دوره های مجازی آموزش دروس علوم انسانی خراسان جنوبی

در راستاي همکاري معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش استان خراسان جنوبی و اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی استان خراسان جنوبی با مرکز ترویج علوم انسانی مبنی بر برگزاري دوره‌هاي مجازي ترویج علوم انسانی به اطلاع می رساند.

-دوره آموزش فلسفه، زمان مشاهده دوره از    8  الی 15 تیر  99 ،زمان آزمون آنلاین 16 تیر  99 با تدریس دکتر شهرآیینی ، دکتر طبّی  ممتاز

-آموزش عروض و قافیه با محوریت عروض سماعی زمان مشاهده دوره از 10 الی 17 تیر 99، زمان آزمون 18 تیر99 با تدریس دکتر پورعلیزاده

-دوره آموزش دین و زندگی زمان مشاهده دوره از 11 الی 21 تیر 99 ،زمان آزمون 22 تیر99 با تدریس دکتر شکرانی

لازم به ذکر است کلیه آزمون‌ها در تاریخ ذکر شده و در بازده زمانی 9 الی 16 برگزار می گردد.

کلیه دبیران دروس ذکر شده در متوسطه دوره دوم می توانند به لینک : https://bit.ly/2YxeUU8  مراجعه نمایند و مطابق با راهنمای ثبت نام از دوره‌ها بهره‌ ببرند. در صورت نیاز شماره های پشتیبان‌های مرکز ترویج علوم انسانی در تلگرام و واتس اپ به شماره 09030418146 و 02166962745 پاسخگو خواهند بود.

قابل توجه می باشد تنها براي همکارانی که در این دوره ثبت نام نموده و آزمون آنلاین را با موفقیت پشت سر گذاشتند گواهی دوره صادر خواهد گردید.

انتظار می رود کارشناسان محترم گروه هاي آموزشی در اسرع وقت نسبت به اطلاع رسانی کامل و دقیق به همکاران جهت ثبت نام و شرکت در دوره های مجازی اقدام نمایند.

-راهنمای ثبت نام و پوستر در پیوست تقدیم می گردد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی

محمدعلی واقعی

يكي از مهمترين اولويت هاي هر نظام سياسي، تلاش در راستاي دستيابي به توسعه سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي است. اين مساله در نظام جمهوري اسلامي ايران نيز از اهميت بسياري برخوردار مي باشد به گونه اي كه در اسناد فرادستي و فرودستي كشورمان به اين موضوع توجه ويژه اي شده و برنامه هاي پنج ساله توسعه كشور، سند چشم انداز بيست ساله و نامگذاري دهه چهارم انقلاب به نام دهه عدالت و توسعه، نشان دهنده اهميت اين موضوع در ميان سياستگذاران نظام جمهوري اسلامي ايران بوده است.

دراين ميان، علوم انساني به عنوان زيربنا، بستر و زمينه سازِ توسعه ملي و بومي از جايگاه بسيار مهمي برخوردار است زيرا كه مسئله‌يابي، كشف و تبيين مسائل و استنباط راهبرد و تعيين مسير استراتژي كلان هر نظام سياسي ، يكي از مهمترين وظيفه هاي علوم انساني است . درواقع، اين علوم انساني است كه چارچوب هاي كلي هر اجتماع را تنظيم و تدوين مي كند و با توجه به اهداف ملي هر كشور، به تعيين جايگاه ، نقش و كاركرد ساير علوم مي پردازد.

همچنين در چارچوب يك علوم انساني جهت‌دار و معني‌دار است كه ساير علوم مي‌توانند كاركرد خود را داشته باشند . براين اساس، تلاش براي توسعه كيفي و ارتقاي سطح علوم انساني به منظور دستيابي به توسعه متوازن ، بومي و هماهنگ در ساير علوم ضروري است زیرا عملاً رشته های علوم انسانی نقش اساسی در توسعه هر جامعه ای دارند و نظریه پردازی ها در بسیاری از زمینه های مهم جامعه در حوزه علوم انسانی صورت می گیرد.

بنابراین مشخص است که پیش زمینه و لازمه هر توسعه ای، تقویت و گسترش رشته های علوم انسانی است؛ چرا که با ترکیب علوم انسانی و اجتماعی و با تحقیق و توسعه‌ی فناوری‌هاي علوم دقيقه ، امكان دستيابي به توسعه بنيادين و همه جانبه ميسر مي گردد. اين مساله سبب مي شود كه نگرش تك بعدي و سخت افزاري به مساله توسعه جاي خود را به رويكردي كلان و همه جانبه نگر داده و زمينه توسعه پايدار بوجود آيد.

امروز یکی از مهمترين رویکردهای نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، تلاش در راستاي دستيابي به توسعه سياسي، اجتماعي و فرهنگي است . اين مساله اگرچه همواره در سياست هاي كلان و راهبردي مورد توجه و تاكيد بوده و از ابتداي انقلاب اسلامي تا كنون پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته و وضعيت آن در دهه چهارم انقلاب با دهه اول آن قابل مقايسه نيست.

براين اساس به نظر مي رسد كه براي دستيابي به توسعه بومي، همه جانبه و پايدار، توجه لازم به علوم انساني در تعريف توسعه، اهداف آن و تدوين مسير توسعه ضروري است . اين مساله نيز نيازمند آسيب‌شناسي و نقد فرايند توسعه كشور، بازتعريف و بازنگري برنامه‌ها و شيوه‌هاي توسعه و نقش علوم انساني در اين فرايند است.

در اين ميان، مسلما اين مساله به معناي نفي آنچه كه صورت گرفته است نبوده و آسيب شناسي اين فرايند به منظور قرار گرفتن توسعه ملي در بهترين مسير موجود در دستيابي به سياست هاي كلان نظام جمهوري اسلامي مي باشد و برگزاری همایش‌ها و کارگروه های علمی مهم‌ترین مکان و فرصت برای ارائه آخرین دستاوردهای نوین علمی دراین حوزه تخصصی است؛

چرا که این علوم با مسئله‌یابی و تبیین مسائل و ارائه راهبرد، چارچوب کلان هر اجتماعی را تنظیم و تدوین می‌کنند و دستیابی به توسعه متوازن و بومی و هماهنگ از مسیر این علوم میسر است؛ بنابراین علوم انسانی بومی و ملی در جامعه ایران اسلامی ما نیز باید نقش و جایگاه واقعی خود در توسعه کشور را بر عهده بگیرد و چالش‌های پیش رو آسیب‌شناسی شود.

امید است در کارگاه های مجازی که با مشارکت مرکز ترویج علوم انسانی برگزار می گردد؛ بتوانیم فضایی مناسب جهت ارائه دستاوردهای محققان عزیز بهارستان علم و ادب فراهم نموده و در سایه هم فکری، تبادل نظرهای سازنده ، همکاری و حمایت معلمین پژوهنده، پرتلاش و متعهد استان  گام های بلند و مؤثری در راستای توسعه و ترویج علم و فنون بنیادین به منظور بسترسازی زمینه های پژوهشی در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی و آموزش صحیح برای جامعه و مردم خراسان جنوبی ایجاد نماییم.

معاونت آموزش و پرورش خراسان جنوبی

دوره‌های مجازی آموزش دروس علوم انسانی

رضا یکه‌خانی، معاون آموزش متوسطه استان خراسان جنوبی:

علوم انسانی همچون نگینی بر تارک علوم می درخشد.
اهمیت توجه به علوم انسانی از آن جهت است که  علوم انسانی به ابعاد ذهنی، فکری، روانی و معنوی انسان مربوط می شود. به گفته دکتر محمد حسین پناهی، استاد ممتاز جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، هر چه این بعد از انسان بودن ما و نیازهای مربوط به آن بیشتر مورد نظر باشد علوم انسانی اهمیت بیشتری پیدا می کند،

بنابراین ا گر ما علوم انسانی را به یک معنای دیگر علوم فرهنگی بنامیم، چون فرهنگ عامل اصلی رشد و کمال انسان تلقی می شود، پس علوم انسانی علومی هستند که با چگونگی رشد و کمال و پیشرفت انسان سروکار دارند. بنابراین به میزانی که این امور در زندگی انسان اهمیت دارد، به همان میزان علوم انسانی نیز اهمیت می یابد این بخش از علوم انسانی با روان و ذهن و فکر انسان و یا به عبارتی دیگر با نیازهای معنوی انسان سرو کار دارد.

بخش دیگری از علوم انسانی وجود دارد که می توان به آن علوم اجتماعی گفت و آن هم به انواع مختلف رفتارهای انسان از جمله رفتارهای اقتصادی، ا جتماعی، سیاسی و غیره توجه می کند؛ هدف آن فهمیدن علل و عوامل چنین رفتارهای مختلفی است که از انسان سر می زند و همه آنها در راستای بهبود زندگی انسان قرار دارند.

ولی مجموعاً علوم انسانی و علوم اجتماعی با هم، برای ایجاد یک زندگی بهتر و در جهت رشد و کمال انسان هستند. به میزانی که این امور اهمیت پیدا می کند، علوم انسانی هم در جوامع اهمیت پیدا می کند.

اگر علوم رابه علوم انسانی، طبیعی، زیستی و فنی دسته بندی کنیم، علوم طبیعی بیشتر در جهت فهم محیط زندگی انسان و کنترل انسان بر محیطی که در آن زندگی می کند، می باشد. بخشی از علوم طبیعی مانند پزشکی و غیره که در مورد جسم انسان هستند نیز در جهت کنترل ویژگی های جسمانی انسان می باشند و چگونگی عملکرد اجزای مختلف بدن انسان را کنترل می کنند تا اگر دچار عملکرد نامناسب شدند بتوانند آنها را معالجه کنند.

بنابراین علوم طبیعی در جهت کنترل انسان بر محیط بیرونی است، اما علوم انسانی در جهت فهم و کنترل رفتار عملی، ذهنی و فکری انسان است.

پس یک مرز شناخته شده ای می توان میان این دو کشید، هر چند ارتباط متقابل میان شان وجود دارد؛ به این معنا که همه علوم به انسان بر می گردند و انسان آنها را می فهمد و تولید و منتشر می نماید پس تمامی علوم با محوریت انسان هستند. ولی علوم طبیعی بیشتر ارتباط انسان را با محیط عینی و فیزیکی برقرار می کند و علوم انسانی با رفتارها و ذهنیات و معنویات.

علوم اجتماعی در بین همه علوم از جایگاه خوبی برخورداراست که بعد از علوم طبیعی در دنیا به وجود آمده و رشد کرده است ، بنابراین بیشتر به محیط پرداخته تا به خودش. به همین علت در رد ه بندی علوم بعد از علوم دیگر آمده و اهمیت گرفته است. اما هر چه زمان می گذرد انسان بیشتر به اهمیت این علوم پی می برد.

در واقع در حوزه علوم طبیعی یا به عبارتی علوم سخت افزاری ما پیشرفت های خوبی داشته ایم و توان زیادی در آنها نشان داده شده است و معلوم شده آن علوم در حوزه ای هستند که با سرمایه گذاری و تلاش بیشتر می توان نیازهای انسانی را در آن مورد رفع کرد و از طرفی آن علوم، علومی هستند که دریافت آنها از دیگران آسان تر است. اما علوم انسانی این گونه نیستند؛ اولاً علوم انسانی به راحتی از جامعه ای به جامعه دیگر قابل تقلید نیستند.

هر جامعه ای براساس بسترهای تمدنی خودش باید علوم انسانی اش را تولید کند تا برای پدیده های آن موضع مفید باشد و همچنین عدم کارآمدی علوم انسانی تقلیدی در جامعه ما روز به روز روشن تر می شود. همه این ها ما را متوجة این قضیه می کند که اگر می خواهیم جامعه و زندگی بهتری داشته باشیم، باید به علوم انسانی بیشترتوجه کنیم.

از این روست که مقام معظم رهبری علاوه بر توسعه رشته علوم انسانی، بر بومی سازی رشته علوم انسانی نیز تاکید دارند؛ تا در مقابل علومی که از سایر کشور ها به عاریه گرفته ایم دچار شیفتگی نشویم . علوم انسانی کشور های اسلامی علی الخصوص کشور ایران باید مطابق با ارزش های ملی و مذهبی و بومی باشد.

در استان خراسان جنوبی که مهد علم و فرهنگ است از دیر باز علوم انسانی مورد توجه بوده و سیاستگزارن و دولتمردان و دانشمندان فهیمی را در عرصه علم ، سیاست و اجتماع داشته ایم . استان خراسان جنوبی مهد  پرورش پنج پدر علم ایران است.

پروفسور محمدحسن گنجی پدر علم جغرافیا و دانشمند برتر هواشناسی، دكتر غلامحسین شكوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران، دكتر كاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین ایران و دكتر مهدی بلالی مود پدر علم سم شناسی ایران از جمله نخبگان علمی خراسان جنوبی هستند. با وجود این بزرگان چه در ایران و چه در سایر ممالک علوم انسانی همچون نگینی بر تارک علوم می درخشد.

در حال حاضر رویکرد آموزش و پرورش استان بر توسعه رشته علوم انسانی است تا با گسترش این رشته به جایگاه اصلی خودمان که مهد عالم پروریست برسیم. علوم انسانی از میان رشته های شاخه نظری سهم قابل قبولی را به خود اختصاص داده است .

قطعا برگزاری همایش ها و نشست های علمی  نگاه عموم به اهمیت رشته علوم انسانی جلب خواهد شد و با نگاه نو و اندیشه ای نو منطبق با فناوری نوین بازگشتی به عظمت از یاد رفته این رشته خواهیم داشت .

مهندس اکبری
رئیس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی استان خراسان جنوبی:

از دیدگاه مقام معظم رهبری علوم انسانی به اندازه علوم صنعتی و پزشکی مهم است و پیشرفت و نظریه پردازی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ایشان بسیاری از حوادث و اتفاقات دنیا را ناشی از نظریه پردازی های دانشمندان این رشته ها می دانند و می فرمایند: «بسیاری از حوادث دنیا حتّی در زمینه های اقتصادی و سیاسی و غیره، محکومِ نظرات صاحبنظران در علوم انسانی است؛ در جامعه شناسی، در روان شناسی، در فلسفه؛ آنها هستند که شاخصها را مشخص می کنند.

از طرفی با توجه به اهمیت سند تحول بنادین در آموزش و پرورش و اشاره ای به رشد تمام ساحتی  در این سند، باعث شده تا یکی از برنامه های ابلاغی وزارت برای سال تحصیلی  400- 99 با عنوان: “طراحی و تدوین برنامه‌هاي پژوهشی در حوزه علوم انساني در پژوهش سراهاي دانش‌آموزي با مشاركت و سرمايه‌گذاري مراكز و انجمن‌هاي علوم انساني” مورد توجه بیشتر قرار گیرد. بنابراین امیدواریم بتوانیم در تعاملی سازنده با مرکز ترویج علوم انسانی گام موثری در این راستا برداریم.

در پایان، لازم می دانم از تلاش تمامی همکارانم در استان خراسان جنوبی که باعث کسب رتبه اول کشور در نمرات نهایی علوم انسانی در سال تحصیلی 98-99 شد تشکر نمایم.

کارگاه های مجازی خراسان جنوبی

آموزش مجازی فلسفه (خراسان جنوبی)

در این دوره چه آموزش داده می شود؟ آموزش مجازی فلسفه (خراسان جنوبی) ریشه ها وشاخه‌های فلسفه در دو بحث…
4 ساعت
0
399000 تومان رایگان!

دوره آموزشي علوم و فنون ادبی با هدف عروض سماعی (خراسان جنوبی)

آموزش مجازی عروض و قافیه (عروض سماعی)
دوره های مجازی آموزش عروض و قافیه با محوریت آموزش عروض سماعی – بررسی کتاب‌های عروض و قافیه در سه پایه 10.11.12 -
8:30
0
399000 تومان رایگان!

دوره مجازی دین و زندگی (خراسان جنوبی)

دوره مجازی دین و زندگی (خراسان جنوبی)
5.00 2 رای
در این دوره چه آموزش داده می شود؟ اهداف آموزش دوره مجازی دین و زندگی -درک اطلاعات، فهم معانی، انتقال…
4 ساعت
0
399000 تومان رایگان!

راهنمای ثبت نام

نظرسنجی دوره مجازی خراسان جنوبی

دروس علوم انسانی

• عزیزانی که مایل به ثبت نام در دوره‌های مجازی آموزش دروس علوم انسانی می‌باشند بر روی دکمه زیر کلیک نموده و در صفحه مربوطه ثبت نام کنند.

راهنمای ثبت نام و شماره‌های زیر راهنمای شما خواهند بود.
09030418146 __ 021-66962745