جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارتدریس زبان انگلیسیروش تدریس زبان انگلیسی

روش تدریس زبان انگلیسی

16 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
تدریس زبان انگلیسی
کتاب زبان انگلیسی دوازدهم رشته علوم انسانی

روش تدریس زبان انگلیسی

مهارت‌های زبان انگلیسی

مهارت‌های ما در زبان انگلیسی به 5 مهارت تقسیم می‌شود: speaking و writing به عنوان دو مهارتout put ،listening  و reading  به عنوان دو مهارت in put  شناخته می‌شوند. پنجمین و مهم‌ترین مهارت زبان انگلیسی با عنوان body language، از ترکیب چهار مهارت دیگر به‌دست می‌آید. به هر مقدار که در این چهار مهارت توانا باشیم، در body language ، اعتماد به نفس و ارائه مطالب موفق‌تر خواهیم بود.

ابعادِ معلمِ ماهر

معلمان برای رسیدن به این چهار مهارت و مهم‌تر از همه مهارت پنجم، باید به 4 بعدِ مهمِ معلمی توجه نمایند. یک معلم خوب باید دانشِ بزرگ و در کنار این دانش بزرگ، روشی بزرگ داشته باشد. به مجموعه این دو بعد معلمی، متدولوژی آموزشی می‌گویند؛ علاوه بر این، بعد سوم منش بزرگ و بعد چهارم برخورد مناسب است. هر زمان که معلم دارای تمامی این 4 بعد نباشد، کلاس مفید واقع نشده و به زودی فراموش خواهد شد.

از writing  تا ISI

امروز از میان مهارت‌های زبان انگلیسی به writing  اشاره خواهیم کرد. ابتدای writing  نوشتنِ یک جمله، انتهای آن نوشتنِ یک انشاء و در نهایت حضور در جامعه‌ی بین المللی به وسیله‌ی نوشتنِ مقالات است. از میان مقالات بین المللی می‌توان مقالات ISI را نام برد که مخفف شده‌ی عبارتInstitute for Scientific Information یا «موسسه‌ی اطلاعات علمی» است که در هلند واقع است.

هر مقاله‌ای که از هر جای دنیا به این موسسه فرستاده شود، رصد شده و شما می‌توانید با مراجعه به پایگاه داده‌ها تمام مقالات را با impact factor خاص خودشان بررسی کنید. محدوده‌ی عددی impact factor از 0 تا حدودا 150 است. مجلات بین المللی ایران تقریبا نمره‌ی 2.54 را کسب کرده‌اند که افزایش قابل توجه‌ای از نمره‌ی 1.7 داشته است.

چگونه پائولو کوئلیو باشیم

برای یک writing خوب یا به اصطلاح goodly writing باید چند مورد را در نظر داشته باشیم. اکنون چارچوب یک انشاء را باهم بررسی می‌کنیم. Goodly  قطعا قید نیست؛ زیرا قیدِ کلمه‌یgood ، well است که جزو قید‌های بی‌قاعده می‌باشد. Goodly به معنای attractive یا جذاب است. اگر بخواهیم یک writing زیبا مانند کتاب “کیمیاگر” اثر پائولو کوئلیو داشته باشیم که بیش از 70 بار چاپ شود باید تمام خواسته‌های خواننده‌ی کتاب را بر‌طرف کنیم. کتاب‌هایی که تعداد چاپ بالایی دارند، به فرایند goodly توجه ویژه‌ای کرده‌اند.

اولین مورد برای writing، داشتنِ plan خوب است

برای ارائه دادنِ یک writing خوب باید 5 مورد را رعایت کنیم: اولین مورد برای شروع یک writing، داشتنِ یک plan خوب است. باید plan داشته باشیم تا آنچه را می‌خواهیم روی آن پیاده کنیم. این plan می‌تواند ساده‌‌ترین مقاله‌ای باشد که مثلا در آزمون آیِلتس می‌نویسیم. یک مقاله یا انشا‌ی ساده باید حداقل 4 پاراگراف و 300 حرف داشته باشد.

تناسب حجمی پاراگراف‌ها باید رعایت شود به گونه‌ای که همیشه پاراگراف اول و آخر باریک‌تر و کوچک‌تر از پاراگراف‌های دیگر هستند. اولین پاراگراف introduction یا مقدمه و آخرین پاراگراف conclusion یا نتیجه‌گیری است؛ به این دو پاراگراف main body می‌گویند. امروز روی main body تمرکز می‌کنیم. با توجه به plan یا برنامه‌ای که برای متن خود در‌نظر گرفته‌اید تعداد پاراگراف‌ها مشخص می‌شود و  تناسب حجمی پاراگراف‌ها رعایت می‌شود.

جایگاه منطق در زبان انگلیسی

پس از مشخص شدن پاراگراف‌ها سوالی مطرح می‌شود که چگونه داخل پاراگراف‌ها را ساده و صریح و goodly  پر کنیم؟ برای پر کردن پاراگراف‌ها، دومین موردی که لازم است پس از رسم یک plan در‌نظر گرفته شود، این است که به منطق بپردازیم. منطق را با یک مثال برای شما توضیح خواهم داد: فرض کنید موضوع بحث ما “نقش آلودگی‌های محیط زیست بر اقتصاد خانواده” است. منطق ما دو حالت دارد: موافق با این موضوع یا مخالف با آن؛ پس منطق می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

تحت این شرایط بهتر است توجه داشته باشیم که اگر منطق ما موافق با این موضوع است باید از ابتدا تا انتها موافق باشیم و اگر  مخالف هستیم نیز باید از ابتدا تا انتها مخالف باشیم؛ به عبارت دیگر باید  coherenceیا پیوستگی را رعایت کنیم. اگر در هر کدام از این پاراگراف‌ها پیوستگی نباشد، ممکن است از اصل مطلب دور شویم و نوشته خاصیت goodly خود را از دست بدهد. قلب نوشتار، coherence  است که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

جهانی فکر کن

چهارمین مورد برای جذاب بودن یک نوشته thinking globally به معنای “تفکر جهانی” است. فرض کنید از ما می‌پرسند که انرژی اتمی ضرورت دارد یا خیر؟ اگر بخواهیم بومی و منطقه‌ای فکر کنیم جواب ما می‌تواند مثبت یا منفی باشد؛ زیرا یا خواستار جنگ هستیم و یا خاطرات هیروشیما هنوز در ذهن ما باقی است و از بابت آن آزرده خاطر هستیم. اما اگر بخواهیم جهانی فکر کنیم، به افکار اکثریت مردم توجه می‌کنیم، به این گونه که انرژی اتمی خوب است به دلیل اثرات درمانی، اثرات تولید انرژی و اثرات مطالعات علمی، اما در کنار این فواید، مسائل ضد‌بشری نیز دارد.

غلطِ گرامری ممنوع

پنجمین مورد برای نوشتنِ یک متن زیبا، grammar  و lexical است. lexical  هم‌مفهوم با “هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد” است. در lexical باید colucation را دقیقا رعایت کنیم. برای مثال برای خوردن دارو تنها از فعل take استفاده کنید. grammar می‌تواند تکراری و خسته کننده باشد یا ترکیبی از گرامر‌های کاربردی را در‌بر بگیرد که برای خواننده جذاب، شیرین و قوی باشد.

بخش‌های اصلیِ مقدمه

همیشه پاراگراف introduction دارای 3 بخش اصلی است: بخش اول بیان مجدد عنوان به زبان دیگر است. طبق مثالِ قبل می‌توان به بیان‌ها و زبان‌های مختلف، همان عنوان را برای موضوعِ نقش آلودگی‌های محیط زیست بر اقتصاد خانواده مطرح کرد؛ می‌توان گفت “آیا شما هم جزو آن دسته از افراد که قربانی تاثیرات آلودگی محیط زیست بر اقتصاد جامعه‌اند هستید؟”،  “آیا به نظر شما هم آلودگی‌ها بر اقتصاد خانواده تاثیر دارند؟” و “صدالبته که آلودگی‌ها روی اقتصاد خانواده تاثیر دارند” . از اولین جمله می‌توان منطق نویسنده را بر اساس تقویت کننده یا انتقاد کننده شناسایی کرد.

ایده و طرحِ کلی متن

پس از آن به دنبال out line یا طرح کلی هستیم تا نشان دهیم که این مقاله به دلایل زیر نشان می‌دهد که آلودگی می‌تواند چه اثراتی بر اقتصاد جامعه داشته باشد. در out line  دلایل خود را با اولویت بزرگ به کوچک مطرح می‌کنیم. به اصطلاح قانع کننده‌ترین دلیل، دلیل اول است. به تعداد دلایلی که می‌شود آن‌ها را توضیح داد، main body  خواهیم داشت.

مثلا اگر مقاله‌ای 7 پاراگراف داشته باشد یعنی 7 reason دارد که هر کدام از پاراگراف‌ها یک reason محسوب می‌شوند. در پاراگراف اول دلیل شماره 1، به عنوان idea مطرح می‌شود. بلافاصله این دلیل را ساپورت خواهیم کرد؛ به این گونه که علاوه بر explanation و توضیح دادن، باید آن را ساپورت کرد. هر اندازه توصیف و ساپورت قوی‌تر باشد، به همان میزان idea و reason 1  قابل قبول خواهد بود.

مثال، روشی برای متقاعد کردن

پس از آن نوبت به example یا مثال می‌رسد. هر چه مثال‌ها ملموس‌تر باشد، به همان میزان خواننده متقاعد‌تر خواهد شد. به عنوان مثال می‌گوییم یکی از آثار بدِ آلودگی‌ها روی اقتصاد خانواده این است که وقتی محیطی آلوده است، مردمانِ آنجا از بیماری رنج می‌برند. این بیماری منجر می‌شود مقداری از درآمد خانواده صرفِ درمانِ آن بیماری و مصارف پزشکی شود. از طرفی وقتی پدر خانواده بیمار است، کارایی لازم را برای درآمدزایی ندارد و جامعه نیز به چنین فردی مسئولیت شغل خاصی را نمی‌دهد؛ بنابراین از طرفی درآمد‌ها کم و مخارج و هزینه‌ها زیاد است.

دلایلِ کم اهمیت‌تر

reason یا دلیلِ شماره‌ی 2 می‌تواند در رابطه با آلودگی‌های صوتی و اثراتِ مخرب آن باشد. اگر دلیل عمده‌ی دیگری نیز وجود داشت آن را در main body شماره‌ی 3 مطرح خواهیم کرد؛ اما اگر دلایل دیگر از اهمیت کمتری نسبت به سایر برخوردار بودند آن‌ها را در همین‌جا پوشش خواهیم داد. برای مثال از دلایل کم اهمیت‌تر می‌توان به آلودگی‌های دارو‌یی نیز اشاره کرد؛ به این گونه که دفن شدن دارو‌ها سبب آلودگی آب‌های زیرزمینی و… می‌شوند.

Thesis و Reasoning

پایۀ یک رایتینگ روی دلیل و منطق بنا شده است و اصلاً بر اساس گرامر واقع نشده است. پس اولین موضوعی که برای نوشتن در نظر می‌گیریم reasoning است. هر پاراگراف از سه بخش تشکیل شده: جملۀ ابتدایی، انتهایی و تنۀ اصلی پاراگراف. جملۀ اول جملۀ تز Thesis است؛ جمله‌ای که در آن منظورمان را به طور صحیح بیان می‌کنیم.

جملات بعدی، تز را توضیح و پوشش معنایی می‌دهند که همانReasoning  است. با مثال‌ها یا هر متریال دیگری می‌توان تز را پوشش داد. مثلاً می‌گوییم تأثیر فلان ماده روی رشد باکتری را دیدیم یا دیدیم فلان ماده را اضافه کردیم و رشد باکتری‌ها هیچ فرقی نکرد پس این دلیل هرگز صحیح نیست یا باید افزایش دهیم یا کم کنیم. Reason باید استدلالی قوی باشد تا مخاطب تز ما را قبول کند؛ باید آن را بسط دهیم.

رعایت پیوستگی مطالب

پیوستگی در نوشتار خیلی مهم است. در رایتینگ دقت کنیم پیوستگی خیلی مهم است. اگر یک لحظه به حاشیه برویم رایتینگ خراب می‌شود. Coherency یا به‌هم‌پیوستگی خیلی مهم است. خلاقیت در بیان نیز مهم است. یا از کل به جزء یا از جزء به کل وارد بحث اصلی شویم.

بالا بردن مهارت Reading

قدرت Writing از Reading می‌آید. هرکس Reading خوبی داشته باشد و زیاد مطالعه کند می‌تواند نویسندۀ خوبی هم شود. نوشتۀ خوب، نوشته‌ای است که در آن با استفاده از کمترین لغت و گرامر بیشترین درک مفهومی را ایجاد کنیم. این موضوع مستلزم یک تکنیک است که ادامه به آن خواهم پرداخت.

برای نوشتن Plan ترسیم کنید

خیلی‌ها در Reading دچار مشکل می‌شوند به این علت که از دید نویسنده به متن نگاه نمی‌کنند. اینکه بدانیم نویسنده با چه هدفی دست به قلم شده است و با چه برنامه‌ای متنی را نوشته است مهم است. با درست درک کردن هدف نویسندۀ متن مشکل حل خواهد شد. برای مثال شما می‌خواهید نوشته‌ای دربارۀ «تأثیر آب و هوا بر سلامت روان» بنویسید.

این روش چند مشکل دارد، اولین مشکل به حاشیه رفتن بحث است چون بدون برنامه آغاز به نوشتن کرده‌ایم. در این روش ممکن است وسط کار نظرمان راجع به موضوع را به کلی تغییر دهیم. پس بهتر است یک Plan برای نوشته‌مان ترسیم کنیم و بر اساس آن پیش برویم. ابتدا یک هستۀ مرکزی تعیین می‌کنیم: برای مثال عمق و اصل موضوع «آلودگی هوا» است. آیا از ما خواسته‌اند دربارۀ آلودگی صحبت کنیم؟ خیر، پس آلودگی هستۀ ثانویه هم دارد و آن هم سلامت روان است. می‌توان آلودگی هوا و سلامت روان را به چند روش به هم ربط داد. اما باید بررسی کنیم که چه روشی مد نظر ما است. تأثیر سلامت روان بر آلودگی یا تأثیر آلودگی بر سلامت روان؟

برچسب ها: CLTISIreadingwritingآموزش علوم انسانیدبیران متوسطه دوره دومدرس زبان انگلیسیدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسروش تدریس زبان انگلیسیزبان انگلیسیضمن خدمتعلون انسانیکارگاه های مجازیمتدولوژی آموزشی
قبلی روش تدریس درس روان شناسی
بعدی روش تدریس جغرافیا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی