جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارتدریس روان شناسیتدریس کاربردی روان شناسی

تدریس کاربردی روان شناسی

17 شهریور 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
تدریس روان شناسی
کتاب روان شناسی آموزش روان شناسی

تدریس کاربردی روان شناسی

کتاب روان‌شناسی به نسبت گذشته کاربردی‌تر شده است

در سال‌های گذشته کتاب‌های روان‌شناسی بیشتر بحث‌های نظری را ارائه می‌کرد؛ یعنی اطلاعات و دانشی از علم روان‌شناسی در اختیار دانش‌آموز قرار می‌داد. در کتاب‌های تالیف جدید مباحث متفاوتی از قبیل بحث‌های شناختی، مثبت‌نگری و کاربردی مطرح شده است. هدف از تالیف این کتاب این است که اولا دانش‌آموز افکار و اندیشه‌ی خود را بهتر و بیشتر بشناسد و ثانیا دانشی که به دست آورده را به کار ببندد؛ به طور مثال دانش‌آموز وقتی بحث حافظه را در این درس یاد گرفت بتواند آن را در سایر دروس نیز بکار ببرد؛ بنابر این صرف خواندن مبانی روان‌شناسی و نظریه‌های این علم مدّ نظر گروه تالیف نبوده است. ما در گروه تالیف خواستیم در دبیرستان دانش‌آموز با کارکردهای این رشته بیشتر آشنا شود، بعد از آن اگر به هر مبحثی علاقه نشان داد آن را در دانشگاه ادامه دهد.

یادگیری عمیق و پایدار؛ هدف اصلی گروه تالیف در آموزش روان شناسی

بعضی از همکاران به ما اعتراض می‌کنند که مباحث این درس وقت‌گیرتر شده است؛ ما این موضوع را قبول داریم ولی از طرف دیگر باید گفت به همان نسبت که وقت‌گیرتر شده است، جذاب‌تر نیز شده است. در این کتاب، تست و سوال هدف ما نبود، بلکه هدف ما یادگیری عمیق و پایدار مباحث روان‌شناسی است.

نوع ارزشیابی معلم‌ها ایراد دارد

ارزش‌یابی با سه مشکل روبه‌روست: اولین مشکل این است که اتفاقی که در مدارس ما به نام ارزش‌یابی در حال رخ دادن است ارزشیابی نیست و اندازه‌گیری است. در نظام آموزشی ما معلم صحبت می‌کند و دانش‌آموز ساکت است؛ در حالی که ‌دانش‌آموز باید صحبت کرده و معلم باید سکوت کند. معلم خوب معلمی است که شوق به یادگیری و آموختن را در دانش‌آموزان زنده کند. دومین مشکلی که وجود دارد این است که ما کسانی را به عنوان مراقب در سر جلسات امتحانی قرار می‌دهیم؛ این به آن معناست که به صورت پیش‌فرض دانش‌آموزان را دزد فرض می‌کنیم. سومین نکته‌ای که وجود دارد این است که:«ارزشیابی برای…» یا «ارزشیابی از…»؟ چیزی که باید اتفاق بیافتد «ارزشیابی برای یادگیری» است.

تولید جذابیت در تدریس؛ عامل اصلی یادگیری عمیق در آموزش روان شناسی

]بعد از اجرای بازی صندلی‌ها و نمایش فیلم کودک و مرد[: ما باید با بهره‌گیری از بازی‌ها و محتواهای آموزشی موجب رشد درک اخلاقیِ دنش‌آموز شویم. با بهره‌گیری از این بازی‌ها می‌توانیم دانش‌آموز را به محتوای کتاب علاقه‌مند ساخته و کاری کنیم که مطالب از ذهنش پاک نشوند. یکی دیگر از راه‌های تولید جذابیت در کلای و درس ایجاد چالش در کلاس با استفاده از سوالات چالش بر انگیز و از قبل طراحی نشده است. معلم‌ها به جای اینکه خشک، کلاسیک و مکتب‌خانه‌ای تدریس کنند با به کار گیریِ این روش‌ها کاری می‌کنند که بحث‌ها و سرفصل‌های کتاب درسی در ذهن دانش‌آموزان نهادینه شود و مطمئن باشند که با این روش‌ها دانش‌آموزان در کنکور نیز موفق می‌شوند.

معلم‌ها نگران تمام نشدن کتاب به خاطر حجم بالای آن نباشند

همکاران من نگران این نباشند که به خاطر حجم درس، کتاب تمام نشود؛ بلکه نگران این باشند که یادگیری یه شکل درست و کامل اتفاق نیافتد. معلم‌های روان‌شناسی باید یک سر و گردن از سایر معلم‌ها بالاتر باشند. روان‌شناس صرفا کسی نیست که دانش روان‌شناسی دارد، بلکه به دیگران کمک می‌کند تا مهارت‌ها و قابلیت‌های آموزشی و… را انتقال دهند. برای همکارانی که رشته‌ی تخصصی‌شان غیر از روان‌شناسی است و همچنین کسانی که سال اول تدریس‌شان است، فیلم‌های آموزشی «رایادرس» انتخاب مناسبی است؛ تمامیِ نکات و مبانی‌ای که می‌خواهید درس بدهید در این فیلم‌ها نهفته است.

ویژگی‌های سوال درسی استاندارد در آموزش روان شناسی

در رابطه با سوال درسی، از نظر هیئت تالیف بهترین سوال نوع سوال، سوالات پایان هر درس و یا شبیه به فعالیت‌ها باشد. ما با سوالات تستی و چهارگزینه‌ای را به هیچ‌وجه موافقت نداریم. معلم‌ها باید به دنبال پرورش عقل دانش‌آموزان باشند نه پُر کردن ذهن دانش‌آموز از حفظیات کتاب درسی. اگر دانش‌آموزان ما با کمک معلم‌ها این کتاب را کامل و جامع یاد بگیرند در تمام وجه‌های زندگی پیشرفت خواهند داشت؛ چرا که در تالیف این کتاب سعی شده که دیدی همه‌جانبه به موضوعات زندگی داشته باشیم. از همکاران گرامی درخواست داریم مشکلات کتاب را به ما اطلاع دهند.

برچسب ها: آموزش روان شناسیآموزش علوم انسانیتدریس علوم انسانیچالش های درس روان شناسیدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروان شناسیروش تدریسروش تدریس روان شناسیضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازی
قبلی چالش های تدریس جغرافیا
بعدی روش تدریس ریاضی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی