بهبود روخوانی دانش آموزان
26 بهمن 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

بهبود روخوانی دانش آموزان
مداخله به موقع برای دانش آموزانی که مشکلات روخوانی دارند، برای جلوگیری از عقب افتادگی بیشتر آنها در تمام مواد درسی نسبت به کودکان دیگر در طول تحصيل، واجد ارزش حیاتی است. «برنامه های بهبود روخوانی» و «موفقیت برای همه» از موفق ترین برنامه های مداخله هستند.
بهبود روخوانی برنامه ای است که توسط ماری کلی در زلاندنو طراحی شده است. این برنامه ترکیبی است از آموزش آوایی مستقیم و محيط غنی شده با سبک کل خوانی. این برنامه به طور متوسط ۱۶ هفته ادامه می یابد و در طول این دوره معلم هایی که به طور ویژه آموزش دیده اند، ۳۰ دقیقه در روز با تک تک دانش آموزان کار می کنند.
کتاب هایی که گام به گام دشوارتر می شوند، دروس نگارش کوتاه و حروف پلاستیکی برای لغت سازی، به دانش آموزان عرضه می شود. درسهای بهبود روخوانی هفت جزء دارند:
-
بازخوانی دو یا چند متن آشنا و داستانهایی که دانش آموز می داند (اما از حفظ نیست)؛ در خلال این قسمت بر درک مطالب تمرکز می شود.
-
ادامه بازخوانی داستان جدید روز قبل؛ معلم کودک را حین خواندن متن مشاهده میکند.
-
شناسایی حروف و ساختن لغت با استفاده از حروف مغناطیسی.
-
نوشتن یک داستان و افزایش آگاهی واج شناختی. دانش آموز یک داستان می نویسد و به هنگام روبه رو شدن با لغات دشوار، از روش آوایی استفاده میکند. دانش آموزان به تجزیه لغات به اصوات تشکیل دهنده ترغیب می شوند.
-
سپس دانش آموزان ترغیب می شوند تا داستان را به مؤلفه های تشکیل دهنده آن شامل عبارات، لغات، دسته های حروفی و حروف واحد تجزیه کنند.
-
معرفی کتاب جدید؛ کتاب جدیدی که دانش آموز میتواند با کمی تلاش بر آن تسلط یابد، البته این کتاب باید شامل حداقلی از عناصر جدید برای یادگیری کودک باشد.
-
خواندن کتاب جدید با کمک معلم.
به طور کلی، برنامه بهبود روخوانی که در حال حاضر در اغلب کشورهای انگلیسی زبان استفاده می شود، برای دامنه وسیعی از دانش آموزان واجد مشکلات روخوانی مؤثر و کارآمد تشخیص داده شده است. البته از آنجا که ممکن است تا ۲۵ درصد از دانش آموزان از پیشرفت لازم برخوردار نشوند، عده ای به اثربخشی این روش تردید کرده اند.
موفقیت برای همه (SFA) برنامه مدرسه شمول بسیار موفقی است که برای مدارس دارای پذیرش از نقاط محروم طراحی شده است. این برنامه نیز مانند برنامه بهبود روخوانی بر متون با معنا او معتبر و آموزش نظام مند آوایی تأکید می کند. آموزش مستقیم راهبردهای روخوانی بخش دیگری از این برنامه است.
بخش های اصلی این برنامه عبارتند از:
-
مربیان تعلیم دید؛ روخوانی، دانش آموزانی را که عملکرد آنها در سطح معیارهای روخوانی همسالان خود نیست، در جلسات ۲۰ دقیقه ای به صورت فردی آموزش می دهند. آنها طی جلسات سواد یا روخوانی به تدریس کلاس کمک میکنند و بدین ترتیب حجم کلاس را کاهش می دهند. مربیان، پیوسته دانش آموزان را مورد ارزشیابی قرار می دهند.
-
هر روز یک زنگ ۹۰ دقیقه ای تعیین می شود که طی آن دانش آموزان بر حسب توانایی روخوانی احتمالا با سنین مختلف) در کلاسهای حداکثر ۲۰ نفری گروه بندی می شوند. علاوه بر کتابهای بزرگ و داستانهای خواندنی، از آموزش مستقیم آوایی نیز استفاده می شود. وقتی بچه های کودکستانی بتوانند در سطح كتاب الفبا روخوانی کنند، کار گروهی در زمینه روخوانی و فعالیت های ترکیبی را شروع می کنند.
-
هر ۸ هفته یک بار پیشرفت دانش آموزان سنجیده می شود و گروههای مربی دوباره مورد ارزشیابی قرار می گیرند.
-
مدارس موفقیت برای همه»، با تدارک کلاسهای پیش دبستانی نیمه وقت و کودکستانی تمام وقت، تجربه های مناسب برای یادگیری و رشد زبان را به دانش آموزان منتقل می کنند.
-
یک گروه پشتیبانی با خانواده های دانش آموزان کار می کند و کمک های لازم را در اختیار آنها قرار می دهد.
دیدگاهتان را بنویسید