جستجو برای:
  • خانه
  • ثبت نام
  • ورود کاربر
  • خروج از ناحیه کاربری
  • اخبار
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
  • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
social_buttons
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
  • درباره ما
  • اخبار
  • علاقمندی ها
مرکز آموزش ترویج علوم انسانی
  • خانه
  • همایش ها
  • دوره ها
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی همدان
    • کارگاه مجازی علوم و فنون ادبی استان (مرکزی)
    • کارگاه های مجازی سیستان و بلوچستان
    • کارگاه های مجازی آموزش دروس علوم انسانی لرستان
    • دوره های مجازی ایلام
    • دوره های مجازی کهگیلویه و بویراحمد
    • دوره های مجازی خراسان جنوبی
    • دوره های مجازی کردستان
    • دوره های مجازی هرمزگان
    • دوره های مجازی کرمان
  • مدرسان
  • وبلاگ
  • نشریه همانا
  • درباره ما
ورود / ثبت نام
0

وبلاگ

مرکز آموزش ترویج علوم انسانیاخبارمدیریت در آموزش و پرورشتاثیر بازی بر زندگی کودکان

تاثیر بازی بر زندگی کودکان

15 دی 1399
ارسال شده توسط کارشناس آموزش مجازی مرکز ترویج علوم انسانی
مدیریت در آموزش و پرورش
تاثیر بازی بر زندگی و رشد کودکان

تاثیر بازی بر زندگی کودکان

تاثیر بازی بر زندگی کودکان: بازی زندگی کودک نیست اما تمام زندگی کودک بازی است. در ادامه به اهدافی که به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق بازی تحقق می یابند اشاره می شود:

براساس ماده 31 عهدنامه کنوانسیون حقوق کودک بازی و تفریح، حق کودک است، پس ضروری است که امکانات لازم برای فعالیت های تفریحی آنان را فراهم نمود. همچنین در بند 2 همین مانده آمده است:

مسئولان فضاهای مناسب و متعددی را برای بازی کودکان فراهم نمایند. از این رو مکان ها بهتر است به محل سکونت کودکان نزدیک باشد.

بازی نقش حیاتی و مهمی در زندگی کودکان دارد و وسیله ایست جهت کسب مهارت های زندگی، رشد خلاقیت بسط قدرت تخیل و ایجاد یک تصویر ذهنی مثبت از فرد. از دیدگاه IPA که نام فعلی آن انجمن بین المللی حق بازی برای کودکان است، بازی ارتباط، بیان و ترکیب فکر و عمل است که احساس رضایت و خشنودی کودکان را به دنبال دارد. بازی به گونه ای، داوطلبانه و خودانگیخته است و منجر به رشد جسمی، ذهنی، و اجتماعی کودکان می گردد.

بازی زندگی کودک نیست اما تمام زندگی کودک بازی است.

تاثیر بازی بر زندگی کودکان :

بازی و کارکرد جسمانی

فعایت های کودکان ضمن بازی باعث تحرك عضلات کوچک و بزرگ شده، به پرورش و تقویت آنها کمک می کند. مثلا هنگام دویدن، راه رفتن و پریدن عضلات بزرگ بدن، و موقع بازی با مکعب ها و یا خمیر. عضلات کوچک به حرکت در می آیند. این فعایت ها توجه کودک را زیادتر، حرکات او را دقیق تر و مهارت او را بیش تر می کند.

بازی و کارکرد ذهنی

بازی عامل اصلی در پرورش ذهنی کودک به شمار می آیند. کودک آنچه که در خانه با کودکستان می آموزد تکرار می کند و هنگام تکرار درباره آنها می اندیشد و معنای بسیاری از این پدیده ها برایش قابل فهم تر می گردد. فعالیت فکری کودک شدن بازی امرا با تصور همراه است باید نقشی برای خودش انتخاب کند. مثلا پزشک، پس باید در ذهن خود رفتار و حرکات و گفتار او را تصور شماید، تصور کودک همچنین در تجسس ابزار و وسایلی برای اجرای نقش به کار می اقند و رشد می کند.

یکی از فرضیه های روانشاسی رشد این است که بازی رشد هوش را تسریع می کند. در تایید این فرضیه مطالعاتی شده است که نشان می دهد کودکانی که اسباب بازی در اختیارشان نیست و امکانات کمی برای بازی دارند. از لحاظ شناختی از همسالان خود عقب ترند.

بازی و رشد اجتماعی

بازی با همسالان از اساسی ترین پایه هایی است که دنیای کودکانه بر آن استوار است. در حقیقت می توان گفت كودكان برای خود جهانی می سازند که نظیر یک خرده فرهنگ زيرمجموعه جامعه بزرگتری است که کودکان در آن زندگی می کنند، این خرده فرهنگ تاریخچه سازمان اجتماعی، و ابزار انتقال داشته های مخصوص به خود را دارد.

انتقال دانسته ها در این دنیا با خلق محیطی صورت می گیرد که در آن هر عنصر پیروتی ما به ازایی دارد به این ترتیب کودک این فرصت را می یابد که در دنیایی ایمن و حفاظت شده دریافت کند بیازماید و تجربه کسب کند.

کودک در حین بازی یاد می گیرد چطور با اثرات روابط اجتماتی برقرار کند و چطور مشکلات ناشی از این روابط را حل کند. کودک از طریق بازی های دسته جمعی مبتنی بر همکاریه تعامل با بزرگسالان را می آموزد بازی کردن در خانه پیوندهای محبت آمیز میان والدین و کودکان و میان خواهر و برادرها را تقویت می کنند. و منتهی به تطابق اجتماعی بهتر و محيط خانوادگی سالم تر می شود.

تاثیر بازی بر زندگی کودکان

هرچند در نهایت کودک در مدرسه و مهد کودک ورود به اجتماع را تجربه می کند. اما صرف قرار گرفتن در چهارچوبی خارج از خانواده به معنای برقراری ارتباط موتور با سایر همسالان نیست کودک اولین بار در راه بازی های دسته جمعی به ارزش کودکان دیگر که بدون آنها بازی مقدور نیست پی می برند. به وسیله بازی آنها یاد میگیرند چگونه یکدیگر را قبول داشته باشند، درباره قوانین بازی توافق کنند و دسته جمعی بر گروه رقیب پیروز شوند. گذشته از این تعامل، کودکان حین بازی از طریق ارزشیابی صنام فعالیت های یکدیگر و بازخورد هایی که با هم دارند غنی تر می شوند جایگاه اجتماعی و مفهوم فردی کودک در میان گروه همسالان در نتیجه این تعاملات مشخص می شود.

برچسب ها: آموزشآموزش آنلاینآموزش مجازیبازی کودکانبازی کودکانهتاثیر بازی بر زندگی کودکانضمن خدمتضمن خدمت فرهنگیانعلوم انسانیمرکز ترویج علوم انسانی
قبلی روش تدریس درس ریاضی
بعدی آموزش الکترونیک و چالش های آن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
همکاران ما
دسته‌ها
  • بدون دسته بندی
  • تدریس ادبیات
  • تدریس تاریخ
  • تدریس جامعه شناسی
  • تدریس دین و زندگی
  • تدریس روان شناسی
  • تدریس ریاضی
  • تدریس زبان انگلیسی
  • تدریس فلسفه
  • تدریس مجازی ادبیات فارسی
  • تدریس مجازی تاریخ
  • روش تدریس
  • روش تدریس ادبیات (عروض و قافیه)
  • روش تدریس جغرافیا
  • روش تدریس ریاضی و آمار
  • روش تدریس عربی
  • مدیریت در آموزش و پرورش
  • معرفی کتاب
  • همایش ها
برچسب‌ها
آموزش آموزش در فنلاند آموزش در کشور فنلاند آموزش علوم انسانی آموزش فلسفه آموزش مجازی آموزش و پرورش آموزش و پرورش تطبیقی آموزش و پرورش فنلاند امانوئل کانت تدریس جامعه شناسی دبیران متوسطه دوره دوم دروس علوم انسانی دوره دوره های آموزشی دوره های آنلاین دوره های مجازی دین و زندگی دینی رشته علوم انسانی روان شناسی روش تدریس ریاضی زبان انگلیسی ضمن خدمت علوم انسانی فلسفه فلسفه‌ی غرب فلسفه‌ی یونانی فیلسوفان اسلامی مدیریت در آموزش و پرورش مرکز ترویج علوم انسانی منطق ارسطویی موزش‌های الکترونیکی نحوه‌ی تدریس دین و زندگی هراکلیتوس همایش علوم انسانی هوش های چندگانه هویت وجودشناسی در فلسفه 11 و 12 کارگاه های آموزشی کارگاه های مجازی یادگیری یادگیری محتوای الکترونیکی
  • Popular
  • Recent
  • Comments
دسته بندی ها
  • سیستان و بلوچستان
  • کارگاه ایلام
  • کارگاه تبریز
  • کارگاه خراسان جنوبی
  • کارگاه سمنان
  • کارگاه کردستان
  • کارگاه کرمان
  • کارگاه کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگاه لرستان
  • کارگاه مازندران
  • کارگاه مرکزی
  • کارگاه هرمزگان
  • کارگاه همدان
محصولات
  • دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان) دوره مجازی آموزش عربی (‌همدان)
    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان) دوره مجازی آموزش جامعه شناسی (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
  • دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان) دوره مجازی آموزش جغرافیا (همدان)
    نمره 4.67 از 5

    399000تومان رایگان!
  • آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان) آموزش زبان انگلیسی / دوره های مجازی استان (همدان)
    نمره 5.00 از 5

    399000تومان رایگان!
همکاران ما
همکاران ما
بایگانی
  • اسفند ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۹
  • دی ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • آبان ۱۳۹۹
  • مهر ۱۳۹۹
  • شهریور ۱۳۹۹
  • مرداد ۱۳۹۹
  • بهمن ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
درباره ما

ما در مرکز ترویج علوم انسانی برآنیم که گره های آموزش‌ای را که در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی با آن مواجهه هستیم٬ فارغ از شعارزدگی بگشایم.

تماس با ما
  • تهران، خیابان انقلاب خیابان دوازده فروردین
  • ۰۲۱۸۸۹۲۷۸۰۷
  • info@workshoptime.ir
دسترسی سریع
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • دوره ها
  • اخبار
  • خانه
خبرنامه

چیزی را از دست ندهید، ثبت نام کنید و در مورد کارگاه های مجازی مرکز ترویج مطلع شوید.

انتشارات خیلی سبز |‌ انتشارات مهروماه

© ۲۰۲۰. حمایت شده توسط  مرکز ترویج علوم انسانی