جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارهمایش هاارتباط علوم انسانی و ریاضیات

ارتباط علوم انسانی و ریاضیات

3 مهر 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
همایش ها
ارتباط علوم انسانی و ریاضیات

ارتباط علوم انسانی و ریاضیات

ارتباط علوم انسانی و ریاضیات: دکتر میرشهرام صدر در همایشی که به همت مرکز ترویج علوم انسانی برگزار شد حضور داشته و به سخنرانی پرداخت:

خیلی ها ایراد می گیرند که کتاب های ریاضی علوم انسانی سخت تر شده اند. هرگز چنین نیست؛ مطالب ریاضی همان مطالبی است که در گذشته هم وجود داشت؛ فقط عمق بیشتری پیدا کرده است. نباید فکر کنید که مؤلفان کتابهای درسی به این دغدغه دانش آموزان که «ما ریاضی را نمی فهمیم، اگر می فهمیدیم رشته ریاضی را انتخاب می کردیم» توجهی نداشته اند؛ چرا؛ اتفاقا ما به این مسأله کاملا توجه داشتیم؛ ولی ما باید کاری کنیم که این بینش کم کم از بین برود. ما باید کسانی را تربیت کنیم که متفکر باشند و بتوانند عمقی فکر کنند.

فروکاست؛ رابط ریاضی و علوم انسانی

ریاضیات حل کردن مسأله در طبیعیات است؛ فلسفه حل کردن مسأله در علوم انسانی است؛ ولی آیا ریاضیات و علوم انسانی با هم ارتباط دارند؟ پیش از پاسخ دادن به این سؤال باید به مفهوم فروکاست بپردازیم. فروکاست یا تقلیل گرایی یا تحویل نوعی نگرش به طرح و حل مسئله هاست؛ فروکاست یعنی یک نظام در نظامی دیگر قابل بازسازی است. فرگه و راسل سالها تلاش کردند و حساب را در منطق بازسازی کردند و به این ترتیب، درستی ریاضی را با استناد به درستی منطق اثبات کردند؛ به عبارت دیگر، آنها ریاضی را به منطق فروکاستند. حال می توانیم با استفاده از مفهوم فروکاست ارتباط ریاضی و علوم انسانی برسیم.

بحث های ریاضی ذاتا فلسفی هستند

ارتباط منطق و حساب تنها ارتباط میان ریاضیات و علوم انسانی نیست؛ فلسفه هم پل ارتباطی مستحکم دیگری است. بسیاری از بحثهای ریاضی ذاتا بحثهایی فلسفی هستند. مثلا در پاسخ به این سؤال که «عدد چیست؟» فلسفه ورزی های بسیار صورت گرفته است. فرگه می گوید «عدد یک شیء است»؛ دکارت می گوید: «عدد (یا به بیان بهتر تعدد یا تکثر) در چیزها ناشی از تمایز آنها است»؛ و استنلی جونز این مطلب را با تأکید خاص چنین بیان می کند: عدد صرف نامی دیگر است برای تمایز.» و در نهایت، نویمان با استعاره «زوج مرتب» مفهوم سازی استعاری اعداد طبیعی را برحسب مجموعه هایی که مجموعه های دیگر عضو آنها هستند انجام داد. به وضوح می بینیم این گونه بحثها بحثهایی فلسفی هستند و پاسخ دادن به سؤال «عدد چیست؟» با فلسفه بسیاری همراه بوده و هست.

برچسب ها: آموزشآموزش علوم انسانیارتباط علوم انسانی و ریاضیاتدبیران متوسطه دوره دومدروس علوم انسانیدوره های آموزشیدوره های آنلایندوره های مجازیروش تدریسضمن خدمتعلوم انسانیکارگاه های مجازیهمایش علوم انسانی
قبلی برنامه درسی ملی و نقش آن در تدوین کتاب فلسفه
بعدی تدریس کاربردی درس جغرافیا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی