رویکرد آزاداندیشانه تدریس رهایی بخش
17 آبان 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی

رویکرد آزاداندیشانه تدریس رهایی بخش
رویکرد آزاداندیشانه تدریس رهایی بخش
تدریس رهایی بخش گونه ای از رویکرد آزاداندیشانه با جهتگیری سیاسی و اجتماعی قوی است. این نوع تدریس با مفهوم عمل درهم آمیخته است، مفهومی که پیوند قوی ای بین ایده ها و عمل پدید می آورد. صاحب نظران رویکرد آزاداندیشانه معتقدند که هدف از تعلیم و تربیت آشنا ساختن جوانان با زندگی روشنفکرانه و مدنی نیست، بلکه تشویق و توانمند ساختن آنها به نقد نقاط ضعف زندگی و هم چنین فعالیت برای تحقق آینده نویدبخش آن است.
هنری ژیرو، یکی از سخنگویان بسیار معروف تدریس رهایی بخش، در مقدمه کتاب جدیدش در این زمینه، دفاعیه زیر را از این گونه تدریس ارائه می کند. توجه کنید که ژیرو در نقد جامعه معاصر و ضرورت تغییر چه می گوید:
«آموزش رسمی همگانی در ایالات متحد گرفتار بحران هویت است. گرفتار شدن در بحبوحه آزمون، خصوصیسازی و گزینش و نیز مشروعیت مدرسه به عنوان یک قلمرو عمومی بنیادی حساسیت اخلاقی را تابع خود کرده و به بازار تحمیل نموده است… یکی از پیامدهای شرایط مذکور بازنویسی آن بوده که مدارس چه هستند و ممکن است چه بشوند. حلقه مفقوده این گفتمان جدید اصلاح تربیتی، هرگونه تصور از جامعه دموکراتیک و عدالت اجتماعی است. این تعلیم و تربیت به عرصه رقابت و منافع فردی فرو کاسته شده و ایجاد ارتباط بین مقصد و مأم آموزش رسمی با گفتمانی همگانی درباره نژادپرست جنسیت گرایی، پوچگرایی، غفلت گسترده و ناامیدی فرم مشکل شده است».
دیدگاهتان را بنویسید