برنامه درسی ملی و نقش آن در تدوین کتاب فلسفه
2 مهر 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

برنامه درسی ملی و نقش آن در تدوین کتاب فلسفه
برنامه درسی ملی و نقش آن در تدوین کتاب فلسفه: خانم دکتر فخری ملکی مولف کتاب درسی فلسفه در همایشی که به همت مرکز ترویج علوم انسانی برگزار شد صحبت کردند:
برای همۀ مردم اهمیت آموزش وپرورش که تعلیم وتربیت فرزندان ما را برعهده دارد، مبرهن است. فرزندان ما ۱۲ سال از بهترین روزهای عمر خود را در این نهاد سپری میکنند. از نگاه صدرایی مراتب وجودی دانشآموزان در این ۱۲ سال از «اجمال» به «تفصیل» میرسد. تا آنجا که برای پیشبینی آینده کشور میتوان نگاهی به وضعیت دانشآموزان ومدارس کشور انداخت.
آموزش وپرورش بهعنوان یک نهاد مدرن ریشه در فرهنگ مدرنیته دارد ودر پاسخ به دنیای مدرن شکل گرفته است. این فرهنگ حول محور اومانیسم درحرکت است وسعی در القای تفکر لذتطلبی دارد. این طرز تفکر مادهگرا با تمام نتایج مثبت ومنفی خود، در زادگاه خودش محدود نمانده وهمواره درصدد بوده که در دیگر فرهنگها رخنه کند وسایۀ خود بر ملل دیگر را گسترش دهد. ایران نیز از هجمۀ غرب در امان نبوده وطی سالیان دراز تحتتاثیر اندیشه وفرهنگ غرب قرار گرفته است.
از زمان تأسیس دارالفنون تا به امروز آموزشهایی که به دانشآموزان داده شده ریشه در فرهنگ غربی داشته است. ما تقریبا همان محتوایی که مغربزمین تهیه کردهاست را به دانشآموزانمان ارائه کردهایم واز این تناقض، بزرگان ما نیز دم زدهاند.
مقام معظم رهبری نیز در 3/8/1386 اشاره کردهاند که «آموزش وپرورش کنونی ما ساخته وپرداختۀ فکرها وبرنامههای ما وفلسفۀ ما نیست». ایشان براساس همین اندیشه با تلاشهای بسیار، مبانی نظری تحول در آموزش وپرورش را ایجاد کردند وبرحسب آن سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را تنظیم کردند. تدوین برنامه درسی ملی بخشی از این سند است که به فعالیت ما در آموزش وپرورش مربوط میشود.
برنامه درسی ملی چیست؟
برنامه درسی ملی سندی است که چهارچوب برنامۀ درسی ونظام برنامهریزی درسی را برای تحقق اهداف آموزش وپرورش در جمهوری اسلامی محقق میکند. البته نمیتوان با این سند بدون واسطه به تدوین کتابهای درسی بپردازیم.
در این سند ۱۱ حوزۀ یادگیری مشخص شده است:
-
حوزۀ هنر
-
حوزۀ تفکر وحکمت
-
حوزۀ قرآن ومعارف اسلامی و…
دیدگاهتان را بنویسید