جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارمدیریت در آموزش و پرورشزمینه های افت تحصیلی دانش آموزان

زمینه های افت تحصیلی دانش آموزان

14 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
مدیریت در آموزش و پرورش
زمینه های افت تحصیلی دانش آموزان

زمینه های افت تحصیلی دانش آموزان

زمینه های افت تحصیلی دانش آموزان: جان هالت در کتاب زمینه های افت تحصیلی دانش آموزان به این موضوع می پردازد

چند روز قبل یکی از دانش آموزان به سوی میز من آمد و در حالی که نگاه ثابتش را به من دوخته بود، بدون یک کلمه حرف، مثل همیشه، نسخه جوهری آخرین انشایش را روی میز گذاشت. قانون ما این است که در هر صفحه نسخه جوهری نباید بیشتر از سه غلط باشد، اگر بود آن نسخه باید دوباره نوشته شود. من ورقه او را بازبینی کردم و در صفحه اول ۵ غلط یافتم.

آنها را به او نشان دادم و تا آنجا که توانستم با ملایمت به او گفتم که باید آن را دوباره بنویسد، او را ترغیب کردم که بیشتر دقت کند – یعنی همان نصیحت همیشگی معلمان. او به من نگاه کرد، آهی کشیده و به سوی میز خودش بازگشت. او چپ دست است و نمی‌تواند قلم را خوب کنترل کند. می‌توانستم ببینم که در موقع کار و تلاش بر اثر تمرکز چین بر پیشانی او افتاده است. پس از مدتی با نسخه دوم دوباره بازگشت.

این بار صفحه اول هفت غلط داشت و دستخط او به طور مشخصی بدتر بود. به او گفتم دوباره بنویسد. آه عمیقتری کشید و به سوی میز خودش بازگشت. به همان ترتیب نسخه سوم از راه رسید که ظاهرش بسیار بدتر از دومی بود و اشتباه بیشتری هم داشت.

در این لحظه یکی از همکارانم از من سؤالی کرد که خودم باید از خود می‌کردم. این سؤال را همه باید همیشه برای خودشان مطرح کنند. او پرسید: «سعی داری به کجا برسی و آیا داری به مقصودت می‌رسی؟» این سؤال تکانم داد. در مدارس بسیار آسان درون این تله می‌افتیم: روشهای رسیدن به هدف تبدیل به هدف می‌شود. این قانونِ «سه غلط در هر صفحه» که قرار بود در خدمت کار دقیق و انشای تمیز باشد روی دست من مانده بود.

اما آیا با کاربرد انعطاف ناپذیر آن به کار دقیقتر و انشاء پاکیزه تری رسیده بودم؟ خیر، کارم کودک را چنان نگران دوباره‌نویسی ورقه‌اش کرده بود که نمی‌توانست حواس خود را روی کارش متمرکز کند، و از این رو آن را بدتر و بدترمی‌نوشت و ورقه های بعدی اش هم نمی‌توانست دست کمی از اینها داشته باشد.

در مدرسه قبل از هر اقدامی، باید از خود بپرسیم که «سعی داریم به کجا برسیم، و آیا کاری که می‌کنیم ما را در رسیدن به مقصدمان کمک می‌کند؟ آیا هدف ما از کاری که می‌کنیم کمک به کودکان است و آیا می‌توانیم ببینیم که نتیجه کارمان مثبت بوده است؟ یا شاید این کار را می‌کنیم چون هزینه چندانی ندارد و یا برای مدرسه، معلمان و مدیران راحت و بی دردسر است؟ یا شاید چون همه همین کار را می‌کنند؟ باید مراقب باشیم که روغن ریخته را نذر امامزاده نکنیم و برای انجام دادن کاری که در واقع به دلیل مدیریت اقتصادی – سهولت کار انجام می‌شود دلایل تعلیم و تربیتی دهان پرکن سر هم بندی نکنیم.

خطر بزرگتری نیز در کمین ماست؛ این خطر که وقتی کاری را در ابتدا به دلایل کافی و محکم شروع کردیم، آن را کورکورانه و لجوجانه و به هر قیمتی ادامه دهیم و نخواهیم یا نتوانیم بفهمیم که با ادامه آن، به دانش آموزان ضرر بیشتری می‌زنیم تا منفعت.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیآموزش و پرورشافت تحصیلیافت تحصیلی دانش آموزاندبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسزمینه های افت تحصیلی دانش آموزانضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیمدیریت در آموزش و پرورشهمایش علوم انسانی
قبلی اهداف آموزش و پرورش ملی در ژاپن
بعدی سه رویکرد تدریس برای آموزش

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی