جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارروش تدریستربیت شهروند دموکراتیک

تربیت شهروند دموکراتیک

24 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
روش تدریس
تربیت شهروند دموکراتیک

تربیت شهروند دموکراتیک

تربیت شهروند دموکراتیک: گری فنستر میچر در کتاب رویکردهای تدریس در باره ی لزوم تربیت شهروند دموکراتیک صحبت می کند که در ادامه خواهیم خواند

واژه دموکراسی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما کمتر درک شده است. با تعریفی تقریبی، دموکراسی به عنوان قوانین وضع شده توسط مردم در مقابل قوانین وضع شده توسط اشراف، ثروت مندان، رهبران مذهبی و قدرت‌های نظامی شناخته می‌شود. آنچه معنای دموکراسی را پیچیده می‌کند ارتباط پویای آن با دیدگاه‌هایی مانند لیبرالیسم (که آن هم کمتر تبیین شده است، آزادی فردی برای پیگیری چشم اندازها در مورد زندگی خوب)، کاپیتالیزم (وابستگی اقتصاد بازار به رفتارهای کارآفرینانه) و نیز واژه‌های مرتبط با ساختارهای دولتی همچون فدرال، جمهوری و نمایندگی است. درک عامه مردم از دموکراسی غالبا توده غبار آلودی از همه این واژه هاست.

خوشبختانه مجبور نیستیم بین این معیارها یک دیدگاه اساسی معرفی کنیم: اگر مسئولیت دولت‌ها به مردم واگذار شده است، پس مردم باید دریابند که آن مسئولیت را چگونه به شایستگی انجام دهند. در حقیقت، یکی از دلایل سنتی برای تفویض نکردن مسئولیت‌های حکومت به مردم آن است که کار را به خوبی انجام نمی‌دهند. به عنوان مثال، افلاطون به دموکراسی بسیار بی اعتماد است، با ترس از این که اگر توده‌های مردم قدرت فرمانروایی داشته باشند نمی‌توانند برای افزایش آگاهی و نظم مطلوب کاری انجام دهند.

این سوءظن نسبت به دموکراسی نشان دهنده این دیدگاه استاندارد برای قرنهای متمادی بوده است. در موارد متعددی برای تحقق کامل وعده دموکراسی باید منتظر ظهور دولت به ملت و توسعه یک فلسفه سیاسی مناسب برای هدایت فعالیت سیاسی بود. در زمانی که اروپایی‌ها سکونت در قاره آمریکا را آغاز نمودند هر دوی اینها وجود داشت. بدون کم اهمیت جلوه دادن وحشت و انزجاری که مهاجرت اروپایی‌ها به آمریکا در دل بومیان آن منطقه ایجاد کرد، تشکیل ایالات متحده آمریکا به عنوان یک دولت ملی اولین تجربه حکومت دموکراتیک در حد گسترده بود.

بنیادگذاران کشورها دریافته بودند که تحقق مطلق وعده دموکراسی به آموزش وابسته است. بر اساس قانون، مردم باید برای اجرای آن آماده شده باشند. این جمله معروف متعلق به توماس جفرسون است «در یک حکومت مدنی، این که ملت انتظار داشته باشد هم بی سواد باشد و هم آزاد انتظاری است که هرگز محقق نشده و نخواهد شد.» آموزش و پرورش باید آشکارا ابزاری برای آماده کردن مردم جهت پذیرش مسئولیت شهروندی دموکراتیک تلقی شود. بنابراین در آغاز، واژه «مردم» تنها شامل مردان سفید پوستی می‌شد که معمولا دارای ثروت و دارایی و به ویژه از اروپای غربی یا از مردمان اروپای غربی بودند. یک راه برای مطالعه تاریخ ایالات متحد تلاش مستمر برای توسعه حقوق شهروندی است، به گونه ای که سرانجام فرصت برای حاکمیت و تضمین زندگی، آزادی و دستیابی به سعادت برای هر فرد فراهم شد.

آموزش رسمی نه تنها به عنوان ساز و کار آماده سازی جوانان برای ایفای مسئولیت شهروندی، بلکه به منزله ابزاری برای گرد آوردن گروه‌های بیشتری از مردم در طبقات فرمانروایان دارای سابقه ای طولانی است. رویکرد آزاداندیشانه این مسئولیت را به روشنی پذیرفته است. یکی از مبانی اساسی آن، تعهد این رویکرد به عدالت و رعایت قانون است. جان دیویی در دموکراسی و آموزش و پرورش آشکارا بحث اصلی را این گونه مطرح نموده است که دموکراسی باید به عنوان شکلی از حکومت گرامی داشته شود، زیرا به تنهایی فرصت تحقق کامل استعداد همگانی و تک تک افراد را گسترش داده، به فرد و جامعه خدمت می‌کند و باعث پیشرفت نوع بشر می‌شود. این استعداد بدون تعلیم و تربیت شکوفا نخواهد شد. بنابراین، دموکراسی و تعلیم و تربیت به یکدیگر وابسته اند، در حقیقت نسبت به هم حالت هم افزایی دارند. آنها به منافع یکدیگر کمک می‌کنند. مردم تربیت یافته تر قابلیت بیشتری برای حاکم شدن دارند به گونه ای که آزادی، استقلال و استمرار خوشبختی را گسترش دهند. بیشتر کسانی که سازوکارهای دموکراسی را محقق می‌کنند کسانی هستند که می‌توانند در تعلیم و تربیت که امکان رشد استعدادها و روح انسان را فراهم می‌سازد مشارکت نمایند.

البته، باید توجه داشت که وعده هم افزایی پویای تعلیم و تربیت به طور کامل تحقق نیافته است. این وعده‌های عملی نشده گروهی از صاحب نظران رویکرد آزاداندیشانه را برانگیخته است. آزاداندیش‌های ناراضی از آهنگ کند یا نزولی توسعه دموکراتیک معتقدند از منظر آنها صرفا آماده ساختن جوانان متفکر، بصیر و انسانهای خوش اخلاق کافی نیست. آنان باید به درستی به ضعف‌های عدالت اجتماعی و اصول اخلاقی که نه تنها در جوامع دموکراتیک، بلکه در سراسر جهان مشخص زندگی شده است توجه کنند. معتقدان به رویکرد آزاداندیشانه در پی آن اند که مسائل عدالت اجتماعی و فضایل اخلاقی را در کانون برنامه درسی قرار دهند. آنان نیاز به مطالعه عمیق در موضوعات درسی و نیاز به شیوه صحیح برای چنین مطالعاتی را می‌پذیرند، اما معتقدند تعلیم و تربیت نباید در این مرحله متوقف شود. تعلیم و تربیت باید به سمت کاربرد این مطالعات برای اعمل در حیطه آرمان‌های بزرگ و اهداف اصیل حرکت کند. با آنچه درباره دیدگاه آزاداندیشانه آموخته ایم نباید تعجب کرد که نگرانی‌های معتقدان به این رویکرد در مورد عدالت اجتماعی که در موضوعاتی همچون طبقه اجتماعی، قدرت و فعالیت‌های تبعیض آمیز مطرح شده است ریشه در نژاد، فرهنگ، جنس و معلولیت دارد.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی سبک تدریس، جزو جدایی ناپذیر آموزش
بعدی فرهنگ آموزش در کشور فنلاند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی