جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارتدریس ریاضیروش تدریس ریاضی

روش تدریس ریاضی

17 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
تدریس ریاضی
کتاب درسی ریاضی و آمار دهم انسانی

روش تدریس ریاضی

دغدغه‌ی اصلی مولفان؛ بهبود کیفی مطالب کتاب‌های درسی

سال گذشته کنفرانسی با عنوان «چهاردهمین کنفرانس آمار ایران» برگزار شد. یکی از کارهای بسیار خوبی که در این کنفرانس انجام شد این بود که بین آموزش‌وپرورش و دبیران این کنفرانس ارتباط برقرار کردیم. هدف ما این بود که به طریقی بتوانیم مشکلاتی که در زمینه‌ی آموزش درس آمار بود را برطرف کنیم. جناب آقای دکتر محمدی حضور پیدا کردند؛ ایشان مولف بخش آمار کتاب درسی هستند. مطالب خوبی مطرح و اشکالات و ابهامات درسی دبیران رفع شد. همکاران ما باید اشکالات کتاب درسی را مکتوب کرده و به دفتر تالیف ارسال کنند؛ و مطمئن باشند که این ایرادها و نواقص رسیدگی خواهند شد.

چرخه‌ی آمار؛ یکی از مشکلات کتاب درسی

یکی از ایرادهایی به کتاب وارد است و همکاران هم اشاره کردند، بیان مختصر چرخه‌ی آمار است. من نیز همین عقیده را دارم که حاصل سال‌ها تحقیق و پژوهش آماری در ده صفحه خلاصه شده است، که این عامل باعث شده که اگر کسی درک درستی از آمار و تفکری آماری نداشته باشد در درک این قسمت دچار مشکل می‌شود. حتا معلم‌ها هم گاهی در درک این قسمت دچار مشکل می‌شوند و ناچار هستند یا از این قسمت به سرعت بگذرند یا اشاره‌ی گذرایی به این بخش داشته باشند؛ حاصل این وضعیت هم این است که دانش‌آموز چون می‌بیند معلم هم بهایی به درس نمی‌دهد، دلسرد شده و وقعی به درس نمی‌نهد.

تدریس در رشته‌ی غیر تخصصی؛ معضل اصلی دانش‌آموزان و معلم‌ها

گاهی به دلایل مختلف معلم‌های رشته‌های مختلف مجبور می‌شوند دروسی غیرمرتبط با رشته‌ی خود را تدریس کنند؛ این هم یکی دیگر از عواملی است که بازدهی معلم و دانش‌آموز به حد اقل می‌رسد. مباحث علمی روز به روز در حال پیشرفت هستند؛ ما نمی‌توانیم با دیدی غیرتخصصی به بحث‌ها وارد شده و تدریس کنیم. این پیشرفت در حوزه‌ی علم تاثیری دوگانه دارد: از یک سو کلیت مبحث پیشرفت در علم فی نفسه خوب است، از سویی دیگر چون کتاب‌ها سال به سال تغییر می‌کنند، معلم‌ها تا می‌آیند به کتاب عادت کرده و روش تدریس مناسب را پیدا کنند کتاب عوض می‌شود و همین چرخه ادامه پیدا می‌کند. این روند اشتباه باعث شده است که دانش‌آموزان نیز دچار مشکل شوند.

یکی داستان است پُر آبِ چشم

انگیزه‌ی اصلی‌ای که باعث شد درس آمار را در مدارس قرار دادند این بود که انجمن آمار متولی مباحث علمی آمار است و وظیه‌ی عمومی‌سازی این علم در بین اقشار مختلف، از جمله از مقطع ابتدایی به بعد را دارد؛ ابتدا آمار را در یک کتاب با عنوان «آمار و مدل‌سازی» در مقطع دوم دبیرستان قرار دادند. بعد به دلیل اعتراض‌هایی که از سوی همکاران‌مان مبنی بر اینکه این درس در مدارس تبدیل به زنگ تفریح شده است، حذف شد. سپس هیئت تالیف به این نتیجه رسید که این درس در مقاطع مختلف تدریس شود. در این وضعیت هم همکاران ما می‌گویند چون سرفصل‌های درس ریاضی سخت‌تر از آمار است، وقتی را که باید به آمار اختصاص دهیم را نیز به تدریس ریاضی می‌پردازیم و بخش‌های آماری را در حد یک یا دو جلسه جمع می‌کنیم.

سه قشری که باید مشکلات هم‌دیگر را کاملا بشناسند

متاسفانه اتفاقی که افتاده این است که ما یک سری مولف داریم که کتاب‌ها را می‌نویسند، یک سری مدرس داریم که کتاب‌ها را آموزش می‌دهند و یک سری دانش‌آموز داریم که مطالب را باید بیاموزند؛ این سه دسته افراد به هیچ‌وجه حرف و مشکل هم‌دیگر را متوجه نمی‌شوند. اتفاقات خوبی نیز افتاده است، ارجاعاتی برای بهبود کتاب درسی و بهبود وضعیت تدریس انجام شده است، اما سرعت و دامنه‌ی این حرکت‌ها کند و زمان‌بر است. خوبی برگزاری این دست کارگاه‌ها هم البته همین است: شما به عنوان مدرسْ وضعیت کلاس‌ها را به ما نشان می‌دهید و ما به عنوان واسط گروه تالیف و همکاران معلمْ این اشکالات را به آنها انتقال می‌دهیم.

منطقه‌ای کردن آموزش؛ دور شدن از عدالت آموزشی

یکی از نکاتی که هکاران به آن اشاره کردند، در باره‌ی منطقه‌ای کردن تدریس است. اشکال این طرح این است که باعث بی‌عدالتی آموزشی می‌شود؛ به این ترتیب که دانش‌آموزان مرکز نشین سهم بیشتری از آموزش رایگان می‌برند و همچنین باعث کم‌رنگ‌تر شدن نقش تلاش و پشت‌کار معلم در آموزش دادن و دانش‌آموز در فرا گرفتن این آموزش می‌شود. بعد این دانش‌آموز با این میزان از سواد فارغ‌التحصیل شده و وارد بازار کار می‌شود. مشکلی در ابنجا نیز به وجود می‌آید این است که این دانش‌آموز توانایی رقابت را با دانش‌آموز مرکز نشین ندارد، و دوم اینکه بازدهی اجتماعی کمتری نیز خواهد داشت. ‌با توجه به مطالب گفته شده، اجرای این طرح در تمام وجوه باعث بی‌عدالتی است.

حجیم بودن کتاب درسی؛ مشکل همیشگی کتاب‌های درسی

از دیگر مشکلات مربوط به درس آمار، بحث حجیم بودن کتاب درسی است؛ بسیاری از همکاران ما به این موضوع اشاره کردند؛ ما نیز با ایشان موافقیم. وقتی ساعت تدریس دو ساعت است، چه لزومی دارد این همه مطلب را در زمانی کوتاه جای دهیم که فقط بازدهی را پایین آورد؟ در دانشگاه‌های ما نیز وضعیت همین‌گونه است: درس چهارواحدی را برای بعضی از رشته‌ها تبدیل به درس سه واحدی می‌کنند بدون اینکه در سرفصل‌های آن درس تغییری ایجاد کنند!

این مشکلی است که حل آن مربوط به معلم‌ها و اساتید نیست اما چون سایر نهادها وظیغه‌ی خود را به درستی انجام نداده‌اند معلم مجبور است مشکل را حل کند. خود من به این طریق با این مشکل برخورد می‌کنم که مباحثی که از درجه‌ی اهمیت کمتری برخوردار است را فقط تیتر وار برای دانش‌جویان بیان کرده و از آنها عبور می‌کنم. از دیگر مشکلات کتاب درسی که دوستان اشاره کردند، عدم توازن و قرارگیری مباحث «چرخه» و «احتمال» در کتاب درسی، همچنبن «رسم نمودار به صورت نرم‌افزاری»، «محاسبه‌ی شاخص‌های تورم» و مبهم بودن مبحث «مقیاس و اندازه‌گیری» است.

انتخاب روش تدریس مناسب؛ یکی از راه‌های کاهش اضطراب دانش‌آموزان

یکی از راه‌های کاهش اضطراب و ترس دانش‌آموزان از درس و امتحان ریاضی انتخاب روش تدریس مناسب است. باید در کلاس با دانش‌آموزان صمیمی رفتار کرد. دانش‌آموز اگر ببیند که رفتار معلم با او از سر صداقت و مهر است به حرف‌های او گوش داده و درسش را می‌فهمد. بسیاری از معلم‌ها گله‌مند هستند که دانش‌آموزان رشته‌ی علوم انسانی هیچ رغبتی به ریاضی ندارند.

در توضیح این گله‌مندیِ به حق، یکی از تجربیات خود را بازگو می‌کنم: کاری که من در کلاس‌هایم برای دانش‌آموزان انجام می‌دهم مدرن کردن آموزش است؛ استفاده از اپلیکیشن‌های آماری، سایت‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی علوم آماری یکی از راه‌های مقابله با بی‌میلی دانش‌آموزان در کلاس است. به طور مثال در یکی از کلاس‌های خودْ از نرم‌افزار Google Forms برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده کردم که بسیار مقبول دانش‌جویان بود. یا در موردی مشابه برای یکی از مباحث آماری دانشگاهی، اپلیکیشن موبایلی را با همکاری یکی از دوستان متخصص در رشته‌ی نرم‌افزار طراحی کردیم که با استقبال چشم‌گیر دانشجویان روبه‌رو شد. اگر می‌خواهیم کلاس‌های ریاضی و آمار جذاب شوند باید به این سمت حرکت کنیم. تجربه نشان داده است که اگر با نسل جدید دانش‌آموزان از راه تکنولوژی وارد دیالوگ شویم نتیجه‌ی بهتری را خواهیم گرفت.

محاسبه‌ی شاخص‌های تورم

در بحث «محاسبه‌ی شاخص‌های تورم» متولی آمار، مرکز آمار ایران است اما در کنار آن، بانک مرکزی نیز یک سری شاخص‌ها را ارائه می‌دهد. در بحث آشنا کردن و آموزش مباحث مربوط به تورم به دانش‌آموزان می‌توانیم از این مراکز و مراجع استفاده کنیم. دانش‌آموزان را با مباحث آماری آشتی دهیم و به آنها بگوییم مباحث آماری به چه کاری می‌آیند و چه نتیجه‌گیری و تحلیلی می‌توان از این آمارها داشت؟ در سایت مرکز آمار ایران که متولی این امر است شاخص‌های مختلف آماری را معرفی کرده است. همچنین با مراجعه یه سایت بانک مرکزی می‌توان «نرخ تورم» و «شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی» را بدست آورد که همه‌گی در کتاب درسی آمده‌اند. می‌توان مباحث خشک و نظری را با استفاده از پیوند دادن‌شان با زندگی روزمره دانش‌آموزان برای آنها قابل فهم کرد.

«دانش آماری» و «سواد آماری»

دو مفهوم وجود دارد با عنوان‌های «دانش آماری» و «سواد آماری»؛ دانش آماری یعنی علم داشتن به قسمت ریاضی قضیه، اما سواد آماری یعنی توانایی تحلیل و استفاده از این دانش آماری. اگر بتوانیم دانش‌آموزان را با بخش دوم آمار آشنا کنیم، علم آمار برای او کاربردی شده و بسیار بهتر و راحت‌تر با قضایا ارتباط می‌گیرد.

برچسب ها: آموزش ریاضیآموزش علوم انسانیدبیران متوسطهدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسروش تدریس ریاضیریاضیضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازی
قبلی تدریس کاربردی روان شناسی
بعدی چگونگیِ آموزش کتاب دین‌ و زندگی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی