریت منطقه ای (هيأت منطقه ای آموزش و پرورش): مسئول امور توسعه، هماهنگی، برنامه ریزی در منطقه است و نیز عهده دار هدایت امور اجرایی برای رسیدن به اهداف و اصول راهنما در منطقه می‌باشد.

شهرداریها، شورای محلی آموزش و پرورش مسئول مدیریت فعالیتهای روز به روز مدارس است و توسعه فعالیتهای آموزشی را با توجه به برنامه ها و کمکهای مقامات دولتی، بر عهده دارد. در اجرای برنامه تحصیلی جدید و دیگر اجزای برنامه اصلاحات، هیأت‌های آموزش و پرورش با هیأت‌های منطقه ای همکاری نزدیک دارد. همچنین بین مراکز تحقیقاتی دانشگاهها و شورای ملی آموزش و پرورش همکاری نزدیکی وجود دارد. در اجرای طرح جدید، سیاست کلی آن است که به امر عدم تمرکز توجه بیشتری شود. مقامات محلی در نظام فعلی آموزش و پرورش وظایف مهمی‌به عهده دارند و حمایت از آنها در سرلوحه برنامه‌های دولت منظور شده است.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی بررسی مقطع متوسطه در آموزش و پرورش کشورهای اروپایی
بعدی اصول آموزش و پرورش تطبیقی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی