دوره های مجازی آموزش دروس علوم انسانی هرمزگان
در راستاي همکاري معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش استان هرمزگان و اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی استان هرمزگان با مرکز ترویج علوم انسانی مبنی بر برگزاري دورههاي مجازي آموزش دروس علوم انسانی به اطلاع می رساند.
-دوره آموزش نرمافزار کمتازیا (Camtasia) 1 الی 6 مرداد زمان آزمون 7 مرداد99
-دوره آموزش فلسفه، زمان مشاهده دوره از 1 الی 7 مرداد 99 ،زمان آزمون آنلاین 8 مرداد 99 با تدریس دکتر شهرآیینی ، دکتر طبّی ممتاز
-دوره آموزش دین و زندگی زمان مشاهده دوره 5 الی 11 مرداد 99 ،زمان آزمون 12 مرداد 99 با تدریس آقای دکتر شکرانی
– دوره آموزش تاریخ زمان مشاهده دوره از 12 الی 19 مرداد زمان آزمون 20 مرداد 99 با تدریس خانم حشمتی
-دوره مجازی جغرافیا زمان مشاهده دوره از 19 الی 25 زمان آزمون 26 مرداد 99 با تدریس آقای دکتر یمانی و خانم دکتر افشار
لازم به ذکر است کلیه آزمونها در تاریخ ذکر شده و در بازده زمانی 9 الی 16 برگزار می گردد.
کلیه دبیران دروس ذکر شده در متوسطه دوره دوم می توانند به لینک : https://bit.ly/3gDcklF مراجعه نمایند و مطابق با راهنمای ثبت نام از دورهها بهره ببرند. در صورت نیاز شماره های پشتیبانهای مرکز ترویج علوم انسانی در تلگرام و واتس اپ به شماره 09030418146 و 02166962745 پاسخگو خواهند بود.
قابل توجه می باشد تنها براي همکارانی که در این دوره ثبت نام نموده و آزمون آنلاین را با موفقیت پشت سر گذاشتند گواهی دوره صادر خواهد گردید.
انتظار می رود کارشناسان محترم گروه هاي آموزشی در اسرع وقت نسبت به اطلاع رسانی کامل و دقیق به همکاران جهت ثبت نام و شرکت در دوره های مجازی اقدام نمایند..راهنمای ثبت نام و پوستر در پیوست تقدیم می گردد.
-
امکان ثبتنام تنها برای یک درس وجود دارد.
-
با همان نام کاربری و رمز ورود امکان مشاهده چند دوره متفاوت وجود دارد.
-
در زمان مقرر برای آزمون هر دوره می توانید به همان دوره مراجعه کنید و در آزمون شرکت نمایید.
-
گواهی هر دوره تنها برای همکارانی با کسب نمره حداقل 12 صادر خواهد شد.
مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان
موسی دادی زاده سرخائی
اهمیت علوم انسانی به یک معنا به اهمیت بعد ذهنی، فکری، روانی و معنوی انسان مربوط می شود. هر چه این بعد از انسان بودن ما و نیازهای مربوط به آن بیشتر مورد نظر باشد علوم انسانی اهمیت بیشتری پیدا می کند. شانیت علوم انسانی در جامعه ما آنچنان که باید نیست و این در حالی است که علوم انسانی هویتساز است؛ زیرا فرهنگساز است و نقش اثرگذاری در اعتلای جامعه دارد.
علوم انسانی، هم در پیشرفت علوم تجربی سهم دارند و هم در توسعه آنها. دلیلش این است که علوم تجربی در یک زمینه فرهنگی مناسب رشد میکنند. امروزه شاهد پیشرفت در جوامع غربی هستیم، اما پیشرفتی که در این جوامع مد نظر قرار گرفته است پیشرفت در بعد حیوانی انسان می باشد که ثمره آن در حال حاضر این شده است که بشر نه تنها بهشتی ایجاد نکرده است
بلکه محیطی پر از انواع اضطرابات و کشمکش های روحی از یک سو و توام با بحرانهای اقتصادی ، روانی و اجتماعی از سوی دیگر برای او ایجاد شده است.
آموزش و پرورش در راستای فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری به دنبال تحول در شاخه علوم انسانی است و به طور ویژه ای در سند تحول بنیادین به احیاء این رشته توجه کرده است.
اصلاح محتوا، ارتقاء جایگاه، افزایش کیفیت و کارآمدی علوم انسانی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر مبنای دینی در چهارچوب نظام معیار اسلامی، گسترش و تقویت مدارس و مجموعه های آموزشی تربیتی خاص علوم انسانی در سراسر کشور، برنامه ریزی و ایجاد تسهیلات برای هویت و جذب استعداد های برتر در رشته های علوم انسانی و مدارس علوم و معارف اسلامی، طراحی و تدوین برنامه های پژوهشی درحوزه علوم انسانی در پژوهش سراهای دانش آموزی با مشارکت و سرمایه گذاری مراکز و انجمن های علوم انسانی از مهترین اهدف عملیاتی و راهکارهای مربوط به سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش کشور است.
معاونت آموزش و پرورش هرمزگان

معاون آموزش متوسطه
محمد قویدل
علوم انسانی با چگونگی رشد و کمال و پیشرفت انسان سروکار دارد. اگر بخواهیم به نیازهای معنوی انسان بپردازیم و در پی ایجاد یک زندگی بهتر برای وی گام برداریم لازم است به علوم انسانی نگاه ویژهای بیاندازیم.
علوم انسانی به مثابه علومی راهبردی مهمترین نقش را در فرآیند توسعه ملی کشور به عهده دارد. با مطالعه در کشورهای توسعه یافته، علوم انسانی علاوه بر ترسیم خطوط کلی توسعه، نقش بسیار مهم و مؤثری در سایر ابعاد توسعه و به ویژه توسعه اقتصادی بر عهده داشته است.
چنانکه در کشورهای توسعه یافته سهم تخصیص علوم انسانی در تولید ناخالص ملی به طور مستقیم و غیر مستقیم از درصد قابل توجهی برخوردار است. بیشتر کارآفرینان این کشورها از تحصیلکردگان حوزه علوم انسانی ( زیر شاخه های اقتصادی، علوم مدیریت و بازرگانی ) می باشند. در این کشورها بیشتر ادامه دهندگان تحصیلات دانشگاهی به علوم انسانی گرایش دارند.
بی توجهی به علوم انسانی در ایران پدیده نوینی نیست و متعلق به دهههای اخیر هم نیست، بلکه احتمالاً به آغاز تاسیس مراکز علمی نوین و حاصل عقب ماندگی ایران، اندکی پیش و پس از حکومت قاجار در ایران است. بنابراین بررسی جایگاه علوم انسانی در نظام ارزش گذاری و سیستم آموزشی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.
در حال حاضر بنا به دلایل فرهنگی و باورهای غلط رایج در جامعه نحوه انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان و دانشگاه به گونهایست که انتخاب رشته های مربوط به علوم انسانی مورد اقبال دانش آموزان مستعد نیست. در این میان علاقهمندان واقعی این رشته در خانواده، مدرسه و جامعه با موانع جدی روبرو میشوند که سعی در متقاعد کردن آنان برای ورود به رشتههای غیر علوم انسانی دارند. گویی برای خانواده ایرانی امر عجیب و غیر قابل قبولی است که فرزند مستعد خود را به تحصیل در یکی از رشتههای علوم انسانی ترغیب کنند.
خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش با اهمیتی که به جایگاه علوم انسانی قائل است با تدوین سند تحول بنیادین و برنامه ریزی مدون و تاکید بر اجرایی نمودن برنامه ها و راهکارهای سند تحول گامهای مؤثری در تغییر نگرش و باورهای غلط جامعه برداشته است. که میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
در شماره 6-15 راهکار سند تحول به گسترش تقویت مدارس و مجموعه های آموزشی تربیتی خاص علوم انسانی در سراسر کشور اشاره شده است که برابر برنامه ششم توسعه ابلاغی بخشنامه 130811، برنامههای زیر برای آن تدوین شده است:
– اصلاح ضوابط توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس و مجتمعهای علوم انسانی و مدارس علوم و معارف اسلامی متناسب با اقتضائات اجتماعی و فرهنگی جامعه.
– طراحی و تدوین برنامههای پژوهشی در حوزه علوم انسانی در پژوهشسراهای دانشآموزی با مشارکت وسرمایه گذاری مراکز و انجمنهای علوم انسانی.
– برنامه ریزی و ایجاد تسهیلات برای هویت و جذب استعدادهای برتر به رشتههای علوم انسانی و مدارس علوم و معارف اسلامی.
امید است با اجرای صحیح برنامه های مذکور، توانمند سازی نیروی انسانی در این حوزه، ارتقای کیفیت مشاوره در فرایند هدایت تحصیلی و همچنین فراهم نمودن شرایطی مناسب برای معرفی هر چه بیشتر افراد مشهور و موفق معاصر در رشتههای متنوع علوم انسانی، بتوانیم در شناساندن و ارتقای کیفیت آموزشی علوم انسانی گام مؤثری برداریم.
علی ریسانی نژاد
رییس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی هرمزگان
گروههاي آموزشي به عنوان مجامع آموزشي ، پرورشي و پژوهشي با اين انديشه به وجود آمده اند كه ضمن برقراري تعامل و ارتباط سازنده بين دبيران و با جلب مشاركت آنان در فرآيند تعليم و تربيت ، زمينه استفاده از تجارب و اطلاعات علمي ، آموزشي و حرفه اي صاحبنظران و دبيران در رابطه با روش هاي تدريس ، شيوه هاي اندازه گيري و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ، نقد و بررسي كتب درسي ، كاربرد تكنولوژي آموزشي ، تقويت زمينه تحقيق و پژوهش در زمينه بررسي مسائل و مشكلات آموزش و پرورش و در نهايت بهبود كيفيت آموزشي و پرورشي را فراهم آورند .
لذا با توجه به رسالت خطير گروههاي آموزشي بويژه در دوره متوسطه كه به دليل آماده سازي نيروي انساني براي ورود به جامعه و بازار كار ، مسؤوليت پذيري ، استقلال طلبي ، رشد شناختي و عاطفي نوجوانان و حرفه اي و نيمه حرفه اي بودن دبيران و نهادينه كردن فرهنگ توسعه از اهميت ويژه اي برخوردار است
