بررسی اختلال یادگیری در دانش آموزان
1 اسفند 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

بررسی اختلال یادگیری در دانش آموزان
محمدحسین ظلی، در کتاب «شیوه های یادگیری دانش آموزان عادی و استثنایی» به بررسی اختلال یادگیری در دانش آموزان میپردازد.
امروزه نظام تعلیم و تربیت هر جامعه زیربنای توسعه اجتماعی – اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن جامعه به شمار می رود. بررسی عوامل پیشرفت جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند، مؤثر و کارآمدی برخوردارند.
یک گروه از دانش آموزانی که در فرایند دروس مدرسه با مشکل مواجهند دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری اند. افرادی که دچار اختلال یادگیری بودند، زمانی در زمره ی کم توانان ذهنی قلمداد میشدند؛ اما پژوهشگران دریافتند که برخی از کودکان، هوشبهر عادی یا حتی بالاتر از عادی دارند و با وجود این، در یادگیری برخی از دروس آموزشگاهی، با وجود کوشش قابل توجهی که از خود نشان میدهند، ناتوان هستند.
این افراد را کودکانی با ناتوانی های یادگیری نامیدند. عوامل موثر بر یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بسیار گسترده و وسیع می باشند، شناسایی این عوامل و رفع مشکلات و نارسایی های در سیستم آموزشی علی الخصوص برای حل مشکلات کودکان ناتوان یادگیری بسیار مهم است.
یادگیرندگان از نظر شخصیتی، نگرشها، واکنش های هیجانی، شیوه ها و سبک های یادگیری، سبک های شناختی و غیره با هم تفاوت هایی دارند که یادگیری و نحوه برخورد آن ها با مسائل و مشکلات را تحت تأثیر قرار میدهد. در پژوهش هایی که عملکرد تحصیلی را مورد مطالعه قرار دادند، همواره سبک های یادگیری و ویژگی های شخصیتی به عنوان دو متغیر مهم گزارش شده اند.
تا به حال تعاریف متعددی از ناتوانی یادگیری، اختلال یادگیری و یا مشکلات یادگیری ارائه شده است. در فرهنگ واژگان افروز و عبادی ناتوانی یادگیری معادل واژه ی (LD) به معنی فقدان توفیق و یا عدم توانایی یادگیری در زمینه های خاصی در مقایسه با توفیق افرادی که توانایی ذهنی مشابه دارند، تعریف شده است.
ناتوانی های یادگیری گسترهای بسیار وسیع تر از مشکلات تحصیلی را شامل می شود و نیازمند توجه به حوزه های اجتماعی، خانوادگی، عاطفی و رفتاری زندگی کودک در بافت خانواده نیز می باشد. سبک شیوه ای است برای یادگیری، شناخت و تفکر، سبک با توانایی فراگیر برابر نیست بلکه روشی است که به وسیله ی آن می توان توانایی های خود را بکار برد.
همان گونه که توانایی فرد در زندگی بسیار مهم است، شناخت سبک های یادگیری نیز دارای اهمیت است. بسیاری از نظریه پردازان یادگیری معتقدند که سبک یادگیری باید با سبک آموزش منطبق باشد تا حداکثر موفقیت در یادگیرندگان بدست آید. چرا که تناسب تدریس معلمان با سبک یادگیری دانش آموزان باعث تقویت انگیزه یادگیری و نیز پیشرفت تحصیلی می گردد.
اگر معلمین روش پردازش اطلاعات فراگیران را بدانند و روش های آموزش خود را متناسب با آن تغییر دهند، یادگیری فراگیران افزایش می یابد که این خود در عملکرد دانش آموزان ناتوان یادگیری تأثیر پر رنگ تری خواهد داشت. در واقع وجود ابزاری معتبر برای اندازه گیری سبک های یادگیری می تواند به شناخت دقیق تر سبک های یادگیری منتهی شود و بر مبنای این شناخت می توان به فراگیری برای افزایش یادگیری و تقویت خودشکوفایی آنها کمک کرد.
این سبکها از سویی بر اساس تفاوت های فردی و از سویی دیگر زیر تأثیر محیط شکل می گیرند. شخصیت نیز احتمالا حدود و مرزهایی برای نوع یادگیری ایجاد می کند که این حدود ممکن است با شرایط و خواسته های محیطی انطباق یابد. شخصیت مجموعه ای از صفات هیجانی و رفتاری است که فرد را در زندگی روزمره اش احاطه و همراهی می کنند. به عبارت دیگر، شخصیت، خصوصیات مستمری است که فرد از طریق آنها تعامل و سازگاری خود را با دیگران و محیط اجتماعی تنظیم می کند.
یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خصوصیات شخصیتی آنان است پنج بزرگ چارچوبی از ویژگیهای شخصیتی به عنوان یک مدل قاطع و صرفه جویانه برای درک رابطه بین شخصیت و رفتارهای مختلف تحصیلی است.
برچسب ها:
اختلال یادگیریاختلال یادگیری خاصاختلال یادگیری خاص چیستاختلال یادگیری خواندناختلال یادگیری در کودکاناختلال یادگیری ریاضیاختلال یادگیری نوشتناختلالات یادگیریدانش آموزان عادی و استثناییشیوه های یادگیریشیوه های یادگیری تفکر هفتمشیوه های یادگیری دانش آموزان عادی و استثناییشیوه های یادگیری ماندگارظلیکودکان ناتوان در یادگیریمحمدحسین ظلی
دیدگاهتان را بنویسید